نصیرزاده: حضور سپاهان نوین در لیگ برتر مغایر اساسنامه است

مهر- کارشناس مسائل حقوقی ورزش گفت: طبق بند ۵ ماده ۲۰ اساسنامه فدراسیون فوتبال و تایید فیفا، هیچ یک از اشخاص حقیقی و حقوقی نمی‌توانند همزمان کنترل بیش از یک باشگاه را برعهده داشته باشند. هوشنگ نصیرزاده ضمن بیان این مطلب افزود: مصاحبه‌هایی که بعد از صعود تیم فوتبال سپاهان نوین به لیگ برتر از سوی آقای محمدرضا ساکت و حسین چرخابی مبنی بر حفظ تیم سپاهان نوین در لیگ برتر، صورت گرفت ناشیانه و غیرکارشناسی است.

نصیرزاده ادامه داد: این نوع مصاحبه‌ها با توجه به قید و بندهای قانونی که به صورت محکم مقابل آنها وجود دارد، مصداق چوب در لانه زنبور کردن است؛ چرا که به استناد بند ۵ ماده ۲۰ اساسنامه فدراسیون فوتبال مصوب هیات وزیران و همین طور بر اساس مفاد اساسنامه فیفا که ۲۰۷ کشور جهان ملزم به رعایت آن هستند هیچ یک از اشخاص حقیقی و حقوقی نمی‌توانند همزمان کنترل بیش از یک باشگاه را برعهده داشته باشند، در غیر این صورت تمامیت یک مسابقه یا مسابقات را زیر سوال خواهد برد.

این کارشناس مسائل حقوقی ورزش ادامه داد: به عقیده فدراسیون جهانی فوتبال اگر افراد کنترل بیش از یک تیم را برعهده داشته باشند و آنها در یک رده حضور داشته باشند احتمال تبانی وجود دارد و می‌توانند جدول مسابقات را به میل خودشان تحت تاثیر قرار دهند.

وی درپاسخ به این سوال که آیا احتمال واگذاری امتیاز تیم فوتبال سپاهان نوین وجود دارد؟ گفت: در کنگره اخیر فیفا واگذاری امتیازات تیم‌های لیگ برتر توسط فدراسیون جهانی فوتبال ممنوع ابلاغ شده است.

اما مدیرعامل سپاهان نوین، حمیدرضا کشاورزیان تاکید کرد باشگاه‌های سپاهان نوین و فولاد مبارکه اصفهان با مجوزی جدا از هم به فعالیت در عرصه ورزش می‌پردازند.

حمیدرضا کشاورزیان ضمن بیان این مطلب افزود: باشگاه سپاهان نوین یکی از باشگاه‌هایی است که سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی تیم‌های پایه دارد. به دنبال موفقیت تیم‌های نوجوانان، جوانان و امید باشگاه سپاهان در مسابقات داخلی و سرریز بازیکنان شایسته و توانمند در این تیم‌ها ایده تشکیل تیم سپاهان نوین شکل گرفت، تیمی‌ که نفرات آن را بازیکنان تیم‌های پایه‌ای باشگاه فولاد مبارکه سپاهان و آنهایی که می‌توانند در فوتبال ایران چهره شوند، تشکیل می‌دادند.

باشگاه سپاهان نوین اصفهان براساس ادعای مدیرعامل این باشگاه از بودجه ورزشی کارخانه فولاد مبارکه سپاهان اصفهان، تغذیه می‌کند، اما با داشتن مجوز فعالیتی جدا از باشگاه سپاهان در زمینه‌های مدیریتی و اجرایی مستقل عمل می‌کند، البته این باشگاه تازه تاسیس اصفهانی که از عمر آن کمتر از دو سال می‌گذرد با هیات مدیره‌ای تقریبا مشابه با هیات مدیره باشگاه سپاهان اصفهان در حال فعالیت است.

اما بند پنج ماده ۲۰ اساسنامه فدراسیون فوتبال تاکید دارد که «هیچ یک از اشخاص حقیقی و حقوقی همزمان نمی‌توانند کنترل و هدایت بیش از یک باشگاه را برعهده داشته باشند، در غیر این صورت تمامیت یک مسابقه یا مسابقات را زیر سوال خواهد برد»، مدیرعامل باشگاه سپاهان نوین در واکنش به این ماده قانونی از اساسنامه فدراسیون فوتبال گفت: باشگاه سپاهان نوین و سپاهان دو مجوز فعالیت جدا دارند. ما از اساسنامه فدراسیون فوتبال با خبر بودیم و این پیش‌بینی را می‌کردیم که با توجه به این بند از اساسنامه شاید حضور تیم در مسابقات لیگ برتر با مشکل مواجه شود.

وی ادامه داد: به همین خاطر اقدام به دریافت مجوز فعالیتی جدا از باشگاه سپاهان کردیم. مالکیت باشگاه سپاهان نوین جدا از باشگاه فولاد مبارکه سپاهان به ثبت رسیده است. بر این اساس من (حمیدرضا کشاورزیان) مدیرعامل باشگاه سپاهان نوین هستم و آقای محمدرضا ساکت مدیرعاملی باشگاه سپاهان را برعهده دارد. ما دو باشگاه جدا هستیم که در بخش اسپانسرینگ زیر نظر شرکت فولاد مبارکه اصفهان فعالیت می‌کنیم.