کشتی ایران اسیر بدشانسی بزرگ

اگر چه سرپرست کاروان ایران در رقابت‌های جهانی کشتی با تلاش‌هایی که انجام داده خطر محرومیت تیم‌های ایران از رقابت‌های جهانی استانبول به خاطر خودداری دو کشتی‌گیر از رقابت‌ با رژیم صهیونیستی را برطرف کرده، اما خطر محرومیت همچنان باقی است. به گزارش ایسنا، یکشنبه شب و در جریان وزن‌کشی سه وزن نخست رقابت‌های کشتی فرنگی جهان در استانبول، کشتی‌گیران آماده ایران یعنی حاجی‌پور و رضایی در دور نخست به حریفانی از رژیم صهیونیستی برخورد کردند که پیش از آغاز رقابت‌ها از انجام مسابقه صرف‌نظر کردند. این مساله بر اساس قوانین بین‌المللی تبعات منفی زیادی می‌تواند برای تیم کشتی ایران داشته باشد که یکی از آنها محرومیت تیم‌های کشتی فرنگی و آزاد ایران از حضور در رقابت‌های بین‌المللی است، اما جعفر اولیا سرپرست کاروان ورزشی ایران در استانبول شرایط را این گونه توضیح می‌دهد: واقعا نمی‌دانم چه بگویم، یکشنبه شب یکی از بدترین شب‌های زندگی‌ام بود، فکرش را نمی‌کردم که در دور اول دو کشتی‌گیر خوب ما با نماینده‌های رژیم صهیونیستی مواجه شوند. بعد از این که ما اعلام کردیم مقابل نماینده‌های رژیم اشغالگر قدس مسابقه نمی‌دهیم، می‌خواستند تیم ما را محروم کنند. من در یک میهمانی سراغ رییس فدراسیون جهانی رفتم. او به من گفت که «جعفر تیمت را به ایران برگردان»، من گفتم که چنین چیزی امکان ندارد. او هم به من گفت «پس باید مسابقه بدهید»، اما وقتی اینها را می‌گفت می‌دانست که بر اساس سیاست‌های ما امکان ندارد ما مقابل نماینده‌های رژیم اشغالگر قدس به میدان برویم، در چند دوره اخیر نمونه‌های آن را در رومانی که رقابت‌های جوانان جهان بود و باکو (رقابت‌های بزرگسالان جهان) دیده بود، اما باز هم به من گفت که امکان ندارد بتواند این دفعه با ما راه بیاید، اما من به او اصرار کردم و به او گفتم که خروج ایران از این مسابقه‌ها لطمه بزرگی به جایگاه رقابت‌های جهانی می‌زند. شاید بحث ما چند ساعت به طول انجامید و اکنون که یک روز از آن موضوع می‌گذرد، فکم از بس که صحبت کردم درد می‌کند. به هر حال او بر اساس دوستی قدیمی و مسائلی که من عنوان کردم قبول کرد که دو نسخه پزشکی برای این دو نفر ساخته شود و آنها از دور رقابت‌ها خارج شوند، اما امیدوارم که این اتفاق در وزن‌های دیگر رخ ندهد، چرا که دیگر نمی‌توانیم با هیچ توجیهی این مساله را حل کنیم. اگر در یک وزن دیگر به نماینده‌های رژیم صهیونیستی برخورد کنیم باید به سرعت به فرودگاه برویم و به ایران بازگردیم.

وی در مورد شائبه‌هایی که از تعمدی بودن برخورد نماینده‌های ایران با رژیم صهیونیستی خبر می‌دهد نیز گفت: شک نکنید که همین طور است. اسرائیلی‌ها در یکی دو سال اخیر برنامه‌ریزی زیادی کردند که از این راه با ورزش ایران مقابله کنند. از طرفی قرعه‌کشی‌ها کامپیوتری شده است، مگر نمی‌شود برنامه کامپیوترها را دستکاری کرد. بی‌شک این برنامه‌ها دستکاری شده‌اند تا نماینده‌های ایران را مقابل رژیم صهیونیستی قرار دهند. من در این مورد شک ندارم. در همان دور اول ما با آنها برخورد می‌کنیم، حتی این مساله را من دیشب به «مارتینتی » هم گفتم، اما او ناراحت شد و گفت که چنین چیزی امکان ندارد. به نظر من اینها برنامه‌ریزی کرده بودند تا حمید سوریان، امیر علی اکبری یا بابک قربانی را زمین بزنند، اما به هر حال آنها در این رقابت‌ها شرکت نکردند، اما نفرات جایگزینشان که کشتی‌گیران خوبی بودند با این مشکل مواجه شدند.

اولیا توضیح می‌دهد: واقعا شب سختی بود، از یک طرف باید مارتینتی را راضی می‌کردم که تیم ایران محروم نشود، از طرف دیگر باید محمد بنا را آرام می‌کردم و از طرفی دیگر این دو کشتی‌گیر را. یکشنبه شب یک ساعت من و این دو کشتی‌گیر کنار هم نشسته بودیم و گریه می‌کردیم. واقعا شب سختی بود، اما به هر حال ما باید قبول کنیم که مارتینتی هم به عنوان رییس فدراسیون جهانی چندان چاره‌ای ندارد. فشار زیادی روی او قرار دارد. از امروز که این دو کشتی‌گیر ما با حریفانشان کشتی نمی‌گیرند، شما ببینید چه بلوایی ایجاد می‌کند. به هر حال او هم مجبور است پاسخگوی سایر کشورها باشد.

رژیم اشغالگر قدس را هرگز به رسمیت نمی‌شناسیم

همچنین رییس فدراسیون کشتی در واکنش به هم‌گروهی دو فرنگی‌کار ایران با کشتی‌گیران رژیم صهیونیستی در مسابقات جهانی ترکیه گفت: به هیچ عنوان رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت نمی‌شناسیم و در این رابطه تابع سیاست‌های نظام خواهیم بود. به گزارش فارس، محمدرضا یزدانی‌خرم در این رابطه اظهار کرد: نمایندگان کشتی ایران در مسابقات جهانی، رژیم اشغالگر قدس را به عنوان یک حریف به رسمیت نمی‌شناسند و از کشتی گرفتن با آنها امتناع خواهند کرد. هر مشکلی را که در این رابطه ایجاد شود، با دل و جان می‌پذیریم؛ چرا که به تصمیمی که گرفته‌ایم اعتقاد داریم.

وی تاکید کرد: اگر در مسابقات جهانی به آنچه که استحقاقش را داریم، نرسیم در مسابقات آتی جبران خواهیم کرد و نگران اتفاقی که برای این دو نماینده کشورمان افتاد نیستیم؛ چرا که آنها هنوز شانس کسب سهمیه المپیک را دارند.

رییس فدراسیون کشتی در ادامه افزود: مطمئنا در سایر اوزان با کسب نتایج مناسب در کسب مدال موفق می‌شویم و بدون توجه به جایگاه در مسابقات جهانی تنها به کسب سهمیه المپیک می‌اندیشیم.