جنجال‌های همیشگی یک خداداد

نیلوفر کنگرانی

شروع بازی‌های لیگ برتر آغازی است برای تمام اتفاقاتی که با مسابقات لیگ گره خورده‌اند. شکست‌ها، پیروزی‌ها، اعتراضات، مشکلات مالی و غیره و غیره از مواردی است که در هر بازی لیگ شاهد آنها هستیم و به نظر می‌رسد هیچ‌گاه پایان‌یافتنی نیستند. مشکلات مالی از آن مواردی است که بیشتر می‌توان در تیم‌های خصوصی پیدا کرد و در تیم‌های صنعتی و دولتی کمتر نشانه‌ای از آن پیدا می‌شود. همین مشکلات مالی است که باعث می‌شود تیم‌های خصوصی همیشه پرحاشیه‌تر و خبرسازتر از بقیه تیم‌ها باشند. استعفا و تهدید به کناره‌گیری از راه‌حل‌هایی است که مدیران این تیم‌ها به هر نحوی از آنها استفاده می‌کنند تا بتواننند بقایشان در میان غول‌های صنعتی و متمولان دولتی را امکان‌پذیر کنند.

در حالی که تنها سه هفته از لیگ برتر می‌گذرد، شاهد اولین استعفا هستیم. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود این استعفا مربوط به یک تیم خصوصی است. پیام مشهد و خدادادعزیزی.

پیام مشهد بعد از صعود به لیگ برتر برای اینکه حساب خودش را از بقیه تیم‌های خصوصی جدا کند و بتواند بدون مشکلات مالی به راه خود ادامه دهد با باشگاه ویند امارات قرارداد مالی بست. طرفین طبق این قرارداد تعهداتی به همدیگر داشتند و پیش‌بینی می‌شد طبق این تعهدات پیامی‌ها سالی بدون دغدغه مالی را بگذرانند. این همکاری خیلی زودتر از آن چه پیش‌بینی می‌شد به بن بست خورد. مسوولان پیام به حسین عبدی، بازیکن سابق پرسپولیس و همه کاره ویند وعده داده بودند در قبال کمک‌های مالی باشگاه درصدی از سهام را به نام او و مدیر ویند خواهند کرد. آنها در حالی که هنوز جوهر قراردادشان خشک نشده بود، سهام پیام را تقسیم کردند بدون اینکه نامی از حسین عبدی و ویند دیده شود. سردار صلاحی، سردار شاکری و خداداد عزیزی سه سهامدار باشگاه بودند. همین مساله باعث شد تا پیش از شروع لیگ برتر قصه پیام و ویند به پایان برسد. همین پایان، شروعی بود برای حاشیه‌ها و مشکلات مالی در باشگاه.

اولین باخت در لیگ برتر مقابل مقاومت سپاسی بر همه چیز دامن زد و دومین باخت مقابل فولاد خوزستان باعث شعله‌ور شدن آتش زیر خاکستر شد. خداداد عزیزی که تا پیش از این خبر هرگونه استعفایش را تکذیب می‌کرد، رسما استعفا داد و در حال حاضر آژیر خطر باشگاه پیام به صدا درآمده است. درحال حاضر مدیران پیام دو راه برای فرار از وضعیت فعلی انتخاب کرده‌اند. راه‌حل اول آنها دویدن به دنبال کمک وعده داده شده استانداری است. استانداری پیش از شروع لیگ وعده داده بود به دو تیم ابومسلم و پیام مبلغی را اهدا کند، اما هنوز هیچ خبری از این مبلغ گفته شده نیست. سردار صلاحی و شاکری دیروز جلسه‌ای با استانداری داشتند تا شاید بتوانند هرچه زودتر این پول را دریافت کنند.

راه‌حل دوم پیامی‌ها فروش درصدی از سهام باشگاه است. آنها قصد دارند با فروش ۴۵درصد از سهام که معادل دو و نیم میلیارد تومان ارزش دارد مشکلات خود را برطرف کنند. طبق اخباری که این چند روزه شنیده می‌شود، علی پروین یکی از کاندیداهای خرید سهام پیام است. پروین که فصل گذشته در استیل‌آذین تجربه مشابهی داشت و به عنوان سهامدار و مدیر فنی این تیم فعالیت می‌کرد، در آستانه تجربه جدیدی قرار دارد. به گفته سردار صلاحی آنها قرار است امروز جلسه‌ای با علی پروین داشته باشند و مذاکراتی در این مورد انجام دهند. در صورت توافق، پروین با خرید ۴۵درصد سهام باشگاه به عنوان مدیر فنی نیز مشغول به کار خواهد شد. صلاحی در حالی این حرف‌ را مطرح می‌کند که از طریق نزدیکان پروین این خبر به شدت تکذیب می‌شود. یکی از نزدیکان پروین در این مورد می‌گوید: «علی پروین روحش هم از این قضیه خبر ندارد و من نمی‌دانم پیامی‌ها چطور چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند، مدیران این تیم به دنبال این هستند که از استانداری پول بگیرند و برای رسیدن به پول قصد دارند از نام علی پروین استفاده ابزاری کنند. پروین به هیچ عنوان قصد خرید باشگاه را ندارد تا الان هم صحبتی در این زمینه نکرده است.» با این شرایط به نظر می‌رسد مدیران سیاسی پیام که چندان با قواعد مستطیل سبز آشنا نیستند، حسابی در بن‌بست گیر افتاده‌ و نمی‌دانند چه راه‌حلی برای فرار از این بن‌بست اتخاذ کنند. با تکذیبیه علی پروین و همچنین احتمال همکاری او با امیر عابدینی در داماش از یک سو و امروز و فردا کردن‌های استانداری از سوی دیگر به نظر می‌رسد این داستان همچنان ادامه دارد. البته این را هم باید در نظر گرفت که اکثر پیامی‌ها شخص دیگری جز علی پروین را پیدا کنند و او مدیر فنی پیام شود، با در نظر گرفتن این که خداداد به تیم برمی‌گردد باید منتظر اخبار و حاشیه‌های جدید و از نوعی دیگر در این تیم بود.