نیلوفر کنگرانی - طراحی لباس در باشگاه‌های خارجی یک رشته مجزا و تخصصی است و افرادی کار بلد و کاملا حرفه‌ای برای این کار در باشگاه‌ها استخدام می‌شوند.

این رشته به قدری در فوتبال آن سوی آب‌ها اهمیت دارد که برخی بازیکنان فوتبال مانند اولیور کان در این رشته تحصیل کرده‌اند.

طراحی برخی تیم‌های باشگاهی به خصوص اروپایی گاهی اوقات به حدی زیبا است که کشورهای دیگر از آن الگوبرداری می‌کنند.

در ایران طراحی لباس مانند بقیه مقوله‌های فوتبال حرفه‌ای تقریبا نوپاست و یکی دو سالی است که این قضیه شکل جدی به خود گرفته است.

مسوولان تیم‌ها برای لباس‌هایی که بازیکنانشان می‌پوشند، اهمیت قائل هستند و پیراهن‌ها برای آنها معنای فراتر از حفظ یک پوشش ساده پیدا کرده است.

در میان پیراهن‌ باشگاه‌های داخلی می‌توان نمونه‌هایی را پیدا کرد که از مدل‌های باشگاه‌هایی مانند آث‌میلان یا اینترمیلان ایتالیا الگوبرداری شده‌اند.

پس از حضور علی دایی در عرصه پوشاک و تهیه البسه تیم‌های مختلف او مثل همیشه توانسته گوی سبقت را از رقبایش برباید و حضوری فعال در این زمینه داشته باشد. در حال حاضر اکثر باشگاه‌های ما از لباس‌هایی با آرم دایی استفاده می‌کنند و با توجه به رضایت آنها به نظر می‌رسد تا یکی دو سال آینده تعداد این باشگاه‌ها افزایش چشمگیری داشته باشد. تیم‌های مشهدی از جمله تیم‌های استثنا هستند که با دایی همکاری نمی‌کنند و دلیل این مساله را باید در حضور خداداد و رابطه او با مجید ساعدی‌فر جست‌وجو کرد.

خداداد عزیزی که یکی از سهامداران شرکت تولیدی مجید است باعث شده تا هر دو تیم پیام و ابومسلم از پیراهن‌های این شرکت استفاده کنند.

البته به دلیل مشکل اقتصادی که همیشه گریبانگیر این دو تیم بوده، آنها بدهی زیادی به مجید دارند.

ابومسلمی‌ها برای یک فصل مبلغی حدود ۲۰میلیون تومان را به این شرکت می‌پردازند که این مبلغ برای پیام خیلی کمتر است. طرف حساب مشهدی‌ها در حال حاضر شخص خداداد عزیزی است. ابومسلم در بازی اول با پیراهن‌های شطرنجی قرمز و مشکی به میدان آمد، اما از بازی دوم طرح پیراهن‌ها به همان مدل سال گذشته یعنی راه راه قرمز و مشکی بازگشت. پیامی‌ها نیز با پیراهن‌های سبز روشن با حاشیه‌های سفید در لیگ برتر حضور دارند.

از میان نمایندگان اصفهان ذوب‌آهن با دایی قرارداد دارد و سپاهان با شرکت آل اسپورت، ذوب‌آهنی‌ها با پیراهن‌های سبز و حاشیه‌های سفید همکاری خود را با شرکت علی دایی آغاز کردند. تمام والبرها و وسایل مورد نیاز تیم‌های پایه و تحت پوشش ذوب‌آهن نیز از همین طریق تهیه می‌شود. پیراهن‌های زرد با حاشیه سورمه‌ای سپاهانی‌ها نیز محصول شرکت آل اسپورت است. سپاهان نیز تمام وسایل مورد نیاز خود را از همین شرکت تهیه می‌کند.

دو تیم شیرازی نیز طرف قراردادشان دایی است. آنها قرارداد مالی با این شرکت دارند که مبلغ آن در دسترس نیست. برقی‌ها با پیراهن‌های نارنجی که پشت شانه‌ها و آستین‌هایش سفید است به میدان می‌روند. بازیکنان فجر نیز با پیراهن‌های مشکی و حاشیه شطرنجی زرد در میادین حضور می‌یابند. البته آرم شرکت سامسونگ که اسپانسر برق شیراز است روی پیراهن آنها خودنمایی می‌کند. پگاهی‌ها اگر چه آرم دایی را روی پیراهن‌هایشان ندارند، اما آنها هم با همین شرکت کار می‌کنند. اعتراض مسوولان کمپانی باعث شده تا آنها از این هفته از این آرم حتما روی پیراهن‌هایشان استفاده کنند. پگاه نیز مانند بقیه باشگاه‌ها قراردادی امضا کرده که مطابق آن مبلغی را در ازای پیراهن‌های گرفته شده می‌پردازد. رنگ آبی فیروزه‌ای با حاشیه‌های سفید طرحی است که برای نماینده گیلان انتخاب شده است.

استقلال اهواز هم از تیم‌هایی است که جزو مشتریان علی دایی به حساب می‌آید. آنها با پرداخت مبلغی که در قراردادشان مشخص شده، پیراهن‌های آبی با نوارهای سفید رنگ خود را از این شرکت خریداری می‌کنند.

بعد از بررسی چندین تیم در همدان مجددا به نام شرکت مجید برمی‌خوریم. پاسی‌ها چند سالی است با این شرکت قرارداد دارند. فصل گذشته که مجید برای هر بازی دو دست لباس برای آنها تهیه می‌کرد، هر بازی هفتصدهزار تومان هزینه لباس‌هایشان می‌شد. البته به خاطر اینکه آنها در هر بازی یک اسپانسر داشتند، اسپانسر موظف بود هزینه لباس‌ها را به شرکت مورد نظر پرداخت کند.

در این جا هم که بحث لباس و طراحی لباس مطرح است مانند بقیه مقوله‌های فوتبال، علی دایی حرف اول را می‌زند. او در مدت کوتاهی توانست از جدی‌ترین رقیب خود یعنی مجید جلو بزند و بعید نیست که در یکی دو سال آینده موفق به حذف آن شود.