فلیپس، بزرگ‌ترین قهرمان تاریخ المپیک

سه شانس دیگر برای کسب مدال طلا از المپیک پکن توسط فلیپس وجود دارد

گروه ورزش- مایکل فلیپس، شناگر آمریکایی با به دست آوردن دهمین و یازدهمین مدال طلای المپیک خود به بزرگ‌ترین قهرمان ورزشی تاریخ المپیک تبدیل شد. فلیپس ۲۳ ساله مدال طلای پنجم خود در المپیک پکن (و یازدهمین مدال المپیک در مجموع) را با پیروزی در ۲۰۰ متر پروانه به دست آورد.

پس از آن او با پیروزی تیم آمریکا در ماده ۴*۲۰۰ متر مدال طلای پنجم خود در المپیک پکن و یازدهمین مدال طلا در دوره‌های مختلف المپیک را برد.

مایکل فلیپس با این پیروزی رکورد ۹ مدال طلای پاوو نورمی، کارل لویس، مارک اشپیتز و لاریسا لاتینینا را شکسته است. مایکل فلیپس در عین حال در پی آن است که با پیروزی‌های بیشتر رکورد کسب هفت مدال طلا در یک دوره المپیک را که به مارک اشپیتز تعلق دارد بشکند و در حال حاضر به سه پیروزی دیگر برای رسیدن به این رکورد نیاز دارد. این ستاره آمریکایی طی هفته جاری در سه مسابقه مختلط انفرادی، ۱۰۰ متر پروانه و ۴* ۱۰۰ متر امدادی شرکت خواهد کرد.

فلیپس کار خود را با ثبت رکوردی تازه در ۲۰۰ متر پروانه (۱:۵۲.۰۳) آغاز کرد و در این راه لاژلو چه (مجارستان) و تاکشی متسودا (ژاپن) را شکست داد.

فلیپس بعد از این پیروزی چندان هیجان زده به نظر نمی‌رسید و گفت عینک شنایی که در مسابقه استفاده کرد دچار اشکال بود و نزدیک بوده همین امر مانع پیروزی او شود.

او گفت: «در طول شنا مرتبا عینک شنای من پر از آب می‌شد.»

فلیپس توانسته در این مسابقه رکورد جهان را به میزان ۶ صدم ثانیه کمتر کند با این همه به خبرنگاران گفت: «من در پی رکوردی بهتر، مثلا یک ثانیه و ۵۱ صدم بودم، اما با توجه به شرایط شاید همین رکورد هم زیاد بد نباشد.»

همچنین تیم آمریکا موفق شد رکورد جهان در رشته ۴*۲۰۰ متر آزاد را به ۶:۵۸.۵۶ ثانیه تنزل دهد.

در این رشته تیم روسیه دوم و استرالیا سوم شدند.

بومن: فلیپس شناگری از جنس کره زمین نیست

مربی تیم ملی شنا آمریکا در پی موفقیت‌های فلیپس گفت: او شناگری از جنس کره زمین نیست.

باب بومن افزود: زمان زیادی از شروع بازی‌های المپیک پکن نگذشته است، اما در این مدت لحظات شیرینی را تجربه کرده‌ایم، لحظاتی که توام با کسب مدال‌های رنگین و رکورد شکنی‌ها بوده است.

بر اساس برنامه‌ریزی و آمادگی که در ورزشکاران خود سراغ داریم پیش‌بینی می‌کنیم این پیروزی‌های درخشان تکرار شود.

وی در مورد مایکل گفت: همه اعضای تیم شنای آمریکا قهرمانانی خارق‌العاده هستند همه قابلیت‌های فراوانی دارند ،اما در این میان ناگزیر به اعتراف هستم که فلیپس شناگری از جنس کره زمین نیست.

مایکل فلیپس پس از کسب نهمین مدال طلای المپیک خود در لیست نخبگان ورزش جهان قرار گرفت. وی دیروز صبح چهارشنبه ۲۳ مرداد و مدال طلای دیگر نیز کسب کرد تا مجموع مدال‌های طلای وی به ۱۱ عدد برسد.

فلیپس در المپیک آتن ۶ طلا دو برنز و یک نقره به دست آورده بود. تعداد مدال‌های فلیپس تا پیش از ظهر پنجمین روز المپیک پکن ۵ طلا است.

فلیپس همچنان سه شانس دیگر برای کسب مدال طلا از بازی‌های المپیک پکن دارد.