واعظ آشتیانی: تور تهران را به جمع تورهای معتبر می‌رسانیم

سه‌شنبه شب مراسم پایانی نخستین دوره تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری ریاست جمهوری در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ها مراسم اختتامیه جام ریاست جمهوری سه‌شنبه شب با حضور رضا قراخانلو، رییس کمیته ملی المپیک، امیررضا واعظ‌آشتیانی، رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران، رییس بخش جاده کنفدراسیون آسیا، ناظر هلندی فدراسیون جهانی و اعضای تیم‌های شرکت‌کننده در هتل لاله تهران برگزار شد.واعظ‌آشتیانی در این مراسم گفت: ما در داخل این کشور ۵ تور برگزار می‌کنیم که برای هدایت آنها این تور را برگزار کرده‌ایم.

وی گفت: موفقیت این تور مدیون دانش فنی مجموعه دوچرخه‌سواری و تعامل و صمیمیت این مجموعه بوده است.

آشتیانی گفت: در این مسابقات بحث برد و باخت مطرح نبود و ما و شما هر دو دوستان خوبی برای خود یافته‌ایم.

رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران گفت: ارزیابی ما از برگزاری تور تهران دقیقا منطبق بر ارزیابی نماینده فدراسیون جهانی است و نمی توانیم به خودمان نمره بدهیم.

امیررضا واعظ آشتیانی اظهار داشت: یک تور خوب با داشتن سه اصل مدیریت فنی، اقتصادی و لجستیک برگزار می‌شود که به گفته ناظر آسیایی این مسابقات تور تهران در سطح آسیا از این لحاظ بی نظیر بوده است.

وی با تشکر از همکاری پلیس و نیروی انتظامی برای برگزاری تور ریاست جمهوری تهران گفت: در هیچ کجای دنیا شاهد چنین همکاری‌ای از سوی پلیس نبوده‌ایم که بخواهد شاهراه اصلی یک شهر را بسته و تا این حد با برگزارکنندگان یک تور همکاری کند.

آشتیانی افزود: حتی ناظر جهانی هم اظهار کرد که در ۴۰ سال فعالیتش در دوچرخه سواری در هیچ کجای دنیا این همه دقت در امنیت و جان دوچرخه سواران نمی شود که قطعا این مهم مرهون همکاری پلیس و نیروی انتظامی در جاده‌های ایران است.

وی با اظهار اینکه در تور تهران تجربیات گرانبهایی را به دست آوردیم تصریح کرد: ما خودمان را در این تور به همه ثابت کردیم و نشان دادیم با تعامل و صمیمیت و دوستی می‌توانیم موفق باشیم و این مهم را محقق کردیم.

وی بیان کرد: هرچند بچه های ما در اکثر بخش‌ها به روی سکو رفتند، اما هدف ما تنها کسب مقام‌های اول تا سوم توسط دوچرخه سواران ایرانی نبود، بلکه هدف ما ارائه توانمندی‌های ایران در برگزاری تورهای بین‌المللی و ارتقای سطح این تورها در کشورمان بوده است.

وی در پاسخ به منتقدینی که این تور را با دیگر تورهای دنیا مقایسه می‌کنند گفت: مقایسه این تور با تورهایی چون توردوفرانس یا تورهای با سابقه در آسیا و جهان کار درستی نیست زیرا این اولین دوره این تور بین‌المللی بوده است و هنوز راه زیادی برای رسیدن به یک نقطه ایده‌آل دارد.

آشتیانی در پاسخ به این سوال که چرا در آستانه المپیک مسیرها بر پایه این بازی‌ها انتخاب نشده است، گفت: مسیرهای تور در تمامی مراحل خوب بوده و با نظر ناظر آسیایی نهایی شده است. در کنار آن ما این مسابقات را در حاشیه تهران به عنوان یک شهر

پر رفت و آمد و پر ترافیک برگزار کردیم و باید مسیرهای مناسبی را برای آن در نظر می‌گرفتیم.

وی افزود: مسیر این مسابقات در تمامی سطوح هم در کف و هم در سربالایی بوده و نمی‌توان قطعا گفت که تمام مسیرها در کف قرار داشته است. به طوری که مسیر کندوان یکی از سخت‌ترین مسیرها در بین ۵ مرحله مسابقات بوده است.

در ادامه مراسم «مارتین برویین» ناظر فدراسیون جهانی گفت: این تور به زودی می‌تواند در تقویم‌های اروپایی قرار گیرد.

وی گفت: اگر دعوتنامه‌های این مسابقات زودتر به دست دوچرخه‌سواران می‌رسید هم‌اکنون شرایط بهتری داشتیم.

در پایان مراسم از نفرات و تیم‌های برتر تقدیر به عمل آمد. ۵۰هزار دلار جایزه نقدی این تور بود. در این مسابقات ۹ تیم از خارج و ۵ تیم از داخل کشور حضور داشتند.

احمد کاظمی از تیم پتروشیمی به عنوان قهرمانی دست یافت و پیراهن طلایی را نیز بر تن کرد. مهدی سهرابی از مس کرمان و مهدی فریدل از پتروشیمی تبریز نیز به ترتیب مقام‌های دوم و سوم را کسب کردند.

در مرحله مجموع ۵ مرحله تیمی نیز تیم پتروشیمی تبریز مقام اول، تیم دانشگاه آزاد اسلامی دوم و تیم پیکان تهران سوم شد.

همچنین در زمینه امتیازی از ابعدالباسط (تیم دوحه قطر) به عنوان کسب‌کننده بیشترین امتیاز تجلیل و پیراهن «سبز» به وی اهدا شد.

در مرحله کوهستان نیز پیراهن قرمز را قادر میزبانی از تیم پتروشیمی تبریز بر تن کرد و لقب «پادشاه کوهستان» گرفت.