شام پرشور اراک

استقلال

حسین حسینی: ۴ باخت و ۸ تساوی، دستاورد کاپیتان استقلال در تمام دربی‌های عمرش بوده است. به شکل عجیبی حسینی تاکنون نتوانسته در جریان بازی برابر پرسپولیس به برتری برسد و شاید بین هواداران بسیار محبوب باشد، اما خودش هم می‌داند باید به این رکورد منفی پایان دهد. کاپیتان استقلال که به عنوان بهترین گلر فصل گذشته انتخاب شد، امسال را مثل اکثر هم‌تیمی‌هایش خوب شروع نکرده و در ۴ بازی ابتدایی لیگ برتر در ثبت کلین‌شیت ناکام مانده است. پس دربی بهترین موقعیت است که او همه این آمارهای تلخ را به دست فراموشی بسپرد.

رامین رضاییان: بدون شک چهره شماره یک دربی ۱۰۴ رامین رضاییان خواهد بود. مدافع سابق پرسپولیس که بسیار محبوب طرفداران بود و حتی با لباس این تیم سابقه گلزنی به استقلال را هم دارد، امسال یاغی شد. با توجه به آمادگی رامین، قطعا او یکی از امیدهای استقلالی‌ها برای برتری مقابل رقیب دیرینه خواهد بود و در این شرایط قطعا قرمزها هم استقبال جالبی از او به عمل نخواهند آورد. آیا آقای گل فعلی لیگ برتر مثل غلامرضا فتح‌آبادی، شاهرخ بیانی و مهدی هاشمی‌نسب می‌تواند در زمره کسانی قرار بگیرد که برای هر دو تیم در شهرآورد گلزنی کرده‌اند؟

اندونگ: قطعا بازیکنان خارجی که نخستین دربی‌شان را تجربه می‌کنند، حس متفاوتی نسبت به این مسابقه خاص خواهند داشت. شاید نتوان از اندونگ توقع گلزنی داشت اما نمایشی که این هافبک کنگویی از خودش ارائه داده، آن‌قدر خوب بوده که خیلی زود به مرد نخست استقلالی‌ها در میانه میدان تبدیل شود. از آنجا که فردا جنگ اصلی دو تیم وسط زمین خواهد بود، اندونگ اگر بتواند جور روزبه چشمی محروم را هم بکشد یک شبه ره صد ساله را طی می‌کند و خرید محبوب آبی‌ها لقب می‌گیرد.

نکونام؛ این طلسم را بشکن!

کسی هم هست نداند این مهم‌ترین بازی عمر مربیگری جواد نکونام است؟ استقلالی‌ها خودشان، خودشان را وارد حاشیه کردند و نقش سرمربی این تیم هم در کنار مدیریت و نماینده مالک پررنگ بوده است. نکونام که با هزار امید و آرزو دومین فصل حضورش روی نیمکت استقلال را شروع کرد، خیلی زود به بحران رسید و در سومین هفته شعار حیا کن، رها کن را از سکوها شنید. اکنون هواداران آبی به دو دسته کاملا متفاوت تقسیم شده‌اند که یکی خواهان اخراج نکونام است و دیگری خواستار ابقای وی که خب البته جامعه آماری دسته اول بسیار بیشتر به نظر می‌رسد. در این میان برد در دربی، می‌تواند به معنای نجات کامل نکو از سقوط باشد و او حتی اگر نتایجی مشابه همین چند هفته نخست هم کسب کند، بازهم حداقل تا چند هفته دیگر بیمه است. اما او می‌داند برای اینکه به سرنوشت اسطوره‌هایی مثل منصوریان و فکری مواجه نشود، حتی تساوی هم به کارش نمی‌آید. این یعنی نکونام باید از احتیاط همیشگی و بازی تدافعی دست بردارد بلکه طلسم ۷ سال نبردن پرسپولیس را بشکند.

پرسپولیس

الکسیس گندوز: دروازه‌بان الجزایری پرسپولیس شروع خوبی در این تیم داشته است. بعد از گل دقیقه یکی که او در نخستین بازی مقابل ذوب‌آهن دریافت کرد، شاید بعضی تردیدها در مورد صلاحیت فنی گندوز به وجود آمد. با این حال این دروازه‌بان در ادامه راه لیاقتش را نشان داد. نمایش او برابر تراکتور خیره‌کننده بود و به تنهایی مانع از شکست سرخ‌پوشان شد. گندوز برابر فولاد هم روی شوت احسان پهلوان یک واکنش سرنوشت‌ساز داشت و البته برابر الاهلی عربستان هم به زیبایی هر چه تمام‌تر پنالتی ریاض محرز را گرفت. اگر او برابر استقلال هم خوب باشد، تا حد زیادی خودش را بیمه کرده است.

امید عالیشاه: کاپیتان پرسپولیس، یکی از موثرترین بازیکنان این تیم به شمار می‌رود که فصل را با مصدومیت شروع کرد، اما به موقع آماده شد. از قضا او دربی‌باز قهاری هم هست و آمارهای جالبی در این مسابقه به جا گذاشته. عالیشاه با ۱۵ بازی بی‌شکست، کم‌باخت‌ترین بازیکن تاریخ دربی تهران نامیده می‌شود. امید در این ۱۵ بازی ۳ بار موفق شده دروازه استقلال را باز کند که از آن جمله، گل دقیقه ۱۱۵ او در فینال جام حذفی دو فصل پیش، دیرترین گل ادوار این مسابقه به شمار می‌رود. آیا عالیشاه امشب هم پیراهنش را در می‌آورد؟ زمان معلوم می‌کند!

علی علیپور: مهاجم ۲۸ ساله پرسپولیس بعد از پشت سر گذاشتن چند فصل نه چندان موفق در پرتغال، از ابتدای فصل جدید به جمع سرخ‌پوشان بازگشت. او اگرچه شروع چندان خوبی نداشت، اما با اعتماد گاریدو مواجه شد و آن‌قدر در ترکیب ماند که نهایتا موتورش در بازی قبلی با آلومینیوم اراک روشن شد. علیپور در این مسابقه یک گل زد و یک پنالتی گرفت تا در آستانه دربی، هواداران را به درخشش در این مسابقه امیدوار کند. علیپور با سابقه به ثمر رساندن ۴ گل در شهرآورد، جزو رکوردداران این بازی است و با توجه به شرایط سنی‌اش، شاید حتی فرصت آن را داشته باشد که به رکورد ۵۰ ساله صفر ایرانپاک ۷ گله حمله کند.

گاریدو؛ این پیچ را رد کن!

خوان کارلوس گاریدو در فضایی پرابهام و نه چندان خوشایند سرمربی پرسپولیس شد. در زمان اعلام نام این مربی، خیلی از هواداران منتظر حضور یک چهره بسیار بزرگ‌تر و نامدارتر بودند. از همین‌رو هم آنها نمی‌توانستند با گاریدویی کنار بیایند که دوران اوجش سپری شده و این اواخر مدام از تیم‌های مختلف کنار گذاشته می‌شد. مرد اسپانیایی در چنین اتمسفری کارش را شروع کرد، اما به تدریج بر اوضاع مسلط شد و امروز باید اعتراف کرد شرایطش بهتر از قبل شده است. گاریدو، درون و بیرون زمین نشانه‌های مثبتی از تسلطش بر مجموعه را به رخ می‌کشد و تیمش هم به تدریج اسلوب معینی در بازی کردن به دست آورده. اینکه گاریدو در نهایت موفق می‌شود یا نه، هنوز معلوم نیست و نمی‌توان در موردش قضاوت کرد. با این حال روشن است که در کوتاه‌مدت، گذر سلامت از دربی تهران، جایگاه او را تثبیت خواهد کرد. اگر ببرد که هیچ، اما اگر بازی را بدون شکست هم پشت سر بگذارد، می‌تواند با خیال آسوده روی ادامه کارش تمرکز کند.


تمام کنید این بازی کودکانه را!

همه‌چیز از مطلب سایت رسمی باشگاه پرسپولیس شروع شد؛ آن‌هم با این تیتر: «2400 روز بدون شکست در دربی» اشاره رسانه رسمی سرخ‌ها به این بود که تیمشان در این مدت هیچ شکستی برابر استقلال نداشته و تازه در آخرین بازی که با برد رقیب همراه بوده، یک پنالتی هم باید به سود پرسپولیس اعلام می‌شد! در حالی که طی سال‌های اخیر جنگ‌های رسانه‌ای بین دو رقیب پایتخت‌نشین به سخیف‌ترین سطح خود رسیده است، این حرکت عجیب با واکنش قابل انتظار استقلالی‌ها همراه بود و آنها دو برد در ضربات پنالتی را در جام حذفی به رخ قرمزها کشیدند. توجه کنید شاید در بعد آمار و ارقام، پیروزی در ضربات پنالتی به تعداد بردهای رویارویی‌های تاریخی تیمی اضافه نکند، اما این را هم در نظر داشته باشید که در 2400 روز اخیر، استقلال و پرسپولیس هر روز با هم بازی نکرده‌اند که این عدد را بتوان مدت شکست ناپذیری سرخ‌ها نامید. در واقع حرکاتی از این دست در اردوگاه پرسپولیس و آن‌طرف سانسور نام و لوگوی رقیب در کانال رسمی استقلال، قطعا به افزایش جذابیت دربی نه چندان مهیج پایتخت منجر نخواهد شد. درواقع مدیران و دست‌اندرکاران در هر دو باشگاه آن‌قدر درگیر کری‌های کودکانه شده‌اند که انگار خودشان هم نمی‌دانند چه بلایی به سر کیفیت شهرآورد تهران آمده است. کاش به جای اینکه مردم را در فضای مجازی به جان یکدیگر بیندازید، به بازیکنانتان توصیه می‌کردید همین‌قدر که شما در رسانه‌ها تلاش می‌کنید، آنها هم در زمین به فکر شکست دادن رقیب باشند.


پرسپولیس در ترانسفرمارکت

معتبرترین مرجع ارزش‌گذاری در فوتبال، یعنی سایت ترانسفرمارکت، قیمت مجموع بازیکنان پرسپولیس را ۱۶.۵ میلیون یورو تعیین کرده و به این ترتیب سرخ‌پوشان عنوان ارزشمندترین تیم لیگ بیست‌وچهارم را به دست آورده‌اند؛ بالاتر از استقلال، تراکتور و سپاهان. گران‌قیمت‌ترین بازیکن پرسپولیس به روایت این سایت، اوستون اورونوف ازبکستانی است که گویا دربی تهران را از دست داده. این مرجع، روی ستاره ازبکستانی ۲.۵ میلیون یورو قیمت گذاشته است. دومین بازیکن ارزشمند پرسپولیس از نظر این رسانه هم محمدحسین کنعانی‌زادگان است که برچسب ۲.۲ میلیون یورویی روی او خورده است. سایر بازیکنان اما فاصله بعیدی با این دو نفر دارند. میلاد محمدی که در آخرین نفس‌های پنجره تابستانی به پرسپولیس پیوست، ۱.۳ میلیون یورو می‌ارزد و ایوب عملود و علی علیپور هم به ترتیب ۱.۱ و یک میلیون یورو قیمت خورده‌اند. شاید جالب باشد بدانید وحید امیری، ستاره پرسپولیس فقط ۱۵۰ هزار دلار قیمت خورده که بیشتر به خاطر سن و سال بالای اوست.

استقلال در ترانسفرمارکت

از نظر وب‌سایت ارزش‌گذاری دنیای فوتبال، کل ترکیب استقلال تهران ۱۵ میلیون و ۶۳۰ هزار یورو می‌ارزد و از این حیث پس از پرسپولیس، دومین تیم گران‌قیمت ایران است. گران‌بهاترین بازیکن آبی‌ها هم کاپیتان تیم ملی ازبکستان یعنی جلال‌الدین ماشاریپوف است و قابل تامل است که این‌گونه ازبک‌ها در محبوب‌ترین تیم‌های باشگاهی ایران جولان می‌دهند. بعد از ماشاریپوف که از نظر ترانسفرمارکت ۱.۷ میلیون یورو ارزش دارد، مهرداد محمدی با ۱.۶ میلیون قرار گرفته که مشخص نیست به بازی امشب برسد یا خیر. جالب اینجاست که حضور دیگر گران‌قیمت استقلال هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، چرا که گائل کاکوتای مصدوم، هم‌قیمت با اندونگ، ۱.۲ میلیون یورو می‌ارزد و این یعنی احتمال دارد از ۴ بازیکن ارزشمند آبی‌ها، دو نفر جدال حساس با پرسپولیس را از دست بدهند. سامان فلاح جوان هم که نخستین دربی خودش را تجربه می‌کند، ۸۰۰ هزار یورو قیمت‌گذاری شده است.

لوگوی ترانسفر مارکت copy