دربی در نقاشی‌های بانو «یوروم»

سعیده وحیدنیا

«فوتبال پرسپولیس و استقلال در نقاشی‌های یوروم» عنوان نوشته چاپی روی پوستری است که در خیابان پاسداران توجه هر رهگذر اهل فوتبالی را به خود جلب می‌کند. نمایشگاه طبقه آخر یک آپارتمان سه طبقه واقع در خیابان پاسداران است. وارد نمایشگاه که می‌شوی به علت کوچکی مکان، فضا را صمیمی و خودمانی حس می‌کنی، خصوصا سبدهای گلی که به ردیف‌ روی میز وزیر هر تابلویی که جا داشته، چیره شده

و این حس را افزون می‌کند. ۱۶ تابلو، تنگ در کنار هم قرار گرفته‌اند. اولین تابلو درست جلوی در ورودی است که لحظه ثبت گل پرسپولیس را در دربی اخیر نشان می‌دهد. تابلوی بعدی تابلویی است که امپراتور را تنها روی نیمکت خالی پرسپولیس نشان می‌دهد که نشسته و با آرامش همیشگی‌اش داخل زمین را نگاه می‌کند. در کنار این تابلو، تابلویی است از فیروز کریمی هیجانی در حال هدایت آبی‌ها. بیشتر نقاشی‌ها از کریم باقری بازیکن محبوب یوروم است. یوروم در مورد کاپیتان پرسپولیس می‌گوید: « او یک نمونه خوب از یک فوتبالیست کامل است» یکی از چیزهایی که جذابیت این نمایشگاه را دو چندان می‌کند، تفاوت چهره‌های واقعی بازیکنان با نقاشی‌های کشیده شده از آنها است.

یوروم قطبی، همسر افشین قطبی سرمربی پرسپولیس چند ماهی است که به ایران آمده است. او انگیزه خود را از کشیدن نقاشی‌های دربی سرخابی حساس و جالب بودن این بازی‌ها برای خود و مردم ایران عنوان می‌کند و می‌گوید: برایم بسیار جالب بود که دربی در ایران چنین احساسات مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، عکس‌العمل مردم بعد از برد یا باخت تیم محبوبشان خیلی برایم جذاب بود. حساسیتی که روی رنگ تیم خود، آبی یا قرمز از خود نشان می‌دادند، مرا بر آن داشت تا به افشین پیشنهاد انجام چنین کاری را بدهم و او نیز استقبال کرد، او عکس‌هایی از بازی را در اختیارم گذاشت و تا پایان کار آخرین تابلو در کنارم بود. این فرآیند دو ماه طول کشید.

یوروم فرزند پدری هلندی و مادری کره‌ای است. او تسلط کامل بر انگلیسی دارد و از کلمات فارسی فقط «خیلی ممنون‌» را یاد گرفته است. او می‌گوید که می‌خواهد در این چند روز که نمایشگاه برقرار است به صحبت‌ها بیشتر گوش دهد تا واژه‌های فارسی بیشتری یاد بگیرد.

افشین قطبی سوژه اصلی این نمایشگاه است. او هر چند دقیقه یکبار با بازدیدکنندگان یک گپ خودمانی می‌زند و با خوشرویی با آنها عکس یادگاری می‌گیرد. سوالات آنها را با لبخند پاسخ می‌دهد و گاه با آنها شوخی می‌کند. در روز اول نمایشگاه به محسن خلیلی گفته است: اگر می‌خواهی آقای گل شوی، باید یکی از تابلوها را بخری، محسن رفت و برگشت نیز بلافاصله پاسخ داده است: نیازی به خرید تابلو نیست، چند روز دیگر آقای گل می‌شوم، آن وقت یکی از همین تابلوها را باید خودتان به من هدیه بدهید!

امپراتور در مورد بازی امروز تیم پرسپولیس و سپاهان با قاطعیت می‌گوید: حتما می‌بریم و قهرمان می‌شویم. در روز افتتاحیه نمایشگاه، ناصر حجازی، پژمان نوری، امید روانخواه، شیث رضایی، محسن خلیلی، محمد نصرتی و کریم باقری از آثار یوروم بازدید کرده‌اند. همچنین در این روز چند تابلو از نقاشی‌های یوروم از جمله پرتره ۲۰۰۰یورویی افشین قطبی به فروش رفته که نویدبخش یک شروع خوب بوده است.

یوروم واکنش بازدیدکنندگان را بسیار خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: چون قبل از این هیچ‌‌کس از فوتبال نقاشی نکرده بود، برایم خیلی خوشایند است و خوشحال هستم که خود شروع‌کننده چنین ایده‌ای هستم و امیدوارم که بقیه هم به نقاشی کردن تصویرهای فوتبالی فکر کنند.

این نمایشگاه از چهارشنبه هفته گذشته در آتلیه تصویرگران پویااندیش واقع در خیابان پاسداران برپا شده است و قرار بود جمعه به کار خود پایان دهد، اما به دلیل استقبال فراوان از سوی بازدیدکنندگان تا امروز تمدید شده است. به هر حال دیدن این نمایشگاه خالی از لطف نیست.