ورود متفقین به مسکو

گروه ورزش - رقابت‌های فوتبال جام باشگاه‌های اروپا در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۸ امشب با برگزاری دیدار فینال بین منچستر یونایتد و چلسی در ورزشگاه «لوژینکی» به پایان می‌رسد. این برای سومین بار است که دو تیم در فصل جاری به مصاف هم می‌روند. در دو بازی رفت و برگشت در لیگ برتر امسال،منچستر در بازی رفت چلسی را با نتیجه ۲ بر صفر شکست داد ؛ولی در بازی برگشت این تیم چلسی بود که توانست با نتیجه ۲ بر یک حریف سختکوش خود را از پیش رو بردارد و هم امتیاز با تیم منچستر شود.

پس از روشن شدن تکلیف قهرمانی در رقابت‌های لیگ برتر دو تیم رقابتشان را این بار در دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا ادامه می‌دهند.

درست پنجاه سال پس از سانحه تراژیک هوایی که در آن هشت بازیکن منچستر یونایتد به مربیگری سر «مت بازیی» در مونیخ جان خود را از دست دادند، پیروزی در لیگ قهرمانان برای منچستر بدون تردید اهمیت و جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت.

آمارها

باشگاه منچستر تاکنون دوبار در سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۹۹ توانسته قهرمان معتبرترین رقابت باشگاهی در اروپا و شاید هم جهان بشود.

چلسی در این میان امیدوار است پس از ناکامی در لیگ برتر بتواند با نخستین قهرمانی‌اش در لیگ قهرمانان اروپا از شیاطین سرخ انتقام بگیرد.

برای رومان آبراموویچ مالک ثروتمند روسی باشگاه چلسی، مسکو بدون تردید مکانی بسیار شناخته شده به شمار می‌آید.هواداران آبی‌های لندن به این موضوع امید بسته اند که تیم آنها درست سی و هفت سال پیش یعنی ۲۱ مه ۱۹۷۱ توانسته است نخستین جام اروپایی‌اش را از آن خود کند. در دیدار پایانی جام در جام باشگاه‌های اروپا که میان قهرمانان جام حذفی کشورها انجام می‌شد،‌ آنها با شکست رئال مادرید قهرمانی در اروپا را جشن گرفتند.

آبی‌ها چنانچه در مسکو پیروز نشوند، پس از سال ۲۰۰۴-۲۰۰۳ نخستین فصل را بدون عنوان قهرمانی به پایان برده‌اند. صرف‌نظر از آن که چه تیمی در دیدار پایانی برنده از میدان خارج شود،‌ این موضوع قطعی است که تیمی انگلیسی برای یازدهمین بار عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها را از آن خود خواهد کرد. به این ترتیب تیم‌های انگلیسی‌ با رقیبان ایتالیایی‌ و اسپانیایی‌ در تعداد قهرمانی‌ برابر خواهند شد که تاکنون بیشترین قهرمانی در این رقابت‌ها را از آن خود کرده‌اند.

آمار دو تیم در بازی‌های رودر رو ۶۵ پیروزی برای شیاطین سرخ و۴۱ پیروزی برای چلسی را نشان می‌دهد. دو تیم ۴۴ بار هم به تساوی دست یافته‌اند.

با در نظر گرفتن پنج فصل گذشته چلسی در دوئل‌های مستقیم شرایط بهتری دارد. چنانچه نتیجه بازی جام خیریه انگلیس در فصل گذشته که شیاطین سرخ در ضربه‌های پنالتی به نفع خود به پایان بردند، مساوی در نظر گرفته شود، آبی‌ها ۷ بار پیروز شده‌اند؛ پنج بار مساوی کرده و دو بار هم بازنده از میدان خارج شده‌اند.

یونایتد تاکنون در هر دو بازی که بازی‌هایش در رقابتی اروپایی به ضربه‌های پنالتی کشیده شده، بازنده زمین بازی را ترک کرده است. فصل ۸۵- ۱۹۸۴ در مرحله یک چهارم نهایی جام یوفا برابر فهروار ۵ بر ۴ و فصل ۹۳- ۱۹۹۲ در نخستین مرحله از رقابت‌های جام یوفا برابر تورپیدو مسکو ۴ بر ۳ این شکست‌ها برای اولدترافوردی‌ها به ثبت رسیده است.

آبی‌ها هم در تنها دوئل خود در ضربه‌های پنالتی رقابتی اروپایی فصل پیش برابر لیورپول ناکام ماندند.

چنانچه رایان گیگز در دیدار پایانی در مسکو به میدان برود، رکورد ۷۵۸ بازی برای منچستریونایتد را که در اختیار سر بابی چارلتون است،‌ خواهد شکست. گیگز با حضور در دیدار برابر ویگان و گلزنی در آن بازی به آمار تعداد بازی‌های بابی چارلتون برای منچستریونایتد رسید.

سرآلکس فرگوسن در صورت پیروزی شاگردانش می‌تواند تنها مربی‌ای باشد که در خلال طولانی‌ترین فاصله زمانی قهرمانی در رقابتی اروپایی را از آن خود کرده است. او ۲۵ سال پیش همراه با آبردین اسکاتلند قهرمان جام در جام باشگاه‌های اروپا شد. نفر بعد در این فهرست اسون گوران اریکسون خواهد بود که در سال ۱۹۸۲ همراه با گوته بورگ سوئد قهرمان جام یوفا شد و هفده سال بعد با لاتزیو قهرمانی جام در جام باشگاه‌های اروپا را به دست آورد. فرگوسن پس از جشن قهرمانی در نیوکمپ در سال ۱۹۹۹ که با پیروزی برابر بایرن مونیخ رقم خورد، با قهرمانی در فینال مسکو می‌تواند شانزدهمین عضو گروه مربیانی باشد که در لیگ قهرمانان اروپا بیش از یک بار قهرمان شده‌اند. سرآلکس فرگوسن با ۶۶ سال سن می‌تواند دومین مربی مسنی باشد که تیمی را در لیگ قهرمانان اروپا به قهرمانی رسانده است. ریموند گوتالس، سرمربی بلژیکی پیرترین مربی‌ای است که در لیگ قهرمانان اروپا تیمش را به قهرمانی رسانده است. او در سال ۱۹۹۳ زمانی که هدایت المپیک مارسی را برعهده داشت و با پیروزی بر میلان قهرمان اروپا شد، ۷۱ سال و ۲۳۲ روز سن داشت.

مسکو در آماده باش است

مسوولان استادیوم اوژینکی مسکو از چند هفته گذشته کار خود را برای برگزاری هر چه بهتر این مسابقه آغاز کردند.مهم‌ترین کار آنها نصب چمن‌های ورزشگاه بود که کاملا یکدست و صاف است.

شهر مسکو نیز در آمادگی کامل به سر می‌برد؛ باتوجه به این که تماشاگران انگلیسی همواره از آشوبگرترین هواداران بودند، نیروهای امنیتی کاملا آماده‌اند، جدا از این مساله رستوران‌ها و هتل‌ها نیز آمادگی کامل برای پذیرایی دارند.

گفته می‌شود ۵۰هزار طرفدار انگلیسی راهی مسکو شده‌اند و با توجه به شلوغ بودن این شهر تا حدودی مشکل اسکان دارند. این در حالی است که همه اتاق‌های هتل‌ها رزرو شده و جای خالی وجود ندارد.

حتی یک شرکت روسی نیز دست به اجاره کردن کشتی زده است. اتاق‌های این کشتی با قیمتی کمتر از هتل‌ها به هواداران انگلیسی اجاره داده خواهد شد. البته تاکنون ۷۰۰ نفر در این اتاق‌ها مستقر شده‌اند.

در همین ارتباط یک نویسنده فوتبال انگلیس سعی می‌کند نبودن کشورش را در جام ملت‌های اروپا با دیدار نهایی تمام انگلیسی مسکو توجیه کند.

سایمون بسکت در تحلیل خود از فینال لیگ قهرمانان اروپا می‌نویسد: غیبت انگلیس در بازی‌های اتریش و سوئیس به شدت احساس خواهد شد. فوتبال بدون خالق آن چه هیجانی دارد؟

وی می‌افزاید: فینال تمام انگلیسی مسکو بیش از آن که مردم کشور مرا خوشحال کند، آنها را ناراحت کرده است. دو تیم منچستر یونایتد و چلسی با بازیکنان غیر بومی خود در مسکو حاضر شده اند. تماشای این مسابقه بار دیگر اشتباه اتحادیه انگلیس را در باز گذاشتن در فوتبال جزیره روی غیربومی‌ها یادآوری می‌کند.

وی تاکید می‌کند: هیجان فینال لیگ قهرمانان اروپا با هیجان تمام بازی‌های جام ملت‌های اروپا برابری دارد. اگر شک دارید، می‌توانید امتحان کنید.