واعظ آشتیانی: همه می‌گویند من تند برخورد می‌کنم

عکس:‌نگار متین‌نیا

مدیرعامل باشگاه استقلال در گفت‌و‌گو با ایپنا نسبت به انتقاداتی که این روزها درخصوص ارتباط این مجموعه با رسانه‌ها مطرح می‌شود، پاسخ داد.

امیررضا واعظی آشتیانی در این گفت‌و‌گو با اشاره به اقدامات این باشگاه درخصوص برقراری ارتباط با رسانه‌ها، نسبت به برخی اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌ها انتقاد کرد.

باشگاهی با وسعت استقلال، این روزها مورد انتقاد برخی رسانه‌ها به دلیل عدم برقراری ارتباط رسانه‌ای مناسب است. برخی حتی معتقدند این گونه برخوردها از سوی مدیرعامل باشگاه خط‌دهی می‌شود. نگاه شما به رسانه‌ها چیست؟

رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و مطبوعات هرجاکه باشند بحث رعایت انصاف پیش می‌آید. روال مثبت و طبیعی کار این است که رسانه‌ها خبرهایی را باید بدهند که مفید و اثر بخش باشد و مردم هم بر این باور باشند که با اخبار رسانه‌ها به استقبال تیم‌هایشان بروند. ضمن اینکه اعتقاد جدی داریم که اخبار یک رسانه بایستی به دانش هواداران نیز اضافه کند. واقعیت قضیه این است که به نظر من رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها اگر اثربخش نباشند و به انتشار اخبار پوچ بپردازند مردم علاقمندی خود را نشان نخواهند داد. در کل نگاه مجموعه فعلی استقلال به رسانه نگاهی مثبت است در حقیقت رسانه باید رسالت خودش را به خوبی انجام دهد. انعکاس خبری که موثر باشد برای مردمی ‌که علاقمند به استفاده از مطالب باشد خوب خواهد بود.

اما این اظهارات در حالی بیان می‌شود که به ادعای برخی رسانه‌ها مجموعه مدیریتی استقلال چندان تمایلی به برقراری ارتباط با مطبوعات را ندارد.

جالب است که همه می‌گویند من تند برخورد می‌کنم. تند برخورد کردن از نگاه شما به عنوان یک رسانه یعنی چه؟ اگر شما هر کاری کنید مردم ایراد می‌گیرند. ببینید این حرف را از همین جا اعلام می‌کنم که من با همه خبرگزاری‌ها، حتی آنها که منتقدان باشگاه هستند صحبت می‌کنم، اما با روزنامه‌هایی که دروغ‌پردازی می‌کنند حرف نمی‌زنم. همه مرا به عنوان فرد رسانه‌ای می‌شناسند و تعداد کمی‌ هستند که وارونه‌نویسی را دوست دارند. مصاحبه نکردن من با آنها دوری کردن من از رسانه‌ نیست.

از ارتباط با رسانه فاصله بگیریم. به نظر شما استقلال با حضور شما به عنوان مدیرعامل و برنامه‌های کوتاه مدتی که انجام دادید، به تحولی که مدنظر بوده است رسیده؟

استقلال هر روز شرایط بهتری را پیدا می‌کند. از ابتدای کار هم شعاری داشتیم که فردا بهتر از امروز باشد. با همین شعار حرکت کردیم و به نتیجه رسیدیم. اعتقاد دارم مجموعه استقلال به خودباوری خوبی رسیده البته در یک تیم ورزشی برد و باخت وجود دارد و همه باید این مسائل را تجربه کنند، چرا که در بزرگترین تیم‌های دنیا هم چنین مسائلی وجود دارد و این درایت شما است که تیم ضعیف را به تیم قوی تبدیل کنید.

تلاش ما هم بر این است که یک فضای آرام را برای تیم آماده کنیم تا کادر فنی به نتایج دلخواه برسد و زمانی به این آرامش واقعی رسیده‌ایم که سه جام را بگیریم.

خیلی از موافقان حضور شما در مجموعه استقلال را این طور عنوان می‌کنند که شما استقلال را از یک ویرانه به باشگاه تبدیل کردید. خود شما به این موضوع رسیده‌اید؟

نه؛ به هیچ وجه. این طور نباید درباره اتفاقاتی که در گذشته برای استقلال افتاده است قضاوت کنیم. اینکه بگوییم ویرانه تعریف درستی نیست. باورم این است که مجموعه استقلال به یک خودباوری عملی رسیده است و با برآورده شدن مسائل روحی و روانی در کنار این مدیریت با کمک دیگر همکاران مدیریت منضبطی را حاکم کنیم. البته هنوز این شرایط برای خودم مطلوب نیست. این هم بایستی مورد تاکید قرار بگیرد که موفقیت یک مجموعه حاصل تلاش‌های یک فرد نیست. موفقیت به فرد برنمی‌گردد و حاصل کار گروهی است و ما از منابعی که کنار هم داریم به خوبی استفاده و نتایج دلخواهی می‌گیریم.

این طور مطرح کنیم. در نتایج امروز استقلال، سهم مدیریت قبلی چه میزان است؟

من به عنوان یک مدیر هیچ گاه مدیران قبلی را مورد ارزیابی قرار نمی‌دهم. در هر مسوولیتی که بودم نقاط قوت را قوام بخشیدیم و نقاط ضعف را تبدیل به نقاط مثبت تیم کردیم. هر فرد دیگری هم که یک روز جای مرا بگیرد مطمئنا همین کار را می‌کند.

ماجرای تشکیل کمیته فنی استقلال به کجا رسید؟ این هم جزو آن دسته از فعالیت‌هایی است که هیچ گاه در استقلال انجام نشد و هیچ مدیری توان مقابله با حاشیه‌های این کمیته را نداشت.

ما کمیته فنی باشگاه استقلال را در چارت مدیریتی خودمان تصویب کردیم. کمیته فنی جایگاه خوبی در باشگاه خواهد داشت و بازوی مشورتی هیات مدیره می‌باشد که نقطه نظرات خود را به کادر فنی انعکاس می‌دهد. کادر فنی نیز اگر علاقه‌مند باشد از این نقطه نظرات استفاده خواهد کرد. در انتخاب این افراد سعی می‌کنیم وسواس به خرج دهیم تا آنها از نگاه تخصصی خود درست استفاده کنند. در هر صورت حتما نباید کمیته فنی استقلال از مجموعه استقلال باشد بلکه این کمیته را افرادی تشکیل می‌دهند که در مسائل فوتبال صاحب حرف باشند.