حرف‌های مظلومی کارشناسانه نیست

امیرآبادی: من دوپینگی نیستم

مهرداد پولادی: شکایت می‌کنم

شایعه بزرگ این روزهای فوتبال، دوپینگی بودن سه بازیکن استقلال و پرسپولیس است. از میان ۵ دوپینگی جدید فوتبال ایران، سه بازیکن در لیگ برتر شاغل هستند و شایعه شده که هر سه نفر آنها در استقلال و پرسپولیس بازی می‌کنند. البته احتمال بخشیده شدن آنها نیز وجود دارد؛ چراکه ممکن است ماده ممنوعه‌ای که این بازیکنان مصرف کرده‌اند، همان ماده‌ای باشد که تا مدتی قبل جزو مواد ممنوعه نبود و استفاده از آن ایرادی نداشت. به گزارش خبرآنلاین؛ هاشمیان رییس کمیته مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال می‌گوید: «ممکن است این بازیکنان از همان مکملی استفاده کرده باشند که تا مدتی قبل استفاده از آن منعی نداشت. اما حالا این مکمل وارد لیست داروهای ممنوعه شده است. اگر واقعا همین‌طور باشد و این بازیکنان بتوانند اثبات کنند که از این مکمل استفاده کرده‌اند، محرومیتی برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود و ماجرا با یک تذکر کتبی حل می‌شود.» یکی از این بازیکنان، کسی است که کی‌روش علاقه زیادی به نوع بازی او دارد، اما در آخرین لیست تیم ملی از نام او گذشت تا یک بازیکن جوان را وارد لیست کند. یکی دیگر از دوپینگی‌ها هم ستاره جدید باشگاه استقلال است. در لیگ دسته اول هم یکی از بازیکنانی که با این مشکل مواجه شده، پسر یکی از سرمربیان معروف فوتبال ایران است. البته ۵ دوپینگی جدید فوتبال ایران، همگی اسیر مکملی شده‌اند که تا پایان سال ۲۰۱۱ در لیست داروهای ممنوعه نبود، اما از ابتدای سال ۲۰۱۲ که هنوز ۲ ماه از آن نگذشته است، وارد لیست داروهای ممنوعه شده. این بازیکنان به احتمال فراوان با دریافت یک تذکر کتبی دوباره می توانند برای تیم هایشان بازی کنند.

در همین رابطه احمد هاشمیان رییس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با فارس، درباره مثبت اعلام شدن دوپینگ ۵ بازیکن فوتبال و این شائبه که ماده ممنوعه به تازگی در فهرست مواد نیروزا قرار گرفته اظهار کرد: ماده‌ای که باعث شده دوپینگ ۴ بازیکن از ۵ بازیکن مثبت اعلام شود، سه سال است که از سوی سازمان مبارزه با دوپینگ جزو مواد ممنوعه اعلام شده است. این ماده باعث قدرت و افزایش انرژی می‌شود، البته گاهی هم پیش می‌آید که برخی از مواد نیروزا به صورت مستقیم باعث افزایش عملکرد ورزشی نشود، اما به دلایلی ممنوعه اعلام می‌شود ولی این ماده‌ای که باعث شده آزمایش دوپینگ این بازیکنان مثبت شود در زیرگروه محرک‌های ویژه قرار گرفته‌ است.وی افزود: اگر این ماده در بدن ورزشکاری دیده شود و ثابت شود که ناآگاهانه از این دارو استفاده کرده هر چند که رفع مسوولیت نمی‌کند، اما در صادر کردن حکم تخفیف دارد. سعی می‌کنیم تا پایان هفته پرونده این ۵ بازیکن را مورد بررسی قرار دهیم.رییس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که اگر ثابت شود پزشک تیم در تجویز این مکمل غذایی مقصر بوده، حکم پزشک تیم چیست، گفت: حداقل محرومیت برای چنین پزشکی ۴ سال است و در سوابق تصمیمات کمیته پزشکی موجود است که چنین احکامی برای پزشک متخلف صادر شده است.

هاشمیان درباره این شایعه که این بازیکنان دوپینگی در دو تیم استقلال و پرسپولیس حضور دارند، گفت: اگر اجازه بدهید من مجموعه اطلاعات در مورد این قضیه را پس از صدور حکم مطرح کنم. متاسفم که گروهی اصرار دارند به این رفتار غیرقانونی خود ادامه دهند و اسم بازیکنی را اینچنین بر سر دهان بیندازند، این گروه چه از سوی رسانه‌ها باشند چه اشخاص دیگر کار نادرستی انجام می‌دهند. ما روزی به یک کشور پیشرفته تبدیل می‌شویم که مسائل اینچنینی را رعایت کنیم.رییس کمیته پزشکی در پایان درباره اینکه مظلومی سرمربی استقلال عنوان کرده با وجود این مکمل‌های غذایی باید تمام بازیکنان را دوپینگی معرفی کرد، گفت: این یک اظهارنظر غیرکارشناسانه است. ما در لیگ یک بازیکنی داشته‌ایم که از یک مکمل آلوده استفاده کرده بود که مربوط به داروهای هورمونی می‌شد. این بازیکن دو سال محروم شد و به هیچ وجه نتوانست حتی یک ماه تخفیف بگیرد. اینکه به خاطر چنین مکمل‌هایی کسی محروم می‌شود یا نمی‌شود اظهارنظرهای غیرکارشناسانه است. ما از خیلی بازیکنان آزمایش گرفته‌ایم و آنها در سلامت کامل مشغول فعالیت هستند.

امیرآبادی: من دوپینگی نیستم

در همین رابطه مهدی امیرآبادی بازیکن تیم استقلال در نشست خبری قبل از دیدار با الاتفاق که در محل سازمان لیگ برتر برگزار شد در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه مشخصات ارائه شده در مورد دوپینگ یک بازیکن لیگ برتری به مشخصات شما نزدیک است، گفت: مطمئن باشید آن بازیکن دوپینگی من نیستم. اگر دوپینگ می‌کردم حتما تا به حالا به باشگاه استقلال اطلاع داده بودند.

مهرداد پولادی: شکایت می‌کنم

در همین رابطه مهرداد پولادی بازیکن پرسپولیس هم می‌گوید چطور دوپینگ کرده ام که خودم خبر ندارم؟به گزارش خبرآنلاین؛ پس از شایعه دوپینگ بازیکن پرسپولیس، مهرداد پولادی این شایعه را رد کرد و گفت: «هشت سال است که فوتبال بازی می‌کنم و در تمام این سال‌ها سالم زندگی کرده ام.»

وی ادامه داد: «نمی‌دانم از کجا این خبر را آورده‌اند. اگر قرار به دوپینگ کردن باشد باید اول به خود من ابلاغ کنند.من منتظر هستم تا یک نفر بیاید و رسما خبر دوپینگی بودنم را اعلام کند تا از او شکایت کنم. من چطور دوپینگ کرده‌ام که خودم خبر ندارم؟ دست آقایان درد نکند که برای من شایعه درست کرده‌اند.»