بهانه عرب‌ها برای لغو بازی دوستانه با ایران

فدراسیون فوتبال امارات با ارسال نامه‌ای به فدراسیون ایران رسما دیدار تدارکاتی تیم‌های ملی ایران و امارات را لغو کرد.

به گزارش ایسنا، به دنبال توافقی که میان فدراسیون فوتبال ایران و امارات بر سر انجام بازی دوستانه بین تیم‌های ایران و امارات در تاریخ ۲۹ فروردین در ورزشگاه العین صورت گرفته بود، فدراسیون امارات عصر روز پنج‌شنبه با ارسال نامه‌ای به فدراسیون ایران رسما و به طور یک‌طرفه این بازی را لغو کرد! فدراسیون امارات در حالی این بازی را لغو کرد که هیچ‌گونه قراردادی رسمی بین فدراسیون ایران و آنها برای این مسابقه امضا نشده بود. در نامه گلایه‌آمیز فدراسیون امارات آمده است که این تصمیم به خاطر سفر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران به جزیره ابوموسی گرفته شده و آنها مدعی هستند جزیره ابوموسی کشورمان متعلق به امارات است.روابط بین‌الملل فدراسیون در تلاش بود تا مذاکره‌ای با رییس کمیته انتقالی فدراسیون امارات داشته باشد و به آنها یادآوری کند که فوتبال از مباحث سیاسی جداست. از آنجا که لغو این مسابقه در فاصله چند روز مانده به سفر تیم ملی به امارات صورت می‌گیرد، فعلا فدراسیون فوتبال مسابقه‌ جایگزینی را برای تیم ملی که قرار بود با بازیکنان ذخیره خود عازم این سفر شود، تعیین نکرده است.

رییس فدراسیون فوتبال کشورمان با انتقاد از تصمیم اماراتی‌ها در لغو یکطرفه دیدار تیم ملی فوتبال ایران و امارات گفت: برخلاف رابطه خوبی که فدراسیون امارات با ایران داشت، اما به خاطر فشارهای سیاسی که از بالا به آنها وارد شد، دیدار برابر تیم ملی ما را لغو کردند که این برخلاف قوانین فیفاست.

علی کفاشیان در گفت‌وگو با مهر ضمن اشاره به نامه فدراسیون فوتبال امارات به فدراسیون ایران گفت: روز پنج‌شنبه نامه‌ای از فدراسیون امارات دریافت کردیم که در آن عنوان شده بود دیدار تیم ملی امارات برابر ایران به دلیل سفر رییس‌جمهور ایران به جزیره ابوموسی لغو شده است. این اقدام اماراتی‌ها خلاف قوانین و مقررات فیفاست و آنها نباید مسائل سیاسی را وارد ورزش می‌کردند.

کفاشیان ادامه داد: تصور می‌کنم فدراسیون فوتبال امارات که رابطه خوبی با فدراسیون ایران دارد، تحت فشار مسائل سیاسی قرار داشتند و به خاطر فشار از بالا مجبور شدند این تصمیم را بگیرند. این در حالی است که ما هم به عنوان فدراسیون فوتبال که جزئی از سرزمین پرافتخار ایران هستیم از مالکیت جزیره ابوموسی توسط ایران دفاع می‌کنیم و اعتقاد داریم حرف اماراتی‌ها بی اساس است.

رییس فدراسیون فوتبال کشورمان با بیان اینکه دیگر حاضر نیستیم با امارات بازی کنیم، گفت: با تصمیمی که اماراتی‌ها گرفته اند دیگر نمی‌خواهیم با آنها بازی کنیم. قطعا این تصمیم آنها در روابط آینده فوتبال دو کشور نیز تاثیرگذار خواهد بود. بازی کردن با ایران به نفع امارات است و آنها اقدام خلاف قانون و مقررات را انجام دادند.

وی با بیان اینکه برای تصمیم‌گیری نهایی با مسوولان مربوط مشورت خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: بازی ایران و امارات در تقویم فیفا ثبت شده بود و حالا که این دیدار یکطرفه از سوی امارات لغو شده است، احتمالا فیفا به این موضوع رسیدگی خواهد کرد و دلایل این اقدام را از اماراتی‌ها جویا خواهد شد. فدراسیون فوتبال امارات نباید مسائل سیاسی را در تصمیم‌گیری‌هایش دخالت می‌داد.

دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و امارات قرار بود روز ۲۹ فروردین‌ماه در شهر العین امارات برگزار شود که روز پنج‌شنبه فدراسیون این کشور در نامه‌ای به فدراسیون کشورمان از لغو یکطرفه این دیدار خبر داد.