افشین قطبی، مدل 1387

حالا پاسپورتم مهر خروج دارد

نیلوفر کنگرانی

هفته چهارم مسابقات لیگ برتر، هفته خوبی برای سرخابی‌های پایتخت نبود. باخت یک بر صفر آبی‌پوشان مقابل مس کرمان و تساوی قرمزها مقابل ذوب‌آهن در خانه نتایجی بود که این دو تیم به دست آوردند.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای میان نتایج دو تیم داشته باشیم، پرسپولیسی‌ها نتیجه به مراتب بهتری داشته‌اند. کسب یک امتیاز مقابل تیم صدرنشین جدول از باخت مقابل تیمی که نتایج خوبی تا این جای لیگ نداشته نتیجه بهتری است. البته حاشیه‌هایی که بعد از این دو بازی به وجود آمد، متفاوت است. استقلالی‌ها به‌رغم باخت، فعلا و در ظاهر وضعیت آرام‌تری نسبت به پرسپولیسی‌ها دارند. مصاحبه‌ای از قطبی از نوع مصاحبه‌هایی که تا الان از او ندیده بودیم باعث می‌شود تا نسبت به اتفاقاتی که در این باشگاه می‌افتد نگران شویم.

افشین قطبی که فصل گذشته همواره در مصاحبه‌های بعد از بازی حتی بعد از باخت تیمش خیلی آرام و با لبخند مقابل دوربین‌های تلویزیونی حضور می‌یافت و از بازی خوب بازیکنانش تشکر می‌کرد و به تیم مقابل تبریک می‌گفت، ادبیات جدیدی بعد از بازی مقابل ذوب‌آهن از خود به نمایش گذاشت.

قطبی بعد از پایان بازی با عصبانیت در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: در این بازی به دلیل اشتباهات خودمان پیروز نشدیم. نیمه نخست پنج موقعیت طلایی داشتیم و پس از اینکه نتیجه را از حریف گرفتیم، می‌توانستیم بازی را سه بر یک کنیم. متاسفانه داور در ابتدا سوت پنالتی را به نفع ما زد اما بلافاصله پشیمان شد و در ادامه کار روند بازی را به ضرر ما کرد. مطمئنا تیمی که با اختلاف بیشتری به رختکن برود، روحیه بالاتری داشته و در نیمه دوم می‌تواند بهتر کار کند.

قطبی در ادامه صحبت‌هایش باز هم به انتقاد از داوری می‌پردازد: «داور پنالتی صددرصد را برای ما نگرفت و برای چندمین بار است که داورها به ضرر پرسپولیس سوت می‌زنند. من واقعا از مربیگری در پرسپولیس خسته شدم. چرا که نمی‌دانم با مشکلات خارج از زمین پرسپولیس چه کنم. اگر داوران می‌خواهند امتیازی از پرسپولیس کم کنند بهتر است پیش از شروع بازی این کار را انجام دهند تا ما تکلیف خودمان را بدانیم. داوری تا الان چهار امتیاز را از ما گرفته وگرنه پرسپولیس در این چهار هفته بهترین تیم لیگ برتر بوده.»

در مقابل صحبت‌های قطبی، مسعود عنایت رییس کمیته داوران همچنان از داوری‌ها دفاع می‌کند. او در مورد قضاوت بخشی‌زاده می‌گوید: «بخشی‌زاده به جز چند صحنه، اشتباهی که در نتیجه بازی تاثیرگذار باشد نداشت. متاسفانه اعتراض بازیکنان به داور در فوتبال، فراگیر شده و بازیکنان تحت هر شرایطی به خودشان اجازه می‌دهند به داور اعتراض کنند. در فوتبال روز دنیا اعتراض به داور کاملا منسوخ شده. هر چهار گل این مسابقه به اضافه اخطارهایی که بازیکنان دو تیم دریافت کردند کاملا درست بود. داور تنها در چند صحنه در اعلام خطای بازیکنان مرتکب اشتباه شد که این اشتباهات دور از محوطه جریمه بود و تاثیری در نتیجه بازی نداشت.»

برمی‌گردیم به ادامه صحبت‌های قطبی که باز هم به داوری برمی‌گردد. «من امروز از این که داور بازی دستیار برزیلی‌ام را اخراج کرد به عنوان یک ایرانی بسیار خجالت کشیدم. او داور را به خاطر یک سوت اشتباه Crazy (دیوانه) خطاب کرد. این لغت در فوتبال معنی بسیار بدی ندارد. این کلمه اصلا بد نیست، من هم یک Crazy هستم. اصلا همه فوتبال‌دوستان و هواداران هم crazy هستند. اصلا من هم Crazy هستم که به ایران آمدم!»

فرخزادی سخنگوی باشگاه پرسپولیس در این مورد با سرمربی هم‌عقیده است. فرخزادی می‌گوید: «حرفی که مارکو زد اصلا حرف بدی نبود. البته آیا واقعا داوران ما این قدر بر زبان انگلیسی مسلط هستند که همه چیز را متوجه ‌شوند. آیا اصلا داور در وسط زمین حرف‌های مارکو را شنیده است. این مسائل بر اشتباهات داوری که به ضرر پرسپولیس بود سرپوش نمی‌گذارد و ضعف داوری در این دیدار به قوت خودش باقی است.»

بقیه صحبت‌های قطبی به مسوولان و مدیران باشگاه باز می‌گردد. حرف‌هایی که به نظر نمی‌رسد فرخزادی و بقیه مسوولان باز هم از آنها دفاع کنند. «من تصمیم نداشتم به ایران بازگردم. اما زمانی که با من مذاکره کردند قول دادند تمام امکانات لازم را برای موفقیت در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا فراهم کنند. اما متاسفانه می‌بینیم که دستیارانم دستمزد دوماهه خود را نگرفته‌اند.

به آنها قول می‌دهند که پولشان را بدهند اما بعد زیر قولشان می‌زنند. چک‌های بازیکنان برگشت می‌خورد و برخی از آنها خانه ندارند. واقعا از مربیگری در پرسپولیس خسته شدم و چندین‌بار استعفا دادم و هنوز هم دارم فکر می‌کنم که شاید دیگر سرمربی پرسپولیس نباشم.»

فرخزادی حرف‌های قطبی را به خاطر فشار بازی و اشتباهات داوری دانست! او در این مورد می‌گوید: «داوری بد بازی فشار تیمی زیادی را به ما وارد کرد و نتیجه‌اش انتقادات شدید قطبی از مسوولان پرسپولیس بود. اگر باشگاه پرسپولیس یک چک برگشتی درباره دستمزد بازیکنان و مربیان داشته باشد ما حاضریم دو برابر آن را پرداخت کنیم. همچنین حساب و کتاب افشین قطبی در‌حال‌حاضر با پرسپولیس صفر است. آقای مصطفوی امروز جلسه‌ای با قطبی خواهند داشت و نتیجه آن را خودشان اعلام خواهند کرد.»

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد و از اختلافات فرخزادی و مصطفوی پیدا بود اوضاع در باشگاه پرسپولیس چندان مساعد نیست. اگرچه سرخپوشان نسبت به فصل گذشته از لحاظ مالی شرایط بهتری دارند اما آنها از حضور یک مدیرعامل که توانایی بحران مدیریت را داشته باشد، محرومند. مشکل دیگر آنها این است که قطبی نسبت به فصل گذشته قواعد بازی در ایران را بهتر یاد گرفته است. به قول خودش «پارسال پاسپورتم مهر خروج نداشت، امسال دستم باز است!» با این شرایط پرسپولیس نسبت به سال گذشته راه سخت‌تری برای رسیدن به آرامش که اصلی‌ترین فاکتور برای کسب قهرمانی است پیش‌رو دارد.