فرار از عقیده مخالف در فوتبال ملی

امیر حاج‌رضایی

اکنون فرصتی برای نقد تیم ملی نیست و باید نسبت به آن موضع حمایتی داشته باشیم.

نقدهای موشکافانه پیرامون تیم ملی بسیار زیاد است، اما معتقدم اکنون زمان مناسبی برای پرداختن به این مسائل نیست؛ چرا که فرصت تمام شده و باید نسبت به تیم ملی موضع حمایتی داشته باشیم.

در حال حاضر بیشتر از این که به ویژگی‌های تیم ملی پرداخته شود، بهتر است نقدهای اطراف این تیم را هرس کنیم. فکر می‌کنم اداره کنندگان تیم ملی در پست‌های مدیریتی، اجرایی و فنی باید آستانه تحمل خود را بالا ببرند؛ چرا که نقد منصفانه، خود نوعی حمایت است. تیم ملی متعلق به همه مردم است و در یک شرایط خوب افراد زیادی می‌توانند در مورد آن با احترام اظهارنظر کنند، اما ظاهرا ارتباطات و دیالوگ‌های مناسبی میان نقدکنندگان و نقدشوندگان وجود ندارد.

اکنون که بازی‌ها شروع شده باید موضع حمایتی نسبت به تیم ملی گرفته شود. پس از اتمام دیدارهای پیش‌رو که کادر فنی فرصت لازم را برای بهبود وضعیت تیم ملی دارد، می‌توانیم عملکرد تیم ملی را نقد کنیم. همچنین مسوولان تیم ملی هم باید بدانند که تیم ملی سقف فوتبال هر مملکتی است، لذا تحمل بیشتری داشته باشند، سریع تصمیم نگیرند و اقداماتشان در شان فوتبال ملی باشد.

ما دو بازی تدارکاتی در مقابل سایپا و زامبیا داشتیم و با توجه به اینکه تمامی نفرات تیم در بین دو نیمه تغییر می‌کردند، وضعیت و عملکرد فعلی تیم ملی هیچ تحلیل فنی را نمی‌پذیرد؛ اما فقط باید گوشزد کرد که تیم امارات با روزهای گذشته خودش فاصله داشته و بسیار خطرناک است.

وی گفت: متاسفانه سایه‌هایی دیدار تیم ملی برابر تیم امارات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که به هیچ وجه ریشه در فوتبال ندارد و نباید گذاشت که در شرایط فعلی برای ما دردسرساز شود. پرهیز کنونی من از نقد تیم ملی، اقدام محافظه‌کارانه‌ای نیست، بلکه فکر می‌کنم مربیان تیم در حال حاضر بیشتر از هرچیز به تمرکز نیاز دارند.

امارات از لحاظ امکانات سخت‌افزاری، وضعیتی به مراتب بهتر از ما دارد. آنها از تشکیلات مجهز و مدرن روز دنیا استفاده می‌کنند. استفاده از مربیان برجسته جهان برای مسوولان فوتبالشان کار بسیار ساده‌ای است و در نهایت اینکه حضور تیم‌های بزرگ اروپایی نظیر میلان، منچستر و... در مقطعی از سال در این کشور، باعث ورود فرهنگ حرفه‌ای فوتبال به آنجا شده که بدون شک اماراتی‌ها از آن الگو می‌گیرند. اما باید توجه داشته باشیم که عنصر اساسی فوتبال یعنی ظرفیت نیروی انسانی، نزد ما است. اگر فیفا مدت‌ها ایران را صدرنشین تیم‌های فوتبال آسیایی در رنکینگ خود قرار می‌دهد تنها به دلیل نتایج یا امکانات ورزشی ما نیست، بلکه عامل اصلی آن بالا بودن ظرفیت نیروی انسانی اهل فوتبال در کشورمان است.

درباره کریمی نیز بایدبگویم که او انتقادات دلسوزانه‌ای کرد و پس از آن هم موضعی مثبت و جوانمردانه گرفت. او در حدود هشتاد بازی ملی در کارنامه دارد و بازیکن بزرگی‌ است، لذا از این جهت باید به صحبت‌های او احترام گذاشت؛ چرا که می‌تواند شرایط را تغییر دهد، اما بخشی از این اظهارات تند بود که می‌توانست با ادبیات بهتری آن را بیان کند، ولی باید بپذیریم که محتوای انتقاداتش خوب بوده است.