ساعت مرگ

گروه‌ورزش- هفتمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران با معرفی قهرمان این بازی‌ها امروز به پایان می‌رسد.

رقابت‌های هفته سی و چهارم لیگ برتر فوتبال امروز در شرایطی برگزار می‌شود که در حساس‌ترین بازی پرسپولیس میزبان سپاهان خواهد بود که این بازی تکلیف قهرمان لیگ هفتم را مشخص می‌کند، اما در کنار این بازی سه مسابقه پاس همدان برابر ملوان انزلی، پگاه گیلان برابر صباباتری و نفت آبادان مقابل استقلال تهران سرنوشت تیم دیگر سقوط کننده به لیگ آزادگان را مشخص خواهد کرد.

دیدار پرسپولیس و سپاهان جذابیت‌های مخصوص به خود را دارد. این برای نخستین بار در طول لیگ برتر است که دو مدعی قهرمانی در بازی آخر و برای کسب جام به مصاف یکدیگر می‌روند. هر دو باشگاه یک بار قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کرده‌اند و موفقیت در روز شنبه به منزله ثبت دومین قهرمانی آنها در این مسابقات خواهد بود. پرسپولیس تهران - سپاهان

این دیدار لقب فینال لیگ برتر را گرفته است. پس از سی و چهار هفته تلاش لیگ هفتم به پایان راه رسیده است و اکنون شاگردان افشین قطبی و ژوران ویرا روز شنبه به ورزشگاه آزادی می‌آیند تا مشخص کنند که جام هفتم قبای سرخ بر تن می‌کند یا زردپوش می‌شود. سپاهان با کسب ۵۸ امتیاز در صدر جدول قرار دارد و تنها کسب یک نتیجه مساوی می‌تواند این تیم را قهرمان لیگ برتر کند.

اما پرسپولیس که پس از برتری مقتدرانه چهار بر یک مقابل صباباتری با ۵۶ امتیاز در جایگاه دوم ایستاد، حتما باید پیروز شود.

بزرگترین پشتوانه قرمزپوشان تهرانی حمایت صدهزار تماشاگری است که روز شنبه برای جشن قهرمانی تیم‌شان به ورزشگاه می‌آیند. سپاهان در نیم فصل نخست افسانه شکست‌ناپذیری پرسپولیس در لیگ برتر را پایان داد و اکنون تنها تیمی است که می‌تواند تمامی آرزوهای افشین قطبی، باشگاه پرسپولیس و هواداران بی‌شمار این تیم را تبدیل به یاس کند. هر چند که سپاهان پرافتخارترین تیم آسیایی ایران است. اما باید دید در جهنم آزادی چه کسی سربلند بیرون آمده و قهرمان لیگ برتر می‌شود؟

پگاه گیلان - صباباتری

این بازی دیگر برای صباباتری حساس نیست. آنها با شکست مقابل پرسپولیس و کسب ۵۲ امتیاز کسب عنوان سومی لیگ را برای خود قطعی کردند و اکنون به مصاف تیم پگاهی می‌روند که با ۳۵ امتیاز در جایگاه شانزدهم قرار گرفته است و هنوز خطر سقوط را احساس می‌کند.

صباباتری برای پایانی خوشایند در لیگ هفتم به گیلان می‌رود، اما مردان نادر دست‌نشان با جان و دل برای بقا در لیگ تلاش می‌کنند. هر چند که حتی کسب یک امتیاز می‌تواند آنها را در لیگ نگه دارد، اما در صورت شکست پگاه شانس چندانی برای ماندن نخواهد داشت.

صنعت نفت آبادان - استقلال تهران

این بازی حساس است، اما دلیل حساسیت آن حضور تیم استقلال نیست، بلکه شرایط تیم فوتبال نفت آبادان است. استقلال تهران با ۴۳ امتیاز در مکان دهم جدول قرار گرفته و تمامی رویاهای این تیم که در قالب کسب نتایج آبرومندانه در هفته‌های پایانی لیگ شکل گرفته بود، پایان یافته است. آنها دیگر به جام حذفی فکر می‌کنند.

اما تیم احمد طوسی با ۳۲ امتیاز در جایگاه هفدهم ایستاده است. آنها وظیفه خود را می‌دانند.

پیروزی و کسب سه امتیاز تنها هدف تیم نفت آبادان است. با توجه به نزدیکی تفاضل گل این تیم با تیم‌های پگاه و ملوان انزلی بازیکنان آبادانی باید هر سه امتیاز دیدار مقابل استقلال را به دست آورند تا با امید شکست تیم‌های ملوان یا پگاه در لیگ برتر ماندنی شوند.

بی‌تردید بزرگترین آرزوی صنعت نفت تکرار پیروزی بازی رفت در مقابل استقلال خواهد بود. بازی که حکم مرگ و زندگی را برای نماینده آبادان در لیگ برتر دارد.

پاس همدان - ملوان

پاس با ۴۸ امتیاز در جایگاه چهارم جدول قرار گرفته است و دیگر حتی شانسی برای سوم شدن نیز ندارد. با این حال آنها در خانه به دنبال ارائه یک بازی خوب مقابل ملوان هستند. پاس نمی‌خواهد در آخرین هفته لیگ متهم به کم کاری شود. بنابراین باید با تمام قوا برابر ملوان قرار گیرد؛ اما شاگردان محمد احمدزاده نیز می‌دانند که شکست در این بازی کار آنها را برای بقا در لیگ برتر دشوار می‌کند. ملوان که به لطف برتری مقابل مقاومت شهید سپاسی بار دیگر به لیگ بازگشته است، اکنون باید به دنبال حداقل امتیاز باشد تا از لیگ هفتم جان سالم به درببرد.

پیکان - سایپا

داربی دو تیم تهرانی حساسیت زیادی ندارد. تیم پیکان با ۴۶ امتیاز در جایگاه هشتم قرار دارد و سایپا با ۴۲ امتیاز در جایگاه سیزدهم قرار گرفته است. تنها نکته جالب این بازی رویارویی علی دایی و علی اصغر مدیرروستا دو همبازی قدیمی در تیم ملی است و البته شاید این بازی آخرین حضور علی دایی به عنوان سرمربی سایپا در لیگ برتر باشد.

ذوب آهن- استقلال اهواز

تیم بیژن ذوالفقارنسب در پایان لیگ تیم شده است. ذوب آهن پس از شکست دادن استقلال تهران در ورزشگاه تختی، اکنون در خانه میزبان استقلال اهواز است. بی‌تردید جدال اندیشه‌های ذوالفقارنسب و جلالی با آن که حساسیتی ندارد، اما تماشایی خواهد بود. در حال حاضر استقلال اهواز با ۴۶ امتیاز در جایگاه هفتم قرار دارد و ذوب آهن اصفهان نیز با ۴۵ امتیاز در مکان نهم قرار گرفته است. این دیدار می‌تواند آخرین حضور مجید جلالی روی نیمکت استقلال اهواز باشد.

ابومسلم- برق شیراز

دو تیم همسایه و هم امتیاز لیگ برتر آخرین بازی خود در لیگ هفتم را برابر یکدیگر برگزار می‌کنند. ابومسلم با ۴۷ امتیاز پنجم است و برق شیراز نیز با همین تعداد امتیاز در جایگاه ششم قرار گرفته است. این دیدار کاملا تشریفاتی، تنها برای بهبود جایگاه دو تیم و قرار گرفتن در میان یکی از بهترین تیم‌های شهرستانی حایز اهمیت است.

راه آهن تهران - شیرین فراز

داوود مهابادی و تیمش با ۴۱ امتیاز در جایگاه چهاردهم قرار گرفته‌اند تا حداقل خیال‌شان از ماندن در لیگ برتر راحت باشد. آنها میزبان شیرین فرازی هستند که نشان داد به هیچ عنوان در حد لیگ برتر نیست و با ۲۱ امتیاز در جایگاه هجدهم قرار گرفت و راهی لیگ آزادگان شد. شاید از هم اکنون می‌توان سه امتیاز این بازی را به حساب تیم راه‌آهن واریز کرد.

مقاومت شهید سپاسی مس کرمان

تنها نکته جالب این بازی جایگاه دو تیم در جدول است. مقاومت شهید سپاسی با ۴۲ امتیاز در جایگاه دوازدهم قرار دارد و حریف این تیم با همین تعداد امتیاز یک پله بالاتر از شیرازی‌ها ایستاده است. بنابراین غلام پیروانی مرد با تجربه لیگ برتر تیمش را به مصاف امیر قلعه‌نوعی می‌فرستد تا حداقل جایگاه این تیم را تصاحب کند.

مس کرمان نیز با این بازی به کار خود در لیگ برتر پایان می‌دهد و شاید این بازی حسن ختام حضور قلعه‌نوعی در کرمان باشد.

بازی‌های هفته سی و چهارم ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود.