مصطفوی: اسپانسر امسال سی و چهار‌میلیارد ریال پول می‌دهد

عکس: ایسنا

داریوش مصطفوی، رییس و دبیر سابق فدراسیون فوتبال و مدیرعامل باشگاه‌ پرسپولیس در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرگزاری دانشجویان درباره وضعیت فنی پرسپولیس، وضعیت سخت‌افزاری این باشگاه، روند خصوصی‌سازی در این باشگاه و بحث جذب حامی مالی قهرمان ایران صحبت کرده است. فوتبال، مولد است

معتقدم در این مملکتی که آدم‌ها وقتشان را صرف مسائلی جدای از فوتبال می‌کنند، ما فوتبال را یکی از شاخصه‌های مهم پیشرفت در کشور می‌دانیم و در مسیر این شاخصه حرکت می‌کنیم. به قول برخی دانشمندان موتور مولد اقتصاد این روزها ورزش است و این موتور باید به دست متخصص باشد تا سهم عظیمی از اقتصاد دنیا را بگرداند. این موتور مولد در مسابقات یورو ۲۰۰۸ به خوبی خود را نمایان کرد و به نوعی نشان داد که متخصص در این موتور بالاتر از پادشاه و نخست وزیر اسپانیا، صدراعظم آلمان و رییس فیفا قرار می‌گیرد. در آنجا شاخص این موتور «میشل پلاتینی» است که همه اروپا او را قبول دارند. ما باید پیشرفت در فوتبالمان را در دو بعد بررسی کنیم؛ یکی همان امکانات سخت‌افزاری‌ است که باید استادیوم بسازیم و امکانات تمرینی را برای تیم‌ها فراهم کنیم که در این راه، سازمان تربیت بدنی و بانک‌ها باید کمک کنند و بعد دیگر بحث اساسنامه فدراسیون است که باید کاملا به روز باشد و شرایطی را به وجود آوریم تا با شرایط ذکر شده در اساسنامه مطابقت داشته و باعث رشد فوتبال شود. این اقدامات می‌تواند ما را به موتور توسعه در پیشرفت فوتبال مملکت ما برساند.

مثل استقلال برای پرسپولیس هم کلنگ‌زنی می‌شود

مصطفوی خواستار ساخت کمپ‌ اختصاصی باشگاه پرسپولیس شد و گفت: ساخت استادیوم و امکانات ورزشی برای دو تیم بزرگ پرسپولیس و استقلال از دو جنبه قابل بررسی است؛ اول توجه سازمان تربیت بدنی به این دو باشگاه که به سرعت صاحب امکانات مشخصی باشند و دوم مکاتبات، مذاکرات و پی‌گیری‌های مدیران. در بخش اول باید گفت اگر امروز علی‌آبادی کلنگ ساخت کمپ تیم استقلال را به زمین‌ می‌زند، فردا هم این کار برای پرسپولیس صورت می‌گیرد و مطمئن هستم به طور حتم تربیت بدنی به این فکر است که طوری این دو باشگاه را برای آینده آماده کند که هر دو صاحب استادیوم‌ و امکانات اختصاصی باشند. اصل این است که تفکر ساخت استادیوم برای باشگاه پرسپولیس شروع شده و امیدوارم که این اقدام در زمان مدیریت من در باشگاه صورت گیرد.

بابت رقم قرارداد بازیکنان، باید پاسخگوی مردم باشیم

وی در مورد تعیین سقف قرارداد بازیکنان و ضمانت اجرایی آن گفت: تعیین سقف مبلغ قرارداد برای بازیکنان لیگ، امری بسیار ضروری است. معتقدم اگر تمام باشگاه‌ها به آن پایبند باشند و اجرا کنند، ضمانت اجرایی خود به خود به وجود می‌آید. فکر می‌کنم سقف دستورالعمل سازمان در حدود ۱۵۰‌میلیون تومان برای هر بازیکن باشد. باشگاه پرسپولیس امسال پول زیادی را برای جذب بازیکنان مورد نظرش پرداخت نکرد و حتی سعی کردیم مبالغ تمدید قرارداد بازیکنانمان، سطح قابل قبول داشته باشد.

پرسپولیس بیهوده خرج نمی‌کند

مصطفوی همچنین گفت: باشگاه‌ پرسپولیس چنین پولی را ندارد و اگر داشته باشد هم، این‌طور نابه‌جا آن را صرف نمی‌کند. کلیه باشگاه‌های صنعتی نظیر سپاهان، مس و... که از بودجه‌های هنگفت دولتی استفاده می‌کنند هم بدانند که پول بیهوده، بزرگ کردن فوتبال از نوع غیرمنطقی است و من قصد دارم با تقاضایی از وزیر صنایع، خواهان رسیدگی به چنین اقداماتی در فوتبال کشور شوم.

مدیریت در پرسپولیس بازی با آتش است

وی درباره اوضاع مدیریتی در باشگاه پرسپولیس تصریح کرد: مدیریت در باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به خاطر وجود هواداران بی‌شمار، به نوعی بازی کردن با آتش است. مدیریت بسیار بالایی را می‌طلبد و مدیران باید در نهایت دقت سعی کنند تمام کارها در حساس‌ترین شرایط با نظم و انضباط خاصی دنبال شود و این یک امر طاقت‌فرسا است. امروز حساسیت در این جایگاه از ۲۰ به ۹۰ رسیده است که در این شرایط کسب موفقیت، کار بسیار بزرگی است. این دو تیم در زمان مدیریتم در فدراسیون توانستند قهرمانی‌های بزرگی به دست آورند و معتقدم به خاطر نوع نگاهم به ورزش به خصوص فوتبال، می‌توانم موفقیت را در این شرایط برای پرسپولیس به ارمغان بیاورم. امیدوارم این دو تیم با پیروزی در لیگ قهرمانان آسیا بتوانند فینال آسیا را در تهران برگزار کنند. مطمئنا یک فینال ایرانی در لیگ آسیا، می‌تواند حقانیت فوتبال این مملکت را در آسیا ثابت کند.

پرسپولیس خصوصی می‌شود

رییس اسبق فدراسیون فوتبال درمورد روند خصوصی سازی باشگاه‌ها در کشور گفت: معتقدم اصل ۴۴ باید در ورزش کشور هم نظیر بخش‌های دیگر، به خوبی اجرا شود. به رغم ممانعتی که عده‌ای در روند این کار دارند و باعث شده کار به کندی پیش رود، اما مسوولان باید این بحث را جدی بگیرند تا شرایط بهتر شود. به طبع باشگاه‌ها باید خصوصی شده، اسپانسرها، سهام‌دارها و ... مشخص شوند. شنیده‌ها حاکی از آینده خوب پرسپولیس در این مقوله است، زیرا آدم‌های بسیار متمول و با فهم و شعوری در کار هستند؛ درصدی از باشگاه در اختیار سازمان تربیت بدنی خواهد ماند و بقیه را سهام‌داران حقیقی تحت پوشش قرار می‌دهند تا حدی که کنفدراسیون فوتبال آسیا، از حضور در مسابقات بین‌المللی این تیم جلوگیری نکند.

تبلیغات‌مان را به آسانی نمی‌فروشیم

وی همچنین در مورد تبلیغات روی پیراهن پرسپولیس در لیگ هشتم، خاطرنشان کرد: معتقدم تبلیغات روی پیراهن پرسپولیس حداقل پنج‌میلیارد تومان ارزش دارد و حتی این رقم در خارج از کشور، بیش از این خواهد بود؛ اما متاسفانه این مساله در دوره‌ قبل تا حد یک‌میلیارد و ششصد و پنجاه‌میلیون تومان کاهش یافت. خوشبختانه امسال توانستم بدون اینکه بخواهم با آدم‌های بزرگی تماس بگیرم، پایه را تا حد سه‌میلیارد و چهارصد‌میلیون تومان ارتقا دهم که این بالاترین نرخی است که تیم پیروزی در طول تاریخ بابت این کار گرفته است. البته در این اقدام یکی از اعضای هیات مدیره، پی‌گیری‌های خوبی انجام داد و حتی این رقم می‌تواند در آینده افزایش یابد. امیدوارم در آینده با کمک اعضای هیات مدیره، اسپانسرهای قوی‌تر پیشنهاد شود.

می‌خواهیم استقلال را با چهارگل در لیگ شکست دهیم

مصطفوی فینال سوپر جام بین پرسپولیس و استقلال را یک بازی تشریفاتی خواند و در این رابطه گفت: سوپرجام‌ها در تمام دنیا، یک بازی تشریفاتی است و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست. ما می‌خواهیم تیم‌مان را آماده کنیم و حضور موفقی در لیگ آتی داشته باشیم. معتقدم باید نوار تساوی‌های پی در پی پرسپولیس و استقلال پاره شود و با تمام احترامی که برای تیم استقلال قایلیم، می‌خواهیم آنها را در مسابقات لیگ با چهار گل شکست دهیم. دیدار سوپرجام، مقوله‌ای تشریفاتی است که نمی‌توان نتیجه‌گیری خوبی از آن داشت. البته ما موظف به اجرای دستورات فدراسیون هستیم، اما قبل‌از اینها اردوی خارج از کشور را برای تیم تدارک دیده بودیم؛ امیدواریم برنامه طوری باشد که تیم‌های پرسپولیس و استقلال با هم مذاکره کرده و به سازمان لیگ اعلام نتیجه کنند؛ اما با این حال تابع تصمیمات سازمان لیگ هستیم.

آنقدر گرفتارم که شاید فتح‌ا... زاده را نشناسم!

مصطفوی در مورد تقابلش با فتح‌ا... زاده طی روزهای گذشته خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام وقتم صرف آماده‌سازی هرچه مطلوبتر تیم است و آنقدر گرفتارم که ممکن است هنگام عبور از کنار فتح‌ا...‌زاده، او را نشناسم. در هرحال ورزش همیشه به ما یاد داده که به پیشکسوت‌ها احترام بگذاریم، حال اگر فتح‌ا... زاده از من کوچکتر است، تفکراتش را در این باره بیشتر کند.

مشکلی نیست؛‌ نیکبخت مال ما است

مصطفوی همچنین درخصوص وضعیت علیرضا واحدی نیکبخت برای فصل آینده گفت: نیکبخت با پرسپولیس بزرگ شده است و پرسپولیس هم به نوعی به او بدهکار است. ما هیچ وقت این احساس را نداریم که او با ما نباشد. در این رابطه با قطبی نیز صحبت کرده‌ام و او این بازیکن را دوست دارد و هیچ مشکلی در سر راه پیوستنش به پرسپولیس وجود ندارد. ما نیکبخت و قطبی را با هم می‌خواهیم. ما نیکبخت و خلیلی و نیکبخت و توره را با هم می‌خواهیم، یک تیم منسجم با بازیکنانی مثل منصوری فهیم،‌ زارعی جوان که در لیگ هشتم حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.