حمله تند مایلی کهن به فوتبالی‌ها

محمد مایلی کهن که بنابر رای دادگاه بدوی از اتهامات وارده توسط علی دایی تبرئه شده است، در یک گفت‌وگوی جنجالی با خبرگزاری فارس بار دیگر به علی دایی، فدراسیون فوتبال، فریدون زندی، مهدی تاج و مدیران سازمان تربیت بدنی حمله کرده و برخلاف تمام طول فصل گذشته فوتبال که قطبی را زیر سوال برده بود، در این گفت‌وگو از قطبی حمایت کرده است. با اعمال قانون قلدرها قلدری نخواهند کرد

آنهایی که مرا می‌شناسند، می‌دانند صددرصد به قانون احترام می‌گذارم. معتقدم برخی مشکلات به دلیل عدم تمکین از قانون است. اگر همه به قانون احترام بگذاریم وضعیت کشور، به خصوص در حیطه ورزش که شغل اصلی ما است، بهتر خواهد شد.

ثروت زیاد قلدری می‌آورد

یکی از دلایل عمده قلدری، داشتن ثروت و مال بی حد و حصر است. این مساله احساس قلدری به وجود می‌آورد؛ اما همیشه تابع قانون بوده و خواهم بود. از روز نخست هم گفته بودم، برای برگزاری دادگاه لحظه شماری می‌کنم.

مدیر تدارکات هم با اجازه انتخاب می‌شود

به طور کلی تمکین از قانون باید برای همه باشد؛ نه آنکه آدم‌های قلدر از قانون فرار کنند و آدم‌های ضعیف گیر بیفتند. به عبارت بهتر، دانه درشت‌ها از قانون فرار می‌کنند و قالپاق دزد‌ها دستگیر می‌شوند. این روزها این مساله را در فوتبال شاهد هستیم.

خط و خطوط فدراسیون از جای دیگر صادر می‌شود. زمانی به فدراسیون سابق ایراد می‌گرفتیم که چرا قرارداد سرمربی تیم ملی در اتاق رییس وقت سازمان تربیت بدنی امضا شده است.

این موضوع استقلال فدراسیون را زیر سوال می‌برد؛ اما حالا مدیر تدارکات که شغل شریفی هم هست، باید با اجازه انتخاب شود.

تمام ارکان فدراسیون زیر سوال رفت

مراجعه کنید به سخنانی که پیش از مصاحبه علی کریمی انجام شد. این مسائل مستند است. زمانی‌که هنوز سرمربی تیم ملی انتخاب نشده بود و ۵ نفر مورد نظر فدراسیون بودند، فردی در مصاحبه‌اش رسما اعلام کرد که هر شخصی که لابی قوی‌تری داشته باشد، سرمربی می‌شود. او به همه چیز تاخت و یک هفته بعد، همین شخص سرمربی شد. معنای این مساله چیست؟ آیا غیر از این است که تمام ارکان فدراسیون را زیر سوال برده است؟

رییس فدراسیون در کمیته انضباطی دخل و تصرف کرد

بعد از دیدار پرسپولیس و سایپا، این شخص مصاحبه کرد و گفت به محسن ترکی باختیم؛ نه پرسپولیس. زمانی‌که کمیته انضباطی او را احضار می‌کند، در جلسه حاضر نمی‌شود و رییس فدراسیون می‌گوید خودم گفتم. معنای این گفته چیست؛ غیر از زیر سوال بردن ارکان فدراسیون است؟

برخی در فدراسیون فوتبال عوامفریبی می‌کنند

علی کریمی فقط گفت که فدراسیون اخیر، ضعیف ترین فدراسیون در ۱۰ سال اخیر بوده است؛ اما جالب است که مهدی تاج (نایب رییس فدراسیون) عنوان می‌کند که فدراسیون قوی‌ترین دوران خود را می‌گذراند. ایشان عوامفریبی می‌کند و می‌گوید تیم ملی فوتسال و فوتبال ساحلی ایران به جام جهانی صعود کرده است.

بهتر است عوامفریبی نکنند؛ چرا که تیم ملی فوتسال در ۱۰ دوره گذشته، در ۹ دوره قهرمان آسیا شده است. بنابراین، در کدام دوره به جام جهانی نرفته است؟ هر وقت این تیم توانست مقامی بهتر از چهارمی جهان در سال ۱۹۹۲ را به دست آورد.

به جای برخورد با کریمی

با قلدرها برخورد کنید

باید تاکید کنم؛ اگر تمام تیم‌های فوتبال از نوجوانان، جوانان، المپیک، فوتسال و فوتبال ساحلی به جام جهانی صعود کنند؛ اما تیم ملی بزرگسالان از صعود بازبماند، مهدی تاج باید تاج و تخت خود را رها کند و برود. تاج باید بداند سمتی که به او رسیده، شایسته افراد دیگری بود؛ اما حالا که در مسند هستند، کمی آهسته‌تر حرکت کند و حرمت افراد فوتبالی را نگه دارد. آدمی مثل علی کریمی که حدود ۱۰۰ بازی ملی دارد، نباید در موردش این گونه صحبت کرد. اگر موردی هم بوده، باید بدون آنکه در جایی درج شود، با خودش در میان گذاشت.

بازیکن خانه نشین را به تیم ملی دعوت می‌کنند

اگر تیم ملی به اردبیل رفت و در آنجا اردو زد، شاید بخشی از آن به دلیل کمبود امکانات باشد. اگرچه دمای تهران و اردبیل چند درجه با یکدیگر اختلاف دارد؛ اما با نظر و سلیقه سرمربی محل اردو انتخاب می‌شود این مساله خیلی مهم نیست؛ بلکه اینکه بازیکنان نجیبی مثل محمد نصرتی با پنجاه بازی ملی دیده نمی‌شوند (تازه روز گذشته او را به تیم ملی دعوت کردند)؛ اما آنهایی که در خانه خود در قبرس مشغول فوتبال دستی و پلی‌استیشن هستند به تیم ملی دعوت می‌شوند و خودشان هم تعجب می‌کنند، مساله مهمی است.

چرا از مدیران ایراد نمی‌گیریم؟

اگر بخواهیم از زاویه دیگر به قهرمانی پرسپولیس نگاه کنیم، از شما می‌پرسم چرا، می‌گویند تماشاگران در جشن قهرمانی بی‌نظم بودند؟ چند مسوول هنگام اهدای جام قهرمانی وارد زمین شدند؟ جشن قهرمانی منچستر یونایتد را دیدید؟ کدام مقام مسوول وارد زمین شد؟ آیا غیر از این است که پلاتینی و بلاتر در جایگاه ویژه جام را اهدا کردند و شخص دیگری داخل زمین نرفت. در جشن قهرمانی پرسپولیس، علی آبادی (رییس سازمان تربیت بدنی)، کیومرث‌هاشمی (معاون سازمان)، ساور (معاون حقوقی و فرهنگی) و خدادادی (مدیرکل حوزه ریاست سازمان) کنار زمین حاضر شدند.

حضور مسوولان در جایگاه اشکالی ندارد و قدمشان روی چشم؛ اما چرا وارد زمین می‌شوند؟ از فدراسیون هم علی کفاشیان (رییس)، مهدی تاج (نایب رییس)، عزیز محمدی (رییس سازمان لیگ)، نبی (دبیر فدراسیون) و آیت اللهی و بهروان (اعضای هیات رییسه) کنار زمین بودند. کاشانی (مدیرعامل)، حسن بیادی و نژاد فلاح (اعضای هیات مدیره) نیز حضور داشتند. اگر جام را تکه تکه هم می‌کردیم؛ چگونه می‌خواستند جام را به بازیکنان تقدیم کنند؟ چرا آدم‌های صاحب منصب کنار زمین آمدند؛ ولی ما از تماشاگران ایراد می‌گیریم.

شمشیرها را علیه خود بیرون می‌کشم

این حرف‌ها را می‌زنم و دوباره شمشیرها را علیه خودم تیز می‌کنم. از این کلانتری به آن کلانتری می‌روم؛ اما این حرف‌ها را بر زبان می‌آورم چون وظیفه خودم می‌دانم که بگویم. اگر همین مراسم جشن قهرمانی پرسپولیس را به من می‌سپردند، به شما می‌گفتم چگونه باید آن را اجرا کرد.

نقش قطبی در قهرمانی پر رنگ است

کجا منتقد افشین قطبی بودم؟ از هفته اول تا هفته سی‌ام لیگ برتر صحبتی نکردم. فقط آنجایی که تیم خوب بازی نمی‌کرد و قطبی می‌گفت پرسپولیس بین‌المللی بازی کرده، صحبت می‌کردم.

طبیعی است نقش او در قهرمانی پررنگ است و باید به او خسته نباشید گفت. در رابطه با حضور ایشان و نحوه آمدن به ایران حرف داشتم و دارم که بخشی از آنها را هم پیش از این گفته‌‌ام؛ اما واقعا به قطبی و کلیه مربیان مدیران و بازیکنان تبریک می‌گویم.