حاج‌رضایی: فقط به جام‌جهانی فکر نکنیم

نیلوفر کنگرانی

مشکل ما همچنان پیشانی خط حمله است

بازی تیم ملی ایران مقابل آذربایجان بعد از آن همه جاروجنجال برگزار شد و نتیجه بازی با تک‌گل محمد نوری به نفع ایران رقم خورد. بعد از پایان بازی این سوال پیش آمد که بازی با آذربایجان ارزش آن همه اتفاق بد، درگیری دایی با مربیان و از همه مهم‌تر تعطیلی لیگ را داشت یا نه.

آن‌طور که مسلم است بازی تدارکاتی مقابل تیم درجه سوم و چهارم اروپا در این برهه‌ای که بازی‌های تدارکاتی تیم ملی طلسم شده غنیمتی است، بس گرانبها.

البته اگر این بازی را با دیدار تدارکاتی مقابل ازبکستان که قرار بود در روز فیفا برگزار شود، مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که یک غنیمت بسیار گرانبهاتر را از دست داده‌ایم. دلیل علی دایی برای لغو این بازی، خستگی بازیکنان به خاطر بازی‌های غرب آسیا بود و بحث قدیمی که آیا جام‌غرب آسیا ارزش دارد یا نه!

به هر حال خوب یا بد، با ارزش‌یابدون ارزش ما قهرمان غرب آسیا شدیم، به خاطر آن بازی با تمام لژیونرهایمان مقابل ازبکستان را از دست دادیم، لیگ را تعطیل کردیم و به مصاف آذربایجان رفتیم. حال خود را برای بازی اصلی و حساس بازی مقابل عربستان آماده می‌کنیم.

امیر حاج‌رضایی، کارشناس فوتبال کشورمان در مورد بازی مقابل آذربایجان می‌گوید: «ذات این بازی‌های تدارکاتی به شکلی است که مربی می‌خواهد آخرین ابهاماتی که در ذهنش باقی مانده را پاک کند. نتیجه این بازی‌ها همیشه تحت‌الشعاع افکار مربی قرار دارد. در این بازی نشانه‌هایی از جوانه‌هایی که در حال پوست‌اندازی هستند را دیدیم، نسلی نو که در حال جا انداختن خود در فوتبال کشور است. توجهات ما نباید فقط و فقط به جام جهانی باشد، بلکه ما باید در کنار این هدف به این توجه کنیم که علی دایی با معرفی نسل جدیدی به فوتبال، آن را تا چندین سال از حضور ستاره‌هایی جوان و تازه‌نفس تامین کرده است.»

حاج‌رضایی در مورد ضعف‌های تیم ملی در این بازی ادامه می‌دهد: «مشکل ما همچنان پیشانی خط حمله است که مهاجمان ما کماکان تمام‌کننده‌های خوبی نیستند. این استدلال که در تیم‌های بزرگ هافبک‌ها گل می‌زنند، اصلا قابل قبول نیست. مهاجم نوک در یک تیم باید تمام‌کننده خوبی باشد. دیگر مشکل ما بال‌هایمان بودند که عملکرد چندان مطلوبی نداشتند و ضعف‌های آنها همچنان پابرجا است. بزرگ‌ترین نقطه ضعف این بازی تعطیل کردن لیگ بود! تعطیلی لیگ اتفاقی بود که در هیچ شرایطی نباید صورت می‌گرفت».

عدم حضور لژیونرها یکی دیگر از مشکلات این بازی بود. غیبت وحید هاشمیان، جواد نکونام، آندو، مسعود شجاعی که حدود ۵۰درصد تیم را تشکیل می‌دهند، باعث شد تا تیم‌ملی آن‌طور که باید و شاید از این بازی استفاده نبرد. وحید هاشمیان که بعد از مدت‌ها قرار است در صورت تشخیص دایی در ترکیب قرار بگیرد، تاکنون غلامرضا رضایی را از نزدیک هم ندیده چه برسد به اینکه در کنار او بازی کند. در دیگر خطوط هم وضع کم و بیش به همین صورت است. حاج‌رضایی در این مورد می‌گوید: «براساس قوانین فیفا بازیکنان لژیونر تنها ۷۲ساعت قبل از بازی تیم‌ملی در اختیار آنها قرار می‌گیرند. با این شرایط امکان برگزاری بازی در زمانی که آنها هم حضور داشته باشند، ممکن نبود. به همین دلیل بازی با همین بازیکنانی که در اختیار داریم بهتر از بازی نکردن بود.

حاج رضایی در پایان با تاکید بر حمایت از تیم‌ملی در هر شرایط و با وجود هر مشکل و نقطه ضعفی صحبت‌هایش را به پایان برد. او وقت انتقاد را به بعد از بازی با عربستان و در فرصت یک ماهه تا بازی مقابل کره دانست.

بازی مقابل آذربایجان با تمام مشکلاتی که به وجود آورد و با همه کم و کاستی‌هایش برگزار شد. هزار و یک ایراد می‌توان از علی دایی به خاطر رفتن به بازی‌های غرب آسیا، لغو بازی با ازبکستان، تعطیلی لیگ و غیره و غیره گرفت، اما همان‌طور که حاج‌رضایی گفت وقت برای انتقاد کردن زیاد است. در حال حاضر و در آستانه بازی حساس مقابل عربستان، دایی و جوانانش فقط به تمرکز و حمایت احتیاج دارند. تمرکز و حمایتی که ما به تیم‌ملی پیشکش می‌کنیم و در عوض صعود به جام‌جهانی را هدیه می‌گیریم.