این بود بازی تهاجمی؟

ماه‌های ابتدایی بازگشت امیر قلعه‌نویی به تیم ملی به گونه‌ای سپری می‌شد که حتی افغانستان هم بدون نفرات اصلی‌شان دروازه‌مان را باز می‌کرد. آن زمان کادرفنی، بازی تهاجمی و گلزنی مقابل تمام رقبا را به رخ می‌کشیدند و با همین فرمان در جام ملت‌ها هم تنها کلین‌شیت ایران در جریان تساوی بدون گل برابر سوریه رقم خورد! حالا هم که به خط حمله ضعیف تیم ملی و زدن تنها ۲ گل در ۴ دیدار اخیر انتقاد می‌شود، آقایان اعتقاد دارند باید نیمه پر لیوان و کلین‌شیت‌های پیاپی را ببینیم. حقیقتا با خودتان چند، چند هستید؟

از این زشت‌تر می‌شود؟

بدون تعارف آخرین نمایش تماشاگرپسند تیم ملی را به یاد نداریم. حتی در نبرد قرقیزستان پیش چشم هواداران خودی آن‌قدر سبک بازی ایران بد بود که صدای طرفدارهای حاضر در فولادشهر را درآورد. شیوه رسیدن به گل در تیم قلعه‌نویی به طورعجیبی نامفهوم است و بعید به نظر می‌رسد بدون هیچ تمرین، آنالیز یا اتخاذ استراتژی هم تیم ملی بدتر از الان بازی کند. این درحالی است که ما انتظار داشتیم با این پتانسیل، بهتر از زمان اسکوچیچ بازی کنیم، اما حتی نزدیک به بازی تدافعی کی‌روش هم نیستیم!

کجایند مردان پرادعا؟

اینکه کیفیت لژیونرهای پرادعای تیم ملی در باشگاه و بازی‌های ملی متفاوت است، سوالی است که باید خودشان جواب بدهند، اما مربی‌ها هم باید در این زمینه پاسخگو باشند. مهدی طارمی که جزو بدترین بازیکنان چند بازی اخیر تیم ملی بوده، در اینتر نمایشی کاملا متفاوت دارد یا مثلا سبک بازی‌ای که از سامان قدوس سراغ داشتیم، کاملا متفاوت با این چهره بی‌اثر در ترکیب است. شاید به آنها القا شده تحت هر شرایطی فیکس هستند؛ مثل علیرضا جهانبخش که ۴ ماه است نزدیک هیچ باشگاهی نشده، اما بازوبند کاپیتانی تیم ملی به دستانش چسبیده. خب معلوم است با این اوضاع او چیزی به ترکیب اضافه نمی‌کند. بازیکنی که در هیچ رقابتی شرکت نمی‌کند و حتی از تمرینات گروهی هم دور است، چه خروجی می‌تواند داشته باشد؟

ترکیب را چگونه پر می‌کنی؟

لیست بازیکنان دعوت شده از سوی قلعه‌نویی به گونه‌ای است که علاوه بر سوژه تکراری حضور بازیکنان سن و سال‌دار، باید به باگ‌های پستی آن‌ هم اشاره کرد. حالا که صالح حردانی به دلیل اخراج مقابل ازبکستان برابر قطر محروم است و سامان قدوس هم که به جای او مدافع راست شده بود به دلیل‌ محرومیت این بازی را از دست می‌دهد، چه کسی قرار است جناح راست خط دفاعی را پر کند؟ آریا یوسفی جوان که مشخص شده برای پایین آمدن میانگین سنی در اردوها حضور دارد و امیرخان حتی تاب اشتباه این جوان برابر هنگ‌کنگ را هم نداشت؛ در فهرست او هم هیچ مدافع راست تخصصی دیگری وجود ندارد و از همین حالا ابهام در خصوص ترکیب نبرد بعدی وجود دارد. اینها گوشه‌ای از نگرانی‌ها درباره تیم ملی است و خیلی ناامید‌کننده است اگر در همین گروه آسان هم کارمان گره بخورد.