اعتراض مجلس به برگزاری LG کاپ

نیلوفر کنگرانی

جدایی سیاست از ورزش اگرچه یک اصل مهم و اساسی است اما در زمان حاضر این اصل تنها به یک شعار تبدیل شده که هیچ ضمانت اجرایی ندارد.

لغو بازی‌های دوستانه تیم‌ملی آخرین نمونه از دخالت عوامل سیاسی در مسائل مختص به مستطیل سبز بود. در حالی که مدت زیادی از این مساله نمی‌گذرد با اعتراض تنی چند از نمایندگان مجلس به فدراسیون فوتبال به خاطر برگزاری بازی‌های غرب آسیا با نام LG موج جدیدی در این زمینه به راه افتاده است.

سال گذشته در آستانه برگزاری تورنمنت چهار جانبه LG در تهران اختلافی سیاسی میان ایران و کره جنوبی به وجود آمد. این مشکل سیاسی باعث شد تا مجلس دستور عدم برگزاری تورنمنت و همچنین تحریم شرکت کره‌ای LG را در ایران صادر کند.

این تحریم در زمینه‌های اقتصادی شکل جدی به خود نگرفت و چندان عملی نشد؛ اما مشکل با این شرکت کره‌ای در زمینه ورزشی همچنان جدی است و ادامه دارد. اعتراضات مجلس به فدراسیون فوتبال در حالی انجام می‌گیرد که خبری از برگزاری تورنمنت LG مانند هر ساله نیست. این شرکت در حال حاضر حامی مالی مسابقات غرب آسیا است و اسپانسر این رقابت‌ها محسوب می‌شود.

با این حال نمایندگان مجلس به همین قضیه هم معترض هستند. سیدجلال یحیی‌زاده، عضو کمیته تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی در این مورد می‌گوید: مجلس درباره برگزار نشدن جام LG در ایران مصوبه‌ای را تصویب نکرده است؛ اما مقرر شده مسابقاتی به این نام دیگر در ایران برگزار نشود و این تحریم‌ همچنان پابر جا است.

یحیی‌زاده در خصوص حضور LG به عنوان اسپانسر بازی‌های غرب آسیا و تبلیغاتی با این نام در پنجمین دوره این مسابقات در تهران نیز می‌گوید: «اگر این موضوع صحت داشته باشد و فدراسیون چنین عملی را انجام داده، مرتکب تخلف شده است. مجلس شورای اسلامی به این تخلف رسیدگی خواهد کرد و مسوولان فدراسیون باید پاسخگو باشند.

دو سال پیش تصمیم گرفته شد تا برای حمایت از تولیدات داخلی، اجازه برگزاری جام LG که مسابقات چهارجانبه فوتبال را در ایران برگزار می‌کند، داده نشود؛ اما اکنون پنجمین دوره بازی‌های غرب آسیا با نام LG کاپ و حمایت مالی این شرکت کره‌ای در ایران برگزار می‌شود.»

نجف‌نژاد، مدیرعامل سابق استقلال و عضو فعلی هیات رییسه فراکسیون ورزش مجلس در ادامه موضع‌گیری‌های نمایندگان مجلس می‌گوید: «سازمان تربیت بدنی باید پیگیر برگزاری جام LG در ایران باشد. ما می‌توانیم چنین تورنمنت‌هایی را با استفاده از شرکت‌های داخلی که تعدادشان هم کم نیست، برگزار کنیم. شاید هنوز نتوانسته‌ایم چنین مسائلی را به درستی جا بیندازیم. بخش مهمی از ورزش ما، برخلاف بسیاری از کشورها دولتی است ودولت در این بخش هزینه می‌کند.

به همین دلیل ما باید منافع ملی را در نظر بگیریم و به خاطر منافع کوچک، منافع ملی را زیر پا نگذاریم. مجلس برگزاری جام LG را پی‌گیری خواهد کرد و این موضوع در دستور فراکسیون ورزش مجلس قرار می‌گیرد.»

برگزاری این مسابقات آن قدر که در مجلس سر و صدا به پا کرده است بازتابی در فدراسیون فوتبال نداشته است. حضور کفاشیان، علی‌آبادی و جمعی دیگر از اعضای فدراسیون و سازمان تربیت‌بدنی باعث شده که موضع‌گیری اساسی از سوی فدراسیون فعلا در این زمینه گرفته نشود.»

در تماسی که با برخی از اعضای هیات رییسه فدراسیون داشتیم، آنها حتی از اعتراض مجلس اطلاع نداشتند. ناصر شفق ضمن ابراز بی‌اطلاعی کامل در این زمینه می‌گوید: «من تا الان که با شما صحبت می‌کنم هیچ چیز راجع به این مساله نشنیده‌ام و اطلاعی هم ندارم. فکر می‌کنم، باید منتظر بازگشت آقای کفاشیان باشید تا ایشان در این مورد پاسخگو باشند.»‌

فریده شجاعی دیگر عضو هیات رییسه هم اطلاعاتش در حد ناصر شفق است: « من در این مدت درگیر برگزاری مسابقات بانوان در اردن بودم و الان هم به دنبال برگزاری مسابقات ایرانیان در بیرجند و همچنین انتخاب تیم جوانان هستم.

با توجه به این که آقای کفاشیان هم در ایران نبودند و امروز می‌آیند، هیچ پی‌گیری در این زمینه انجام نشده است. با آمدن آقای کفاشیان و اطلاع از اصل این اعتراض، فدراسیون تا یکی دو روز آینده موضعش را اعلام خواهد کرد.»

تماس‌های ما با دیگر اعضای هیات رییسه فدراسیون نیز نتیجه‌ای بیش از این در برنداشت.

با آمدن علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال تا یکی دو روز آینده می‌توانیم منتظر شنیدن اخبار جدیدی از این قضیه باشیم. در حالی که هیچ تورنمنتی به نام LGدر ایران برگزار نشده و این مسابقات هم بازی‌های غرب آسیا است، احتمال اینکه نمایندگان مجلس دچار سوءتفاهم شده باشند، وجود دارد. شاید با یک جلسه حضوری طرفین و توضیح اصل ماجرا همه چیز ختم به خیر شده و پیگیری‌های مجلس در این زمینه پایان یابد.