خبیری:  نمی‌توانیم خلاف قوانین وادا عمل کنیم

ایسنا-محمد مهدی خبیری گفت: انحلال کمیته دوپینگ فدراسیون فوتبال باید با واگذاری اختیار از سوی مجمع به هیات رییسه صورت بگیرد.

عضو کمیته پیشین انتقالی فدراسیون فوتبال درمورد مسائل اخیر مبارزه با دوپینگ در فوتبال و منحل شدن کمیته ضد دوپینگ فدراسیون با بیان این مطلب اظهار کرد: برای تمامی تصمیم‌گیری‌های اساسی در فوتبال، اعضای مجمع که شامل ۷۴ نفر می‌شوند، اظهارنظر می‌کنند. ممکن است مجمع در مواردی یک سری اختیارات را به هیات رییسه واگذار کند. از آن‌جایی که ۷۴ نفر نمی‌توانند اداره همه امور را به عهده بگیرند، براساس اساسنامه، اختیارات خود را به تشکیلات ۹ نفره هیات رییسه واگذار می‌کنند تا هر تصمیم‌گیری اجرایی شود.

وی ادامه داد: برای انحلال کمیته دوپینگ باید ابتدا دید که مجمع چه اختیاراتی به کمیته اجرایی داده است؟ ممکن است هیات رییسه برخی از اختیارات خود را به دبیر فدراسیون واگذار کند که روند معمولی نیست. چرا که دبیر،‌ مسوول اجرای کلیه مصوبات هیات رییسه است. کمیته‌ها، اتاق فکر، تصمیم‌ساز، بخش علمی و حساس فدراسیون‌ها هستند.

خبیری متذکر شد: هیات رییسه باید همه نظرات را بشنود و مسائل را پیش‌بینی و براین اساس تصمیم‌گیری کند که دراین صورت نیز دبیر فدراسیون، باید تصمیمات را اعلام و اجرا کند. نمی‌دانم این مسیر طی شده است یا نه؟

عضو کمیته آسیا ویژن ایران با اشاره به فعالیت ضد دوپینگ در سطح بین‌الملل اظهار کرد: خط قرمز فیفا و وادا (آژانس جهانی ضددوپینگ) دراین زمینه مشخص است. بحث‌هایی مبنی بر کوتاه آمدن فیفا مطرح می‌شود که صحت ندارد. فیفا، دادگاه بین‌المللی حکمیت را تا چند سال پیش قبول نداشت؛ ولی اکنون، آن را پذیرفته است.«وادا» ارگان مورد تایید IOC و فیفا است. بنابراین مصوبات آن باید بند به ‌بند رعایت شود. ما نمی‌توانیم خلاف این قوانین عمل کنیم. حتی اگر مجمع این قوانین را نپذیرد، تصمیمات قابل قبول نیست. اساسنامه نباید مقابل با قوانین فیفا باشد.

خبیری در زمینه مبارزه با دوپینگ گفت: بحث دوپینگ بسیار حساس است. ممکن است فدراسیون برای بهره‌مندی از بازیکنان ملی خود، تحت تاثیر پزشک و استفاده از دارو، مساله دوپینگ را مختومه اعلام کند. این بحث، باید مستقل از فعالیت فدراسیون باشد تا فدراسیون‌ها نتوانند تحت تاثیر استفاده از بازیکنان خاص قرار بگیرند.