تو کجا من کجا؟

بازی مهم آخر هفته لیگ برتر ایران، بین سپاهان و تراکتور است؛ مسابقه دو مدعی کسب عنوان قهرمانی که اتفاقا حسابی هم در تابستان خرج کرده‌اند. به‌طور کلی آسمان تراکتور آبی‌تر است. این تیم اگرچه در لیگ برتر متحمل یک شکست غیرمنتظره برابر ذوب‌آهن شد، اما در کل فوتبال خوبی بازی می‌کند و در لیگ قهرمانان یا سطح دوم لیگ باشگاهی قاره هم برتری خوبی برابر الوکره قطر به دست آورد. سپاهان اما اگرچه لیگ را با ۴ برد پیاپی و صدرنشینی مقتدرانه شروع کرد، اما اول اینکه رقبایش در آن مسابقات خیلی قدرتمند نبودند، دوم اینکه همان بردها هم با چاشنی تزلزل به دست آمد، سوم اینکه نوار پیروزی‌های پیاپی طلایی‌پوشان با توقف در دربی اصفهان برابر ذوب‌آهن پاره شد و چهارم اینکه این تیم، در لیگ قهرمانان شکست ناگوار و عجیبی را برابر الوحدات اردن تجربه کرد. با این مقدمات، طبیعتا تقابل امروز این دو تیم جذاب و تماشایی خواهد بود و تا حدود زیادی هم غیرقابل پیش‌بینی است.

داستان این بازی را اما می‌شود در نمایی بازتر هم دید؛ تقابل ژوزه مورایس و دراگان اسکوچیچ که از مصادیق دو مدل برخورد کاملا متفاوت در فوتبال ایران هستند، با یکی به‌شدت نامهربانی شد، اما دیگری از حداکثر رواداری ایرانی برخوردار است و لذتش را می‌برد! قصه اسکو، قصه عجیبی بود. مرد کروات ۱۰ سال پیش با ملوان ۴ گل به سرمربی فعلی تیم ملی ایران زد؛ زمانی که امیر قلعه‌نویی در لیگ سیزدهم هدایت استقلال را بر عهده داشت. این شاید آغاز ابراز وجود یک مربی موثر در لیگ ایران بود، اما او به ندرت به اندازه استحقاق و توانایی‌هایش دیده شد. اسکوچیچ بعدتر تاثیر مثبتش را روی بازی تیم‌هایی مثل نفت آبادان و فولاد خوزستان هم نشان داد، اما زمانی که به عنوان سرمربی تیم ملی برگزیده شد، منتقدانش به طعنه او را «سرمربی خونه‌به‌خونه» نامیدند؛ تیم متمولی که اسکوچیچ در مقطعی، هدایت آن را در دسته اول بر عهده داشت. جالب اینجاست که دراگان همان جا هم بد عمل نکرد و با خونه‌به‌خونه به فینال جام حذفی رسید، اما در بازی نهایی فقط با یک گل مقابل استقلال پرستاره وینفرد شفر شکست خورد. بعدتر هم که اسکوچیچ با وجود کسب نتایج درخشان در تیم ملی و صعود زودهنگام به جام‌جهانی، از ایران رانده شد.

در نقطه مقابل اما ژوزه مورایس که با برچسب «دستیار مورینیو» به ایران آمد، سه فصل است که در سپاهان به معنای واقعی کلمه «تحمل» می‌شود. البته مرد پرتغالی به عنوان سرمربی هم عناوین و افتخاراتی در کره‌جنوبی و عربستان داشته، اما بدون تعارف خروجی کار او در سپاهان فعلا در تناسب با انتظارات و نیز هزینه‌های بسیار هنگفتی که برایش شده، نبوده است. سپاهان در این سال‌ها تیم‌های پرستاره‌ای در اختیار داشته، اما تا اینجا مورایس تنها موفق به کسب جام حذفی فصل گذشته شده که غنیمت چندان باشکوهی نیست. او در بسیاری از میادین بزرگ، یک شکست‌خورده مطلق بوده و از جمله ۵ بازی آسیایی اخیر زردها را با باخت‌های عجیب و غریب پشت سر گذاشته است. با وجود همه اینها، او شاید هم به خاطر قرارداد کلانی که داشت هنوز در تیم ماندگار است و البته در این سال آخر قراردادش باید کاری کند که به کم‌ثمرترین پروژه خارجی تاریخ فوتبال ایران تبدیل نشود!