آقای هدایتی، من پروین نیستم!

نیلوفر کنگرانی

عکس:رضا سعید‌ی‌پور

حسین هدایتی، رییس هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس در مصاحبه‌ای تفضیلی با خبرگزاری مهر در مورد مسائل اخیر تیمش صحبت کرده است. اخطار سازمان بازرسی کل کشور، مصاحبه عابدینی علیه او، اسپانسر و... مباحثی بوده که هدایتی در مورد آنها توضیحاتی ارائه داده است. مصاحبه هدایتی با واکنش مجدد عابدینی مواجه شده است. اخطار سازمان بازرسی مساله‌ای بود که عابدینی در مصاحبه قبلی‌اش آن را پیش‌بینی کرده بود. این پیش‌بینی درست از آب درآمد! عابدینی در این مورد می‌گوید: «من در مصاحبه‌های قبلی هم عرض کرده بودم که پرسپولیس در روال دولتی نمی‌تواند بدین منوال اداره شود. در قانون مشخصا آمده که طبق اساسنامه اعضای هیات‌مدیره باید از میان خود مدیرعامل را انتخاب کنند و مدیرعامل باید یکی از اعضای هیات‌مدیره باشد. حرف‌های دوستان و آقای هدایتی هر چیزی می‌تواند باشد؛ اما این حرف‌ها می‌تواند مبنای قضاوت مردم باشد. وقتی بخش دولتی در سیستمی فعالیت می‌کند قوانین و مقرراتی بر آن حاکم است. در سیستم دولتی این قانون وجود ندارد که بخش‌خصوصی بیاید و بگوید چون من از جیب خودم خرج می‌کنم پس من هم تصمیم‌گیر بلامنازع هستم. همه چیز باید حسابرسی شود چون سیستم دولتی است و بودجه مصوب دارد و همه چیز باید مشخص باشد. بودجه در باشگاه دولتی از چند منبع مشخص می‌تواند تامین شود.

۱ -اسپانسر، ۲-بلیت‌‌فروشی،۳ -ترانسفر بازیکن، ۴-تبلیغات دور زمین و کمک‌های مردمی.

این حمایت‌های مردمی باید در حساب مشخصی ریخته شود و مسوولان باید بابت ریال به ریال آن به دولت پاسخگو باشند. سازمان بازرسی به پرسپولیس و آقای هدایتی هشدار داده و گفته تکلیف را روشن کن. این اخطار تازه اولش است و مطمئنا خیلی از نهادهای دیگر به سراغ آنها خواهند آمد. آقای هدایتی نه تنها باید به دولت پاسخگو باشد بلکه باید به ادوار مختلف دولت‌ها پاسخ بدهند.»

قسمت دیگری از حرف‌های هدایتی که با واکنش عابدینی مواجه شده قسمتی است که هدایتی به خرج کردن از جیب خودش اشاره کرده است. عابدینی در این مورد می‌گوید: «آقای هدایتی در ابتدا «جیب خود» را تعریف کند. یک استعلام از سیستم بانکی کشور مشخص می‌کند که چه مقدار از این پول متعلق به مردم است و از طریق سیستم بانکی به ایشان رسیده. اگر مشخص شود که این پول‌ها از کجا آمده آقای هدایتی باید به خیلی جاها جواب بدهد.»

هدایتی در بخشی از صحبت‌هایش به مدیریت سابق پرسپولیس و اینکه مدیران قبلی که علیه او مصاحبه کرده‌اند برای شهرت آمده بودند اشاره کرده بود. عابدینی در این مورد می‌گوید: «کارنامه ما در هفت سال گذشته مشخص است. ما هفت سال پیش جواب‌هایمان را داده‌ایم و به هر نهادی که لازم بوده رفته و حسابرسی شده‌ایم و مطمئنا حسابمان پاک بوده که با هیچ مشکلی مواجه نشدیم. در مورد مشهوریت هم باید بگویم من امیر عابدینی هستم و سوابقم مشخص است. من از جبهه و جنگ آمدم، از ۹ سال استانداری آمدم، از مدیریت کلان و تیم ملی فوتبال ایران آمدم. بازیکن پیکان و برق بودم. امیر عابدینی را قبل از آمدن به پرسپولیس همه می‌شناختند اما شما از کجا آمدید و قبل از همکاری با پروین چه کسی شما را می‌شناخت؟ شهرت چیز بدی نیست. آدم خیلی راحت می‌تواند مشهور شود اما رسیدن به محبوبیت از طریق حسن اخلاق مهم است. مشهوریت هدایتی از این طریق ایجاد شده که اسوه‌ها را خراب کرده است. من علی پروین نیستم. شما از کنار نام پروین بزرگ شدی و امروز به او باج می‌دهی که بیاید پرسپولیس. یعنی پروین برای بازگشت به خانه‌اش باید از کانال شما رد شود؟»

عابدینی در پایان صحبت‌هایش تاکید می‌کند: «من هیچ‌گاه در مصاحبه‌هایم از بازگشت به پرسپولیس حرف نزدم و هیچ وقت دیگر مدیرعامل این تیم نخواهم شد. اگر گفتم باشگاه مال ما است منظورم مدیریت آن نبود. منظورم این بود که هر کس می‌خواهد پرسپولیس را تصاحب کند باید از راهش وارد شود نه از طریق لابی.»

عابدینی در مورد تیتر مصاحبه‌ هدایتی در این خصوص که او اسپانسر پرسپولیس است، می‌گوید: «ایشان هنوز معنی برخی از کلمات مانند اسپانسر، مزایده و مناقصه را نمی‌داند. اسپانسر یعنی اینکه شرکتی مبلغی را خرج می‌کند تا کالا یا خدماتش را تبلیغ کند. این که آقای هدایتی گفته‌اند اسپانسر پرسپولیس هستند یعنی چه؟ یعنی اینکه به پرسپولیس پول می‌دهند تا خودش را تبلیغ کند؟!»