جدال دو بازنده اروپا در ال کلاسیکو164

پیش‌بینی می‌شود ششصد میلیون نفر این بازی را تماشا ‌کنند

سال‌ها قبل زمانی که مورینیو مترجم سرمربی بارسا بود، پپ هم بازیکن همان تیم بود

بارسلونا و رئال مادرید در حالی در فاصله پنج هفته تا پایان رقابت‌های لالیگا برگزارکننده ال‌کلاسیکو ۱۶۴ خواهند بود که هر دو تیم برای کسب عنوان قهرمانی نیاز مبرمی به پیروزی در این مسابقه دارند. امشب و از ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه بارسلونا در نوکمپ میزبان رئال مادرید خواهد بود و امیدوار است که بتواند با کسب پیروزی مقابل این تیم، اختلاف خود را با رقیب صدرنشین به یک امتیاز کاهش دهد.

رئال مادرید در حال حاضر با ۸۵ امتیاز از ۳۳ بازی در صدر جدول رقابت‌های لالیگا حضور دارد و بارسلونا با ۸۱ امتیاز در تعقیب این تیم است. این در حالی است که اختلاف رئال و بارسا تا چند هفته پیش ۱۰ امتیاز بود و چند لغزش شاگردان مورینیو باعث کاهش فاصله رقیب سنتی این تیم شد.

پپ گواردیولا و شاگردانش به خوبی می‌دانند که اگر می‌خواهند در فصل جاری لالیگا به پیروزی برسند، ال کلاسیکو یکی از آخرین امیدهایشان است و باید با شکست دادن رئال مادرید، اختلاف خود را با صدر جدول به یک امتیاز کاهش داده و منتظر لغزش احتمالی این تیم در بازی‌های آینده باشند. در طرف مقابل، رئالی‌ها هم به خوبی می‌دانند که برای حفظ موقعیت خود در صدر جدول نباید بازنده این مسابقه باشند.

این دو تیم در حالی دیدار ال کلاسیکو را برگزار می‌کنند که تنها چند روز قبل در دیداری سنگین در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به مصاف حریفان خود رفته‌اند. رئال مادرید سه‌شنبه شب در آلیانس آره‌نا با نتیجه ۲ بر یک مقابل بایرن مونیخ تن به شکست داد و بارسلونا نیز چهارشنبه در استمفوردبریج مقابل چلسی با یک گل شکست خورد. رئال و بارسا چند روز پس از ال کلاسیکو نیز یک بار دیگر باید مقابل حریفان خود در لیگ قهرمانان به میدان بروند. باید دید گواردیولا و مورینیو که هر دو به پیروزی در دیدارهای برگشت لیگ قهرمانان اروپا نیاز دارند، تیمشان را به چه ترکیبی روانه میدان خواهند کرد. شرایط برای سرمربی پرتغالی اندکی بهتر به نظر می‌رسد چرا که تیمش هفته گذشته یک روز زودتر از بارسلونا بازی کرده و این هفته هم یک روز دیرتر بازی می کند و این به معنای دو روز استراحت بیشتر است.

این دو تیم پیش از این ۲۴۹ بار مقابل یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند که ۹۰ بار رئال مادرید پیروز شده، ۱۰۴ بار بارسلونا به برتری رسیده و ۵۵ بازی دو تیم نیز با نتیجه تساوی به پایان رسیده است. رئال مادرید در مجموع ۴۰۴ بار به بارسلونا گل زده و بارسا نیز ۴۳۲ بار دروازه رقیب سنتی خود را باز کرده است.

عملکرد بارسلونا در چند بازی اخیر بهتر بوده است. این دو تیم آخرین بار در مرحله یک چهارم نهایی کوپا دل ری (جام حذفی اسپانیا) به مصاف یکدیگر رفتند که بارسلونا در بازی رفت در سانتیاگو برنابئو با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی رسید و دیدار برگشت نیز در نوکمپ ۲ - ۲ مساوی شد تا آبی و اناری‌ها به نیمه نهایی راه پیدا کرده و رئال مادرید از گردونه رقابت‌های جام حذفی کنار برود.آخرین دیدار این دو تیم در رقابت‌های لالیگا نیز با برتری ۳ بر یک بارسلونا به پایان رسید. در این مسابقه که روز ۱۰ دسامبر سال گذشته (۱۹ آذر ۹۰) در سانتیاگو برنابئو برگزار شد، ابتدا کریم بنزما در دقیقه یک دروازه بارسا را گشود اما سه گل سانچز، ژاوی و فابرگاس حکم به برتری بارسلونا داد.

به این ترتیب رئالی‌ها که در بازی‌های گذشته مغلوب بارسلونا شده‌اند این بار اصلا دوست ندارند با قبول شکست مقابل این تیم، حاشیه امنیت خود در صدر جدول را نیز از دست بدهند. مورینیو به خوبی می‌داند که شاید فصل بعد روی نیمکت کهکشانی‌ها نباشد و به این ترتیب این بازی شاید آخرین فرصت لالیگایی او برای بیرون آمدن از زیر سایه بارسلونا باشد. بسیاری بر این باورند که این آخرین ال‌کلاسیکو دربی مورینیو نیست و اگر قرار باشد در پایان این فصل رئال مادرید را ترک کند یک ال‌کلاسیکودربی دیگر را در فینال لیگ قهرمانان اروپا تجربه خواهد کرد، اما برای رسیدن به این مهم باید از سد بلند و بتونی بایرن‌مونیخ عبور کند و منتظر پیروزی بارسا مقابل چلسی باشد. از طرفی گواردیولا هنوز قراردادش را برای فصل آینده با کاتالان‌ها تمدید نکرده و تیم‌های متمول اروپایی درصدد جذب او هستند.

پخش سه بعدی جدال رئال و بارسا

شرکتی که حق پخش تلویزیونی دیدار رئال‌مادرید و بارسلونا را بر عهده دارد، اعلام کرد نزدیک به ۶۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان ال‌کلاسیکو را تماشا خواهند کرد.

حق پخش تلویزیونی این مسابقه بزرگ بر عهده کمپانی «مدیا پرو» است. این شرکت اعلام کرده که ال کلاسیکوی برگشت لالیگا کیفیت بسیار خوب در همه قاره‌ها و حتی به صورت سه بعدی در برخی شبکه‌ها قابل مشاهده خواهد بود.

تاکنون شبکه‌هایی نظیر گل تی وی اسپانیا، کانال پلاس فرانسه، اسکای اسپورتز (ایتالیا و انگلیس)، یونام آلمان، تی وی ۴ سوئد، اسپورت تی وی پرتغال، ان تی وی روسیه در اروپا، الجزیره اسپورتز در خاورمیانه، سی سی تی وی ۵ در چین، وو وو در ژاپن، ئی اس پی ان در آمریکای لاتین، اسکای در مرکز آمریکا و گل تی وی در ایالات متحده، ئی اس پی ان در استرالیا و سوپر اسپورت در قاره آفریقا اعلام کرده‌اند که این مسابقه را پخش می‌کنند. همچنین قرار است شرکت مدیاپرو بازی را برای کانال پلاس، اسکای، دایرکت تی وی و اسکای انگلیس به صورت سه بعدی پخش کند. ضمن اینکه ۳۴ دوربین نیز فیلمبرداری از ال کلاسیکو را برعهده دارند.