پیراهن‌‌های میلیاردی

نیلوفر کنگرانی

حمایت‌های ویژه سازمان تربیت بدنی این دو تیم را به صبر واداشته است چند هفته مانده به شروع مسابقات لیگ برتر فتح‌ا...زاده و مصطفوی، مدیران‌عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای فصل جدید حرف از اسپانسرهای آنچنانی و مبالغ میلیاردی می‌زدند. فتح‌ا...زاده مانند همیشه با وعده‌های آرمانی از سفر به آلمان و توافق با چند شرکت خودروسازی آلمانی همانند BMW، گلف و... می‌گفت. مصطفوی نیز در مصاحبه‌ای که ۲۲ تیرماه داشت از جذب یک اسپانسر ۳۴میلیارد ریالی خبر داد. در حال حاضر دو هفته از لیگ برتر گذشته و نه تنها خبری از اسپانسرهای میلیاردی نیست بلکه حتی تبلیغات آدامس پرستو و امثال آن هم روی پیراهن سرخابی‌های پایتخت دیده نمی‌شود.

برای اولین بار در طول تاریخ فوتبال لیگ ایران است که دو تیم بزرگ و محبوب پایتخت بدون اسپانسر لیگ را شروع کرده و ادامه می‌دهند. محبوبیت این دو تیم به علاوه پخش مستقیم بازی‌های آنها از عواملی بوده که باعث شده همیشه شرکت‌ها و موسسات برای قبول حمایت مالی این دو تیم سر و دست بشکنند. از آن سو مشکلات مالی تیم‌های تحت پوشش تربیت بدنی آنها را بر آن می‌داشت چند هفته مانده به شروع لیگ با اسپانسرهای مورد نظر خود به توافق برسند تا در میانه فصل به وضعیت قرمز دچار نشوند. امسال اما شرایط کاملا فرق می‌کند. حمایت بی‌سابقه علی‌آبادی و سازمان تربیت بدنی از استقلال و پرسپولیس باعث شده تا آنها چندان دغدغه مالی را احساس نکرده و سر فرصت مذاکرات با موسسات موردنظر را انجام داده و بهترین را انتخاب ‌کنند. از آن سو حضور در لیگ قهرمانان آسیا باعث بالا رفتن توقعات مسوولان دو تیم شده و مبالغ بالایی که آنها پیشنهاد داده‌‌اند، بعضی از شرکت‌هایی را که پا پیش گذاشته‌اند منصرف می‌کند.حضور هدایتی در هیات‌مدیره پرسپولیس که فعلا به نوعی نقش اسپانسر را برای سرخپوشان ایفا می‌کند از عواملی است که باعث می‌شود پرسپولیسی‌ها در این مورد بی‌خیال‌تر از رقیب خود باشند. فرخزادی، عضو هیات‌مدیره پرسپولیس در کمال خونسردی از فرصت کافی برای به توافق رسیدن با اسپانسرها می‌گوید: ما در این دو بازی حمایت‌کننده‌های بسیار عالی داشتیم که فکر نمی‌کنم بتوانیم اسپانسرهایی بهتر از آن‌ها پیدا کنیم. در دو هفته اول شعارهای یا حسین (ع) و یا ابوالفضل (ع) زینت دهنده پیراهن بازیکنان ما بود تا بتوانیم یک اسپانسر مالی پیدا کنیم.

فعلا در حال مذاکره با چند شرکت هستیم و چون چندان با مشکل مالی مواجه نیستیم عجله‌ای برای تعیین اسپانسر نداریم.

پرسپولیس قصد دارد در سه جام با سه اسپانسر شرکت کند و به همین دلیل برای انتخاب آنها احتیاج به دقت و وسواس بیشتری داریم. در حال حاضر یک بانک خصوصی و یک شرکت خودروسازی هم به کاندیداها اضافه شده‌اند و همین مساله کار ما را دشوار کرده است.

وی در مورد حضور هدایتی و نقش او در کاهش مشکلات مالی تیم ادامه می‌دهد: ایشان هم یکی از اعضا هستند و یک رای دارند. همچنین این طور که همه فکر می‌کنند به این شکل نیست که آقای هدایتی هر روز یک چک برای ما بکشد. او هم محدودیت‌ها و مشکلاتی برای خودش دارد. در هر صورت ظرف چند هفته آینده ما سه اسپانسر خودمان را مشخص می‌کنیم.

نفریه، از اعضای هیات‌مدیره استقلال هم از پیگیری مذاکرات می‌گوید: استقلالی‌ همانند رقیب خود آنچنان هم در رفاه مالی به سر نمی‌برند و با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند. نفریه در این مورد می‌گوید: ما فصل گذشته به خاطر اسم بردن از موسساتی که با آنها در حال مذاکره بودیم به مشکل برخوردیم، به همین دلیل امسال ترجیح می‌دهیم نامی از شرکت خاصی نبریم. البته ما فصل گذشته با صندوق حمایت مالی و اعتباری شهرداری قرارداد داشتیم و امسال هم بر سر تعهداتمان با شهرداری هستیم و برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا با آنها قرارداد داریم.حمایت‌کننده ما در لیگ برتر و جام حذفی هم تا چند هفته آینده مشخص می‌شود که احتمال خارجی بودن آن بیشتر است.

با خونسردی مسوولان دو تیم و توقعات بالای آنها به نظر می‌رسد استقلال و پرسپولیس تا سه، چهار هفته آینده هم بدون تبلیغات خاصی روی پیراهن‌هایشان به میدان خواهند رفت.

از گوشه و کنار شنیده می‌شود که این وضعیت تا هفته نهم و دربی حساس پایتخت ادامه خواهد داشت. با توجه به حساسیت دربی دیگر حضور بدون تبلیغ امکان‌پذیر نخواهد بود.