حضور چهره‌های سرشناس و انتخاب برترین‌های سال در سالگرد سیروس قایقران

چهاردهمین سالگرد مراسم درگذشت سیروس قایقران عصر روز پنج‌شنبه با گلباران مزارش در کلویر انزلی و انتخاب بهترین‌های ورزشکاران سال ۹۰ در مراسم چهارمین همایش بزرگداشت کاپیتان پیشین تیم ملی ایران برگزار شد. به گزارش مهر، در این مراسم جمع زیادی از دوستداران فوتبال و مسوولان حضور داشتند و با گرامیداشت یاد و خاطره سیروس قایقران با حضور در مزار وی در کلویر انزلی، مزار کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایران را گلباران کردند.

محمد مایلی‌کهن، احمدرضا عابدزاده و بهزاد داداش‌زاده و همچنین فردین معصومی از چهره‌های شاخص حاضر در این مراسم بودند. همچنین چهارمین همایش بزرگداشت سیروس قایقران ساعت ۲۰ پنج‌شنبه با حضور همسر و خانواده زنده‌یاد قایقران، جمع کثیری از ورزشکاران پیشکسوت، مسوولان شهرستان، استان و همچنین علاقه‌مندان و دوستداران سیروس قایقران و ملوان در محل آمفی‌تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان بندرانزلی برگزار شد. در این برنامه فرهاد پورغلامی سرمربی تیم ملوان به نقل خاطره‌ای از شادروان قایقران پرداخت. مهدی سعادتی استاندار استان گیلان هم در این مراسم برای حاضران مطالبی را بیان کرد.

همچنین محمود پیشگاه هادیان و محمد حبیبی به عنوان مربیان برتر سال انزلی انتخاب شده و ضمن کسب «تندیس سیروس قایقران»، لوح تقدیر و جایزه نقدی را دریافت کردند.

البته مسوولان برگزاری همایش بزرگداشت سیروس قایقران در انتخاب بازیکن برتر سال انزلی به اجماع نرسیدند، به همین دلیل از بابک پورغلامی، علی حسنی‌صفت، احمد آهی، سعید سالارزاده، محسن مسلمان، سیدجلال رافخایی، پویا نزهتی و علی رمضانی بازیکنان نمونه تیم ملوان و افسانه اقبال و سپیده نزهتی بازیکنان تیم فوتبال بانوان ایران با اعطای لوح تقدیر و جایزه نقدی، تشکر کردند.

همچنین «انسیه رهرو» دارنده دو مدال طلا و یک مدال برنز از مسابقات قایقرانی آسیا و جهان در رشته کایاک به عنوان بهترین ورزشکار سال ۱۳۹۰ انتخاب شد. محمدرضا خاکی از تیم نونهالان، صادق محرمی در رده نوجوانان، مهیار زحمتکش و میلاد بختیاری در رده جوانان و میثم صمدی در رده امید هم به عنوان بهترین بازیکنان رده خود در سال ۹۰ انتخاب شده و تندیس «راستین» را به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی از آن خود کردند.

در این مراسم، ضمن پخش کلیپ‌هایی از مرحوم سیروس قایقران، موزه اینترنتی به نام «سیروس قایقران» راه‌اندازی شد و استاندار هم از این موزه بازدید کردند و از تمام کسانی که عکس، فیلم و یا خاطراتی از کاپیتان فقید تیم ملی فوتبال ایران درخواست شد، برای تکمیل این موزه، آن را به مسوولان ارائه کند.

سیروس قایقران که در اول بهمن‌ماه سال ۱۳۴۰ در محل کلیور بندرانزلی به دنیا آمد، در ۱۸ فروردین سال ۷۷ در حالی که همراه همسر، فرزند و برادر همسرش در اتومبیل رنوی خود عازم تهران بود، در حوالی امامزاده هاشم با کامیون خاور تصادف کرد که این تصادف رانندگی منجر به مرگ وی و فرزندش راستین شد.

کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایران، ۴۳ بازی برای تیم ملی انجام داد که در ۲۱ بازی کاپیتان تیم‌ ملی بود و ۱۴ گل برای تیم‌ ملی به ثمر رساند. وی نخستین بازی ملی را در ۳۰ دی ۶۳ با یوگسلاوی و آخرین بازی ملی را در ۲۶ فروردین ۷۳ مقابل بوسنی انجام داد. بهترین گل‌ قایقران به تیم کره‌جنوبی در نیمه نهایی بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن بود و مرحوم قایقران نخستین کاپیتانی تیم‌ ملی را در ۱۱ دی ۶۷ مقابل قطر بر عهده داشت.