مایلی‌کهن: من استاد دایی بودم

جلسه رسیدگی به اتهام محمد مایلی‌کهن که با شکایت علی دایی مطرح شده در شعبه‌ ۱۰۶۰ دادگاه عمومی تهران به ریاست قاضی صفوی برگزار شد. در این جلسه عسگری پیش‌بین، وکیل مدافع علی دایی، محمد مایلی‌کهن به همراه فرزندش نعیم مایلی‌کهن و وکیل مدافعش حاضر شدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها در ابتدای جلسه عسگری پیش‌بین، وکیل مدافع علی دایی به بیان شکواییه خود پرداخت و اظهار داشت: پس از ناکامی تیم ملی فوتبال در جام جهانی (عدم صعود به مرحله‌ دوم) یک برنامه‌ تلویزیونی به عنوان «یک جهان یک جام» با حضور چند تن از کارشناسان از جمله آقای مایلی‌کهن به صورت تلویزیونی از شبکه سوم سیما پخش شد که موضوع برنامه «بررسی علل ناکامی تیم ملی بود» و هر یک از کارشناسان نیز در این مورد به ابراز عقیده پرداختند.

عسگری پیش‌بین ادامه داد: مایلی‌کهن به عنوان یک کارشناس در قالب ابراز نظر کارشناسی در فضای ملتهب و مشوشی که در جامعه وجود داشت و مردم ما خصوصا فوتبال‌دوستان حرفه‌ای به شدت متاثر و ناراحت بودند، تلاش کرد با زمینه‌چینی، تمامی یا عمده ناکامی تیم را متوجه حضور دایی کند و در نزد افکار عمومی، دایی را مقصر جلوه دهد. وی با بیان اینکه در مورد بخشی از اظهارات مایلی‌کهن که راجع به وضعیت فنی و کیفی بود ادعایی نداریم، افزود: اما راجع به مطالبی که از نظر موکل بنده واقعیت نداشته و کذب محض است، شکایت داریم که مصادیق این موارد کذب در شکواییه آمده و بنده نیز آن را ارائه می‌کنم.

عسگری پیش‌بین با اشاره به بخشی از اظهارات مایلی‌کهن گفت: مایلی‌کهن بیان کرد «آقای دایی به آقای ایمان مبعلی و سیستم مملکت ظلم کرده است»، همچنین اشاره کردند «آقای مبعلی در بازی فولاد و صباباتری (در آن زمان آقای دایی بازیکن تیم صباباتری بودند) روی پای آقای دایی تکل زدند و هیچ حرکت دیگری انجام ندادند؛ ولی بعد از آن بازی محو شدند.»

وکیل مدافع علی دایی ادامه داد: در اینجا مجری از مایلی‌کهن می‌پرسد آیا صراحتا می‌گویید دایی باعث دوری مبعلی از تیم ملی بوده است؟ که جناب مایلی‌کهن می‌گوید: بله. و در جایی دیگر در باب برکناری داریوش مصطفوی از ریاست فدراسیون فوتبال در این برنامه اعلام کردند، تیم ملی دیداری با رییس‌جمهوری وقت «آقای خاتمی» داشتند و در باب انتخاب پاشازاده برای تیم منتخب جهان، عنوان شد که مصطفوی از نفوذ خودش استفاده کرد.

در همانجا (همان دیدار) دایی مسائلی را عنوان کردند که فدراسیون این‌جوری است؛ بیان نکردند چه جوری است و به دنبال این آقای مایلی‌کهن گفتند از همان زمان هم رییس فدراسیون تغییر کرد. وی افزود: پس از آن مجری می‌پرسد به نظر شما ریاست فدراسیون با حرف دایی تغییر کرد؟ که مایلی‌کهن پاسخ می‌دهد تغییر کرد دیگر و اضافه می‌کند شما در انتخاب بازیکن نقش آقای دایی را می‌بینید.

عسگری پیش‌بین تصریح کرد: یعنی می‌خواستند القا کنند که اگر موفق نبودند و بازیکنان خوب نبودند در این باره دایی نقش دارد و مایلی‌کهن مطلبی را از ضیایی نقل کردند «از آقای ضیایی (مربی صباباتری) بپرسید که دلش از دست دایی خون بوده. آقای ضیایی عنوان می‌کرد من به عنوان سرمربی، تیم را ارنج می‌کردم ولی وقتی تیم وارد زمین می‌شد آقای دایی می‌گفت آنچه من می‌گویم انجام دهید».

وی تاکید کرد: مطالب تلویحی دیگری بوده که با جمع‌بندی آن، سوءنیت مایلی‌کهن در جهت تخدیش چهره‌ ورزشی دایی محرز می‌شود.

محمد مایلی‌کهن در بیان دفاعیات، در پاسخ به سوال قاضی، آدرس محل سکونتش را تهران خیابان سئول شمالی سازمان تربیت بدنی بند ۱۳۷ اعلام کرد و بعد تصحیح کرد: اتاق ۱۳۷ دفتر ملی مدیریت و توسعه ورزش کشور.

وی، خود را فردی قانون‌مدار خواند و با اشاره به صحبت‌های وکیل دایی گفت: ایشان در صحبت‌هایشان گفتند که فضای ملتهبی وجود داشته است. چطور در فضای ملتهبی که وجود داشته مایلی‌کهن فضا را ملتهب کرده است؟ پیش از جام جهانی علی دایی به اکثر استادیوم‌های مختلفی که می‌رفت با آغوش باز استقبال نمی‌شد. آیا مایلی‌کهن باز در این مساله نقش داشته است؟

قاضی دادگاه به مایلی‌کهن متذکر شد که دفاعیات باید در محدوده اتهام باشد. از خود دفاع کنید که آیا قصد تشویش اذهان عمومی یا نشر اکاذیب داشته‌اید یا خیر؟ مایلی‌کهن در پاسخ گفت: اینها همه به هم ربط دارد و بی‌ربط نیست. دایی در بیشتر استادیوم‌ها که رفته بود برخورد مردم با او نامناسب بوده است؛ من هم از این مساله ناراحت بودم. آنهایی که مرا می‌شناسند می‌دانند که در دل من چه چیزی گذشته است.

دایی مشهور است ولی محبوب نبوده و حالا شما باید دلایل عدم محبوبیت او را در جامعه پیدا کنید. حتما یک سری عوامل بوده که این طور شده است. مایلی‌کهن بیان کرد: برای پرداختن به این مساله نیاز بود که فیلم آن برنامه در دادگاه پخش می‌شد؛ این برنامه برای دو سال پیش بوده است و من خودم این برنامه را ندیدم؛ با این حال نظرم این است که چیزی که عنوان شده این طور نبوده که من قصد تشویش داشته باشم؛ این حالت پیش از آن برنامه وجود داشته است.

من هیچ وقت به خودم اجازه ندادم که بگویم معلم و استاد کسی بوده‌ام، اما هم اکنون مجبورم بگویم که من معلم دایی بوده‌ام و به عنوان یک کارشناس آیا می‌توانستم بگویم بازیکنی که در زمین راه می‌رود، بهترین بازیکن است؟ مردم به خود من نمی‌خندیدند، ضمن آنکه این صحبت‌های من در حین و پس از بازی با آنگولا بود نه پس از بازی جام جهانی. قاضی صفوی از مایلی‌کهن خواست تا در رابطه با صحبت‌هایش در رابطه با برکناری مصطفوی از ریاست فدراسیون فوتبال توضیح دهد. مایلی‌کهن گفت: کجای دنیا سراغ دارید که رییس فدراسیون پس از آنکه تیم ملی را به جام جهانی ببرد، تغییر کند؟ ایشان پای پله هواپیما از کمر خم شد، من قصد حمایت از داریوش مصطفوی را ندارم، اما مصطفوی پس از آن بازی استثنایی با استرالیا در سال ۹۸ و پس از آنکه تیم ملی به جام جهانی صعود کرد، از ریاست فدراسیون فوتبال

برکنار شد. در کجای دنیا سراغ دارید که رییس فدراسیونی که تیم ملی را به جام جهانی برده تغییر دهند؟ مایلی‌کهن افزود: پس از صعود تیم ملی به جام جهانی اسامی تیم منتخب جهان برای یک بازی خیریه اعلام شد که به یک‌باره نام مهدی پاشازاده در آن تیم به چشم می‌خورد. پس از این در مراسمی که کل اعضای تیم ملی حضور داشتند، دیداری را با جناب آقای خاتمی رییس‌جمهوری وقت داشتیم که در این مراسم دایی مساله حضور مهدی پاشازاده در تیم منتخب جهان را خدمت رییس‌جمهوری می‌گوید؛ پس از آن ما متوجه شدیم که رییس فدراسیون تغییر کرده است. نظر ما این است که دایی در مقابل رییس‌جمهوری چغلی کرده است. قاضی از مایلی‌کهن خواست تا درباره‌ اظهارات ضیایی درباره‌ دایی دفاعیه خود را بیان کند. مایلی‌کهن در این باره گفت: شب گذشته من با منزل ضیایی تماس گرفتم؛ همسر او گفت که ضیایی ایران نیست و در تایلند حضور دارد.

شاید اگر با او در این باره صحبت کنید منکر شود، اما دو سه روز قبل از آن برنامه، من در آکادمی ملی المپیک حضور داشتم. ضیایی در آن زمان سرمربی صبا باتری بود. هنگامی که او را در آکادمی دیدم درباره صعود نکردن این تیم به مرحله بعد لیگ قهرمانان آسیا از او پرسیدم و گفتم که صبا باتری شایسته‌ صعود به مرحله بعد بود.

پس از این، عین صحبت ضیایی این بود که گفت هر چه کشیدیم از علی دایی بود. او گفت که در اتاق و جلسه‌ فنی تمام موارد فنی و وظایف بازیکنان را توضیح می‌دادم، اما وقتی تیم از اتاق خارج می‌شد و وارد زمین می‌شد دایی بر اساس نوع بازی خودش به بازیکنان می‌گفت که کدام کار تاکتیکی را انجام دهند. مثلا می‌گفت توپ‌ها را بلند بفرستید تا دایی بتواند از این توپ‌های بلند استفاده کند.

پس از پایان صحبت‌های مایلی‌کهن، شاهرخ غلامی، وکیل مدافع مایلی‌کهن توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: در خصوص تشویش، اعتقاد این است که در اثر اتفاقات و حوادثی که از جمله موضوع همین شکواییه برای جناب دایی رخ داده است تشویش اذهان عمومی صورت نگرفته؛ چرا که پس از جام جهانی دایی هم سرمربی سایپا و هم سرمربی تیم ملی شد بنابراین نه تنها شخصیت جناب دایی تخریب نشده بلکه تقویت هم شده است.

وی افزود: اما درخصوص نشر اکاذیب همان‌طور که مستحضر هستید، از دو قسم تشکیل شده است. یکی اخبار دروغ و وقایع خلاف است؛ یعنی هم مبتنی بر خلاف واقع و هم مبتنی بر خلاف حقیقت است، دوم، نشر و اشاعه‌ با سوءنیت عمدی است.

وکیل مایلی‌کهن افزود: کاملا مشخص است که موکل این جانب نه تنها اخبار دروغ و اشاعه به صورت عمدی نداشته بلکه دیدگاه کارشناسی خود را عنوان کرده است بنابراین اطلاق جرم مذکور مستلزم احراز قصد سوء فاعل است.

وی ادامه داد: همانگونه که در صدر ماده ۶۹۸ مجازات قانون اسلامی آمده است که قصد، بسیار مهم بوده که به تعبیر حقوقی عنصر معنوی جرم ضرورت دارد که موکل چنین قصدی نداشته است و در خصوص اظهارات شهود هم که از دلایل کیفرخواست قرار گرفته مبنای شهادت شهود یک برنامه تلویزیونی بوده است که به تماشای آن پرداخته که نظرات و استنباط‌های شخصی خود را در آن دخالت دادند و در واقع حضور فیزیکی مستقیم نسبت به صحنه نداشته‌اند.

وکیل دایی در پایان گفت: مع‌الوصف این مصداق این مساله را با این ماده نمی‌دانند، در پایان با پوزش از اطاله‌ دفاع، در زمانی که در همه‌ جای دنیا اسطوره‌های خود را مورد تشویق و تکریم قرار می‌دهند و خوشبختانه در ایران نیز مردم فهیم و ورزش دوست بر ارزش‌های دایی واقف بودند، شخصی مانند آقای مایلی‌کهن متاسفانه حسب الاظهار موکل، اختلاف سلیقه‌های شخصی با هم داشته‌اند و از فضای یک برنامه تلویزیونی که به شکل مستقیم ‌ برای میلیون‌ها بیننده پخش می‌شود، به حیثیت ورزشی و اجتماعی ایشان حمله می‌آورند.

با وصف اینکه در جراید طرح شکایت از دایی علیه مایلی‌کهن به صراحت در شعبه ۶ بازپرسی دادسرای ویژه کارکنان دولت منتشر می‌شود، ایشان نیز مصاحبه‌هایی را در همین زمینه داشته‌اند، اما در هیچ یک از مراحل تحقیقات حضور نمی‌یابند و اکنون که در محضر دادگاه حاضر شده‌اند به جای ارائه ادله، مجددا اکاذیب مذکور را تکرار کرده و سوءنیت در تمام الفاظ و گفته‌های ایشان به دلیل کذب بودن آن مستتر است بنابراین تقاضای مجازات دارم. قاضی صفوی پس از استماع دفاعیات وکیل مدافع علی دایی و مایلی‌کهن و موکلش ختم جلسه رسیدگی را اعلام کرد.

رییس شعبه ۱۰۶۰ دادگاه عمومی تهران از صدور رای پرونده مایلی‌کهن که با شکایت علی دایی تشکیل شده، ظرف یک هفته دیگر خبر داد.