طارمی یا قلعه‌نویی؛ حق با کیست؟

طارمی چه گفت؟

در آستانه بازی با قطر، مهدی طارمی در یک مصاحبه کوتاه با خبرنگاران اعزامی به امارات (محل برگزاری این بازی) شرکت کرد. نکته غافلگیرکننده اظهارات طارمی اما جایی بود که روی کیفیت پایین کار تیم ملی صحه گذاشت. مهاجم اینتر در این بخش از سخنانش گفت: «متاسفانه در چند مسابقه اخیر خوب بازی نکردیم و این مساله در دل خودم هم مانده بود که خواستم آن را بگویم. البته نکته مثبتش این است که در این چند مسابقه گل نخوردیم، اما در فاز تهاجمی عملکرد خوبی نداشتیم و باید بهتر شویم. امیدواریم بعد از این نمایش‌های مطلوب‌تری داشته باشیم.» چیزی که طارمی می‌گوید، تقریبا همانی است که مردم هم دیدند و به آن باور دارند. ما هم امیدواریم تیم ملی زیباتر بازی کند، اما این وسط یک اشکال کوچک وجود دارد؛ اینکه خود آشپز خیلی بی‌مزه بودن آش را قبل ندارد! در حقیقت مرور مصاحبه‌های امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی پس از دیدارهای اخیر برابر قرقیزستان، امارات و ازبکستان نشان می‌دهد او نارضایتی خاصی از تیمش ندارد و همه‌چیز خیلی هم خوب است!

قلعه‌نویی چه می‌گوید؟

چنان که گفتیم، از نظر سرمربی تیم ملی و برخی دستیارانش، ایران خیلی هم خوب بازی می‌کند و مشکلی نیست. اگر قبول ندارید، بیایید اظهارات امیرخان را بعد از هر سه مسابقه پشت سر گذاشته شده از این مرحله مرور کنیم.

بعد از پیروزی یک‌برصفر برابر قرقیزستان: «اگر بخواهیم بازی را تقسیم کنیم، در نیمه دوم گردش توپ‌مان خیلی خوب بود، ایجاد موقعیت کردیم، به تیر زدیم و کاشته و موقعیت داشتیم. اما باید یک معذرت‌خواهی کنم، چون باید بهتر بازی می‌کردیم. البته طبیعی است. بازی‌های اول همیشه این‌طور است. شما ببینید استرالیا در کشور خودش به بحرین باخت، کره با به قول برخی‌ها فلسطین جنگ‌زده مساوی کرد. تماشاگران ما اگر جای طرفداران استرالیا یا کره بودند، نمی‌دانم شرایط چطور بود.» خب البته چنان که می‌بینید قلعه‌نویی در این مصاحبه تا حدی قبول کرده که تیم ملی باید کمی بهتر بازی می‌کرد، اما در نهایت به منتقدان طعنه هم می‌زند: «به هر حال ما یک‌بر‌صفر بردیم و کلین‌شیت کردیم که بابت آن باید عذرخواهی کنم!»

بعد از پیروزی یک‌بر‌صفر برابر با امارات: «به فوتبال بابت این بازی زیبا تبریک می‌گویم. به نظرم نزدیک بود تنبیه شویم. مسابقه‌ای که می‌توانست با اختلاف سه یا چهار گل به سود ایران تمام شود، نزدیک بود با تساوی به پایان برسد. امید گل ما ۱.۶۱ و امید گل امارات ۰.۲۱ بود. فوتبال با برنامه‌ای بازی کردیم. امارات چند سالی بود که تیمی به این شادابی نداشت. علاوه بر اینکه باید از بازیکنانم تشکر کنم، باید از آنها گلایه داشته باشم که از موقعیت‌های بالای ۹۰ درصد استفاده نکردند.»

بعد از تساوی بدون گل برابر ازبکستان: «بازی بسیار خوبی بود. هر ۲ تیم خیلی باکیفیت بازی کردند. به بازیکنان خود افتخار می‌کنم که در این جو سنگین توانستند یک بازی خیلی بابرنامه، تاکتیکی و درگیرشونده انجام بدهند. از لحاظ آماری نیز بالاتر از حریف بودیم. در شرایطی که نزدیک ۴۰ دقیقه ۱۰ نفره بازی کردیم. به بازیکنان خود افتخار می‌کنم که با وجود ۱۰ نفره شدن، امید گل و مالکیت ما بیشتر بود. این امر نشان می‌دهد تیم ما به بلوغ تاکتیکی رسیده است.»

گیج شدیم!

در نهایت اما متوجه نشدیم حق با مهدی طارمی است که عقیده دارد تیم ملی خوب بازی نمی‌کند یا امیرخان درست می‌گوید که پس از هر مسابقه با شیک‌ترین کلمات به توصیف عملکرد شاگردانش می‌پردازد. فقط هم خود قلعه‌نویی نیست و دستیاران او هم در این مدت هر زمان تریبون به دست آوردند، مطالب مشابهی بیان کردند. به‌طور کلی، خوشحال‌تر می‌شویم اگر کادرفنی معایب تیم ملی را بپذیرد، چرا که در این صورت می‌توانیم نسبت به اصلاح آن امیدوار باشیم؛ وگرنه اینکه بعد از هر بازی ضعیفی بیرون بیاییم و بگوییم به‌به، چقدر همه‌چیز عالی بود، فایده نخواهد داشت...