کریس- قلعه‌حسن‌خان منتفی شد؟

از مدت‌ها پیش، گمانه‌زنی در مورد محل برگزاری دیدار هفته آینده ایران و قطر زیاد بود، چرا که تهران هم‌اکنون استادیوم استاندارد ندارد و انجام بازی با قرقیزستان روی چمن وحشتناک ورزشگاه فولادشهر هم اعتراضات فراوانی به دنبال آورد. در نتیجه قرار شد مسوولان فدراسیون فوتبال به برگزاری بازی در یک شهر دیگر فکر کنند. به این ترتیب ابتدا بحث انتقال مسابقه به تبریز به وجود آمد، اما بعدش مدیران فوتبال مشهد لطف کردند‌(!) و انجام این بازی در آن شهر را پذیرفتند. به این ترتیب به قول مهدی تاج، قرار شد برگزاری ایده‌آل مسابقه در مشهد، خاطره تلخ تنش‌های بازی سه سال قبل ایران و لبنان را پاک کند. در همین احوالات بودیم که AFC آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد این مسابقه باید در زمین بی‌طرف برگزار شود. استدلال کنفدراسیون هم احتمالا شرایط خاصی است که کشورمان این روزها در آن به سر می‌برد.

تا زمان تنظیم این مطلب، فدراسیون فوتبال واکنش رسمی به تصمیم AFC نشان نداد، اما در محافل غیررسمی شنیده می‌شد سه پیشنهاد به کنفدراسیون داده شده. نخستین پیشنهاد، جابه‌جایی میزبان و ‌میهمان دو بازی رفت و برگشت با قطر بود، یعنی بر عکس قرعه‌کشی صورت گرفته، بازی رفت را آنها میزبانی کنند و مسابقه برگشت را ما. پیشنهاد دوم انتخاب پاختاکور به عنوان زمین بی‌طرف بود؛ به این ترتیب تیم ملی می‌تواند بعد از بازی با ازبکستان در آن کشور بماند تا قطری‌ها آنجا بروند و پیشنهاد سوم هم انجام مسابقه در امارات است. هنوز روشن نیست این پیشنهادها چقدر جدی هستند و کدام‌یک از آنها مورد پذیرش قرار می‌گیرد، اما آنچه مسلم است اینکه به نظر می‌رسد دوباره به چالش زمین بی‌طرف در مسابقات بین‌المللی بازگشته‌ایم.

فوتبال ایران طی سال‌های اخیر به دفعات با این مشکل دست به گریبان بوده و به بهانه‌های مختلف حق میزبانی‌اش را از دست داده است. مهم‌ترین و طولانی‌ترین روند از این دست، برگزاری مسابقات نمایندگان ایران و عربستان در زمین ثالث بود که با آشتی دو کشور ختم به خیر شد. یک بار هم در مرحله پیش‌مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲، در حالی که AFC بین ایران و بحرین دنبال یک کشور می‌گشت تا مسابقات دور برگشت را آنجا برگزار کند، به دلیل کمبود امکانات در کشورمان، بحرین برگزیده شد! به این ترتیب تیم ملی در سخت‌ترین شرایط و در حالی که بازی رفت را در منامه برگزار کرده و به این تیم باخته بود، ناچار شد برای مسابقه برگشت هم به همان کشور برود!

شاید اگر همان زمان تلنگر خورده بودیم و به استادیوم‌های خودمان می‌رسیدیم، دست‌کم امروز از نظر سازه‌ای وضع بهتری داشتیم! در هر صورت فعلا بازی ایران و قطر به زمین بی‌طرف رفته و احتمالا با تسری همین سیاست به لیگ نخبگان آسیا، سفر اول آبان کریس رونالدو و النصر به تهران برای بازی با استقلال هم منتفی خواهد شد. غم‌انگیزتر از همه اما، واکنش از سر درماندگی برخی هواداران فوتبال به از دست رفتن حق میزبانی ایران بود: «عیبی ندارد، در عوض تیم‌های‌مان روی یک چمن خوب بازی می‌کنند!»