گروه ورزش- تیم‌ملی فوتبال ایران با پیروزی برابر سوریه به مرحله نهایی رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ صعود کرد.

تیم ایران در حالی در این دیدار با دو گل «غلامرضا رضایی» و «محسن خلیلی» به پیروزی رسید که با این برد تیم ایران به مرحله نهایی رقابت‌های انتخابی جام جهانی صعود کرد.

در نیمه نخست این دیدار، سوریه برتر از ایران بود. بازیکنان سوریه با انجام بازی هماهنگ در ابتدای نیمه اول، در چندین موقعیت روی دروازه ایران خطرساز ظاهر شدند که مهم‌ترین آن تک به تک «زیاد شعبو» با سید مهدی رحمتی بود که با واکنشی مناسب، رحمتی این موقعیت صد در صد را از سوریه گرفت. پس از این حمله، باز هم بازیکنان سوریه صاحب توپ و موقعیت بودند.با شروع نیمه دوم، علی دایی با تغییر در چیدمان تیم، شیوه بازی تیم‌ملی را به ۲-۴-۴ تغییر داد تا «غلامرضا رضایی» به «محسن خلیلی» در خط حمله اضافه شود. با این حال در شروع نیمه دوم تغییری در ترکیب تیم ایجاد نشد و همان یازده بازیکن ابتدایی در آغاز نیمه دوم هم وارد زمین شدند.

در این نیمه مسعود شجاعی به سمت چپ رفت و توانست حملات خطرناکی را روی دروازه سوریه تدارک ببیند. در ادامه حملات تیم ایران، پاس ابراهیم صادقی با اشتباه مدافعان مرکزی سوریه به غلامرضا رضایی رسید و مهاجم تیم ایران در دقیقه ۶۵ توانست توپ را وارد دروازه تیم سوریه کند. در دقیقه نود «علیرضا نیکبخت واحدی» و «آندرانیک تیموریان» وارد زمین شدند. این تعویض برای اتلاف وقت از سوی «علی دایی» انجام گرفت. با این حال حضور این دو بر بار تهاجمی تیم ایران افزود. در دقیقه نود و دو «محسن خلیلی» موفق شد در غفلت مدافعان سوریه گل دوم تیم ایران را وارد دروازه سوریه کند و این دیدار با نتیجه دو بر صفر به سود ایران به پایین رسید. با این برد تیم ایران با ۹ امتیاز به مرحله نهایی رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ صعود کرد.علی دایی سر مربی تیم‌ملی ایران بعد از پیروزی ۲-۰ در سوریه و صعود به مرحله بعد رضایت خود را از وضعیت به دست آمده اعلام کرد. دایی در این باره گفت: «ما اینجا همان چیزی را به دست آوردیم که دنبالش بودیم و حالا سه امتیاز گرفته‌ایم و به مرحله بعد صعود کرده‌ایم».وی افزود: «سوریه در نیمه اول بهتر از ما بود و چند شانس داشت، اما در نیمه دوم ما تیم برتر شدیم. بعد از این برد ما برای بازی بعدی هیچ فشاری رویمان نخواهد بود و باید سعی کنیم که در بازی آخر در خانه برنده باشیم. به خصوص اینکه تا به حال در برابر سوریه و کویت در تهران برنده نشده‌ایم. به نظرم سوریه در این بازی قدرتمند نشان داد که می‌تواند برابر امارات برنده باشد و صعود کند».مربی تیم‌ملی سوریه نیز بدشانسی و عدم استفاده بهینه از فرصت‌های گلزنی در نیمه نخست را عامل شکست تیم ملی فوتبال سوریه در دیدار مقابل ایران برشمرد.عارف السالو پس از شکست این تیم مقابل ایران با بیان این مطلب افزود: در خط میانی بازیکنان ما بد کار کردند تا بازیکنان ایرانی فرصت پیدا کنند و ابتکار عمل را در دست گیرند.محمد کوید، سرمربی تیم ملی فوتبال سوریه که به علت از دست رفتن فرصت های متعدد گلزنی در نیمه اول از بازیکنانش عصبانی بود، در جلسه مطبوعاتی شرکت نکرد تا «عارف السالو» پاسخگوی خبرنگاران باشد. وی در ادامه گفت: در نیمه اول بد شانس بودیم و شانس های زیادی را از دست دادیم که می توانست ما را برنده بازی کند اما در نیمه دوم ایران برتر بود و روی اشتباه ما گل اول را زد و پیش افتاد. وی در خاتمه تصریح کرد: به هر حال ما هنوز شانس داریم و می خواهیم در آخرین بازی برابر امارات از شانس خود استفاده کنیم و به دور بعد برویم.

صعود هشت تیم قطعی شد

به جز ایران تیم‌های استرالیا، بحرین، ژاپن، کره شمالی، کره جنوبی، ازبکستان و عربستان نیز با برتری مقابل حریفان خود به مرحله چهارم و نهایی مسابقات فوتبال مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ در قاره آسیا راه یافتند.