قیمت‌گذار پرسپولیسی بود!

پس از سه جلسه بلندمدت میان مسوولان سازمان ورزش و سازمان خصوصی سازی، اعضای کمیته ارزشیابی و کارشناسان خبره اقتصادی، برای تیم‌های پرسپولیس و استقلال به قیمت نهایی دست یافت. به گزارش خبرآنلاین؛ عقدایی، معاون سازمان خصوصی سازی در این باره گفت: «براساس نظر کارشناسی سازمان خصوصی سازی، قیمت پرسپولیس را این شورا ۴۵ میلیارد تومان و قیمت استقلال را ۴۲ میلیارد تومان برآورد کرده است، اما هنوز این قیمت‌ها برای شروع مراحل واگذاری به شورای عالی واگذاری اعلام نشده است. فعلا این پروسه منتظر انتخاب وزیر ورزش است تا شورای عالی واگذاری هم کارش را آغاز کند.» علی فتح‌الله‌زاده می‌گوید قیمت‌گذاری برای واگذاری تیم‌های استقلال و پرسپولیس غیرواقعی است. چرا قیمت پایه پرسپولیس بیشتر از استقلال است؟

شک نکن قیمت‌گذار پرسپولیسی بوده است! (او این جمله را می‌گوید و با صدای بلند می‌خندد) ماشاالله همه جا این دوستان پرسپولیسی رخنه کرده‌اند.

به نظر شما پارامتر هوادار بیشتر پرسپولیسی‌ها در این ارزش‌گذاری نقش داشته است؟

«من که می‌گویم طرفداران دو تیم یک اندازه هستند. حتما برای این قیمت گذاری، شاخص‌های دیگری داشتند. در داربی‌های اخیر که می‌بینید استقلالی‌ها اگر بیشتر نباشند، تعدادشان کمتر هم نیست. تازه ما در این چند سال اخیر، ۳ بار ورزشگاه آزادی را مملو از تماشاگر کردیم و ورزشگاه یک‌دست آبی بوده، اما این اتفاق برای پرسپولیسی‌ها نیفتاده.» فتح‌الله‌زاده البته این سه بار را احتمالا برای بازی‌های فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال ۷۸، بازی حذفی لیگ قهرمانان با الاتحاد در تهران در سال ۸۰ و بازی پایانی لیگ ۱۳۸۴ برابر برق شیراز در ورزشگاه آزادی می‌گوید که استقلال با رهبری قلعه‌نویی قهرمان شد و تعداد زیادی از طرفداران تیم پشت درهای ورزشگاه ماندند. اما او از فینال لیگ هفتم که پرسپولیس در دقیقه ۹۷ از سد سپاهان گذشت و ورزشگاه جایی برای سوزن انداختن نداشت، حرفی به میان نمی‌آورد. از او درباره مسابقات پیامکی ۹۰ پرسیدیم که می‌گوید: «حاجی جان آنها سیم کارت‌های بیشتری دارند!»

اما فارغ از این بحث قیمت‌گذاری آیا این قیمت‌ها را برای واگذاری تیم، مناسب می‌دانید؟

راستش را بخواهید فکر می‌کنم یک قیمتی گذاشتند که کسی نتواند بخرد. اگر قرار است این تیم‌ها را نفروشیم دیگر چرا این بحث را مطرح می‌کنیم. من که به شخصه معتقدم در فوتبالی که هیچ درآمدی ندارد نباید برای واگذاری این تیم‌ها چنین سنگی انداخت. همین الان اگر شما سهام منچستر را بخواهید و پول داشته باشید من می‌توانم همین جا با اینترنت برای‌تان

هرچه قدر که سهام بخواهید را خریداری کنم که به آن خصوصی‌سازی می‌گویند؛ نه اینکه ما چنین ارقامی‌را بگذاریم وسط که هیچ‌کس توان پیش آمدن هم نداشته باشد.

اما این قیمت‌گذاری در جلسات مشترک با خود شما نهایی شده؟

من فقط در یکی از جلساتش حضور داشتم. دو جلسه دیگر را طوری اطلاع رسانی کردند که یکبارش ما اصلا ایران نبودیم. یک بار هم که بودیم، داشتیم با آقای کاشانی می‌رفتیم جلسه هیات رییسه فدراسیون فوتبال که گفتند یک نامه آمده از سازمان خصوصی‌سازی. ساعت ۱۱ صبح بود که نامه مان رسید و در آن نوشته بودند ساعت ۱۰ صبح در سازمان خصوصی‌سازی جلسه بوده است.

پس معتقدید این قیمت‌ها باعث فروش نرفتن تیم‌ها می‌شود؟

ببینید حساب ۲، ۲ تا، ۴ تاست. مگر می‌شود کل درآمد یک تیم در سال ۵ میلیارد باشد و هزینه‌هایش ۱۰ میلیارد. حق پخش وجود نداشته باشد، کپی رایت رعایت نشود و بعد ۵۰ میلیارد هم کسی بیاید بپردازد؟ این همه پول بدهد که چه چیزی درو کند؟ با این ارقام نجومی‌اگر هم یک نفر بیاید تیم را بخرد و همه سهام را بخرد، سهم هواداران کجا قرار می‌گیرد؟ این تیم باید ۵۰ درصدش به هواداران و پیشکسوتان برسد و باقی سهامش هم در بلوک مدیریتی واگذار شود. این شکلی که می‌گویند و قیمت گذاشته‌اند یعنی قرار است این تیم‌ها فروخته نشوند. همین الان ما ۵/۲ میلیارد به بازیکنان بدهکاریم و جلوی ثبت قراردادهای مان را هم گرفته‌اند. می‌بینید که ۵۰۰ میلیون قول داده شده از سوی وزارت ورزش هم هنوز به دست‌مان نرسیده و مشکلات‌مان یکی، دو تا نیست.

واکنش علی پروین درباره قیمت ۴۵ میلیاردی پرسپولیس

علی پروین می‌گوید دولت برای برند پرسپولیس قیمتی غیرمعمول گذاشته است. اسطوره پرسپولیس که این روزها با تاسیس کانون پیشکسوتان تیم، رسما اعلام آمادگی کرده تا این تیم پرطرفدار را از دولت بخرد و به صورت مردمی‌اداره کند در واکنش به قیمت گذاری برای برند پرسپولیس گفت:« واقعا قیمت اعلام کردن؟ حالا چقدری هست؟» همکار ما اسماعیل حیدرپور، رقم ۴۵ میلیاردی را به او می‌گوید علی آقا پاسخ می‌دهد:« منظورشان ریال بوده یا تومان؟ بابا ماجرای اون یارو شده که مادرش رو گذاشت رو کولش و برد بازار گفت می‌فروشم، گفتند چند؟ گفت قیمتی می‌دم که هیچ‌کس نخره! حالا ۴۵ میلیارد تومن می‌دونین چقدره؟ آخه کی می‌تونه این همه پول واسه اسم این تیم‌ها بده.» او که خودش یکی از مدعیان خرید تیم است وقتی می‌شنود قیمت استقلال کمتر است، می‌گوید: «پس چرا به استقلالی‌ها تخفیف دادن؟ شاید اون‌ها بدهی‌های کمتری دارن. نمی‌دونم، شاید هم واسه طرفدارای دو تا تیم باشه. اما خداییش گرونه. کسی از این پول‌ها نداره بده. اگه می‌خوان خصوصی‌اش کنن، در فوتبالی که راهی برای پول در آوردن نداره، نباید این سنگ‌های گنده رو بندازن.»