احتمال توقف نقل  و انتقال امتیاز تیم‌های فوتبال

مهدی خبیری: هیچ کس نمی‌تواند مالک همزمان چند باشگاه باشد گروه ورزش - در حالی که این روزها بحث واگذاری امتیاز تیم فوتبال «سپاهان نوین» یکی از داغ‌ترین خبرهای فوتبال ایران محسوب می‌شود، هوشنگ نصیرزاده کارشناس مسائل حقوقی فوتبال می‌گوید که فیفا در کنگره اخیر خود هر گونه نقل و انتقال امتیاز تیم‌ها را منع کرده است.

از سوی دیگر دکتر مهدی خبیری نایب رییس سابق فدراسیون فوتبال و عضو سابق کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال می‌گوید: فیفا صراحتا اعلام می‌کند که هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی نمی‌تواند به طور همزمان مالکیت چند باشگاه را به طور همزمان در اختیار داشته باشد.

به گفته خبیری این مالکیت از مجمع باشگاه آغاز می‌شود و تا مدیرعامل ادامه می‌یابد.

خبیری می‌افزاید: اگر ما به عنوان راننده از چراغ قرمزها عبور کنیم در نهایت یک جا پلیس متوجه تخلف ما می‌شود و با ما برخورد می‌کند.

در بحث فوتبال هم اینک وزارت صنایع و سازمان تربیت بدنی هر کدام مالکیت بیشتر از یک تیم را بر عهده دارند که این از نظر قانونی منع دارد.

اما مدیران فوتبال ایران به نقل و انتقال امتیاز در سایر کشورها مانند انگلستان اشاره می‌کنند این در حالی است که به عنوان مثال در لیورپول یا چلسی فقط مالکیت تیم‌ها تغییر می‌کند و نام تیم و شهر محل فعالیت آن به هیچ عنوان تغییر نمی‌کند، چرا که باشگاه‌های اروپایی به دلیل این که به عنوان یک برند فعالیت می‌کنند برای سوابق خود ارزش قائل می‌شوند.

به هر حال داستان واگذاری امتیاز تیم‌ها در فوتبال ایران به مقوله قابل بحث جدیدی تبدیل شده است.