جشن بیست و ششمین سال حضور فرگوسن در منچستریونایتد

سرمربی اسکاتلندی منچستریونایتد بیست و ششمین سال حضورش در این باشگاه انگلیسی را امروز جشن می‌گیرد. در همین رابطه این مربی کارکشته ۲۵ سال مربیگری در منچستریونایتد را «قصه پریان» خواند و گفت: «ماندن در این تیم برای چنین مدت طولانی مانند قصه پریان است. این امر یک جادوی خارق‌العاده است که شما باورتان نمی‌شود به حقیقت بپیوندد و من آن را ارج می‌نهم.» سرالکس در طول این دوران طولانی بازیکنان بزرگی تربیت کرده است. در لیست طولانی این مربی ستارگانی چون برایان رابسون، نرمن وایت‌ساید، برایان مک‌کلر، مارک هیوز، پل اینس، روی کین و اریک کانتونا به چشم می‌خورند. وی در این خصوص افزود: وقتی به عقب نگاه می‌کنم با خودم می‌گویم چه قدر خوشبختم که بازیکنان موفقی داشته‌ام. فکر کردن به این موضوع که من چنین بازیکنان بزرگی را به مدت طولانی کنترل کرده‌ام، بسیار مشکل است. فرگوسن در رابطه با ادامه مربیگری‌اش اظهار کرد: «من تا زمانی که سالم باشم، به مربیگری ادامه خواهم داد.» رایان گیگز، پل اسکولز، دیوید بکهام، برادران نویل، نیکی بات و... بازیکنانی بودند که نسل اول جوجه‌های فرگوسن را درالدترافورد ساختند و دوران پرافتخاری را برای یونایتد رقم زدند. آنها در کنار خریدهای فوق‌العاده‌ای مثل اشمایکل، اریک کانتونا، اوله سولشر و... دوران مدرن منچستریونایتد را بر صفحات تاریخ به رشته تحریر در آوردند. افتخاراتی که تا پیش از‌ این تنها سراغشان را می‌توان در دوران بسیار دورتر سرمت بازبی گرفت و‌ این داستان افتخارات همچنان ادامه دارد...

اما هیچ‌چیز برای او آسان به دست نیامده است. موقعیت کنونی فرگی بزرگ، مرهون تلاش‌های خستگی‌ناپذیرش است. او در این باره گفت: «من فکر میکنم‌این خیلی مهم است که کار بکنی. بعضی مردم از کار کردن بدشان می‌آید. ولی من می‌خواهم که به کار کردن ادامه بدهم و تنها از‌ این راه است که موفقیتی به دست می‌آید» و ‌این مسیری بوده که او برای رسیدن به اهداف و آرزوهایش پیموده است.

او با هفده قهرمانی در لیگ و جام حذفی، به تنهایی بیشتر از سه مربی برتر تاریخ لیورپول، یعنی بیل شنکلی، باب پیسلی و کنی دالگلیش در‌این رقابت‌ها به موفقیت رسیده و‌این دستاوردی تکرار نشدنی به نظر می‌رسد.

اما‌ این پایان آرزوهای او نیست. بلکه تنها شروعی جدید است. میل او به موفقیت و قهرمانی سیری‌ناپذیر است. او هرگز به گذشته نگاه نمی‌کند. فرگوسن با اشاره به این نکته تاکید کرد: «حتی یک ویدئو از قهرمانی‌هایی که به دست آوردیم ندیده‌ام. هیچ موقع به عقب نگاه نمی‌کنم. فکر می‌کنم مهم‌ترین چیز در زندگی نگاه کردن به جلو است» و ‌این را باید مهم‌ترین اصل در انتخاب‌ها و رفتار فرگی دانست. او به قولش برای طرفداران یونایتد عمل کرد. اما حالا هدفی جدید را پیش روی خود می‌‌بیند. استحکام بخشیدن به پایه‌های سلطنت کنونی منچستریونایتد در جزیره که با وجود رقبای پرتعداد در انگلستان، کاری دشوار به نظر می‌رسد. هیچ کدام از طرفداران منچستریونایتد نمی‌خواهند به دوران پس از او فکر کنند و کسی را نمی‌توانید پیدا کنید که خواستار جدایی وی از تئاتر رویاها باشد. جایی که زیباترین نمایش‌هایش را در روزهای طلایی سرآلکس فرگوسن مشاهده کرده است.

شاید بهترین توصیف برای احساس هواداران یونایتد و حتی سایر تیم‌ها در مورد ماندن او را، سندی بازبی، پسر مت بازبی فقید بیان کرده است. او گفت: «اگر پدرم زنده بود، یک اسلحه روی پیشانی فرگی می‌گذاشت تا او را مجبور به امضای قرارداد ۵ ساله دیگری بکند. او نمی‌توانست تصور بکند که فردی بهتر از ‌این از پس جانشینی بلندمدتش در یونایتد بربیاید.»