کارمـای لالیگـایی!

حالا نکو درحالی یک بازی دیگر هم روی نیمکت استقلال می‌نشیند که بسیاری از هواداران معتقدند اصلا کل ماجرای کناره‌گیری او یک سناریو بوده است. درباره مشکلات فنی و انتقاداتی که به نکونام می‌شود، می‌توان چیزهای زیادی نوشت، اما علی‌الحساب به حواشی پیرامون او نگاهی بیندازید؛ کسی که در بیش از یک سال اخیر عالم و آدم را به دشمنی با استقلال متهم کرده، به شکل عجیبی پاسخ اقداماتی را داده که در وقوع آن نقش اصلی را ایفا کرده است. با این تفاسیر شاید کلمه «کارما» برای نکونام معنای ملموسی داشته باشد!

تاوان نخواستن

یکی از انتقادهایی که پارسال به نکونام وارد می‌شد، این بود که وی منتظر محمد، یکی از مستعدترین بازیکنان نسل جدید فوتبال عراق را فقط به خاطر اینکه علی خطیر در آوردنش به استقلال نقش مستقیم داشته، نمی‌خواهد. دست آخر هم منتظر مجبور شد به صورت قرضی راهی مس رفسنجان شود و آنجا پتانسیل خود را نشان دهد. البته تمام حسرت استقلالی‌ها بابت از دست دادن یک بازیکن جوان فانتزی نبود؛ طعنه‌انگیز اینکه منتظر در دیدار جام حذفی دروازه آبی‌پوشان را باز کرد تا استقلالی‌ها به دست بازیکن خودشان، یک جام را از دست بدهند. امسال هم که با شاهکار مدیریتی باشگاه، نام منتظر از فهرست خارج شد تا او با وجود اعتبار قراردادش، استقلال را ترک کند.

درخشش ازبک مغضوب

دیگر عالم و آدم می‌دانند که زمستان گذشته، استقلال با اورونوف به توافق کامل رسیده بود و ستاره تیم ملی ازبکستان قرار بود پیراهن آبی را به تن کند. با این حال مخالفت نکونام سبب لغو این انتقال و بهانه‌های عجیبی هم برای آن مطرح شد. البته اصل کاری را خود آقا جواد در کنفرانس خبری مطرح کرد: «به باشگاه گفتم در صورتی اورونوف را می‌خواهم که دو بازیکن ایرانی هم در کنارش بگیرید وگرنه نیازی به خرید وی نیست.» لازم به یادآوری هم نیست اورونوف ستون اصلی قهرمانی پرسپولیس در فصل گذشته بود و اگر نکونام مثل قضیه منتظر محمد با علی خطیر وارد لجبازی نمی‌شد، احتمالا به جای جام شرافت، جام فلزی را به خانه می‌برد! بیراه نیست اگر بگوییم استقلال حتی با جذب و نیمکت‌نشین کردن اورونوف هم می‌توانست قهرمانی را تجربه کند اما...

 بدرفتاری با مرد مهربان

کوین یامگا قطعا یکی از محجوب‌ترین بازیکنان خارجی است که به فوتبال ایران آمده، اما رفتار کادرفنی و مدیریت استقلال با وی حتی صدای او را هم درآورد. ستاره فرانسوی که بهترین گلزن خارجی تاریخ آبی‌پوشان هم محسوب می‌شود، یک چشمش را در تمرین استقلال از دست داد، اما انگار این موضوع برای هیچ‌کس مهم نبود تا اینکه خودش پس از ماه‌ها به حرف آمد و از رفتار نکونام و عدم پرداخت حقوق از سوی باشگاه گلایه کرد. یامگایی که نکونام گفته بود حتی اگر ۷۰ درصد آمادگی فوتبال بازی کردن داشته باشد وی را در تیمش نگه می‌دارد، با دو جلسه شرکت در تمرینات نساجی برابر استقلال فیکس شد، ۹۰ دقیقه به میدان رفت و گل اول تیمش را هم به ثمر رساند! این اگر کارمای بدقولی نکونام نیست، پس چگونه توجیه می‌شود؟

مورد عجیب رامین

شاید همه بار این مورد روی دوش نکونام نباشد، اما به هر حال او نقش اصلی را در آبی‌پوش شدن رامین رضاییان داشت. هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد رامین که آماده‌ترین بازیکن این فصل استقلال بوده، با یک خطای ناشیانه در دربی زمینه‌ساز پیروزی رقیب دیرینه شود؛ همان تیمی که روزگار نه چندان دوری در موردش گفته بود هیچ‌وقت کاری نمی‌کند که دل هوادارانش بشکند! رضاییان نقش اول برد پرسپولیس در دربی بود تا قرمزها حسابی بابت یاغی شدن او خوشحال باشند.


تکرار معکوس تاریخ

یکی از نقاط سیاه کارنامه مربیگری نکونام، رها کردن اردوی فولاد آن‌هم شب بازی حساس با الهلال بود که هنوز هم بابت آن شماتت می‌شود. عجیب است که او یک بار این کار را خلاف خواسته همه انجام داد تا نماینده ایران وارد بحران شود، اما این‌بار در آستانه بازی آسیایی تیمش، با درخواست هواداران استقلال استعفا کرده، ولی مدیران باشگاه به دلیل تنگی زمان با این موضوع مخالفت کردند و انگار جنس واکنششان این‌گونه بوده که مخالف رفتن او نیستند، اما خب زمان مناسب نیست و شاید بعد بازی با السد با رفتنش موافقت شود! از آن استعفای ناگهانی تا این کناره‌گیری زیر فشار، نکونام کارمای خیلی از مسائل را تجربه کرده است.