قتل جذابیـت!

بیرون از تهران: دربی ۱۰۴ خارج از شهر تهران برگزار خواهد شد و چون استقلال میزبان است، شهر اراک را انتخاب کرده است. به این ترتیب شهرآورد بعد از ۲۲ سال از پایتخت بیرون می‌رود. دفعه قبلی که این اتفاق رخ داد، دربی رفت لیگ دوم حرفه‌ای در سال ۸۱ بود که بازی به خاطر آماده نبودن ورزشگاه آزادی تهران به شهر تبریز رفت. غیر از این تنها یک بار دیگر در زمستان ۷۳ و پس از درگیری شدید در دربی ‌شماره ۳۹، شهرآورد بعدی در پادگانی در بندرعباس برگزار شد! طبیعتا اگر ورزشگاه آزادی آماده بود، نبرد سرخابی‌ها می‌توانست واجد جذابیتی مضاعف باشد، اما این‌طور نشده.

چمن خراب: در مسابقاتی که امسال در ورزشگاه اراک برگزار شده، مساله هموار نبودن چمن حسابی به چشم آمده است. چمن استادیوم قزوین به مراتب بهتر بود و حتی شاید می‌شد برای بردن بازی به ورزشگاه مشهد هم چانه‌زنی کرد، با این وجود استقلال روی بدیمن بودن ورزشگاه اراک برای پرسپولیس حساب کرده و بازی را برده آنجا. به هر حال روشن است که زمین ناهموار از کیفیت مسابقه می‌کاهد این اتفاق جالبی نیست.

ظرفیت کم، بدون زنان: حالا دیگر قطعا باید دربی چهارشنبه اراک را کم‌تماشاگرترین شهرآورد تاریخ در شرایط عادی دانست. این یعنی کاری به دوران کرونا و آن دربی انضباطی منتقل شده به بندرعباس نداریم. گنجایش ورزشگاه اراک تنها ۱۵ هزار نفر است و با پر شدن همه سکوها هم این مسابقه با اختلاف کم‌تماشاگرترین شهرآورد دوران خواهد شد. در لیگ دوم، تمام ظرفیت ورزشگاه یادگار تبریز برای تماشای دربی پر شد. به علاوه زمینه‌ حضور بانوان در ورزشگاه برای تماشای این بازی هم فراهم نشد.

چرا وسط هفته؟: از همه اینها که بگذریم دربی تهران در یک روز وسط هفته برگزار می‌شود. اغلب مسابقات هفته ششم، پنج‌شنبه و جمعه خواهد بود، اما شهرآورد روز چهارشنبه است که احتمالا دلیل این اتفاق، در پیش بودن مسابقات آسیایی سرخابی‌ها در میانه هفته بعد است. به هر تقدیر اما برگزاری بازی در روز وسط هفته، برنامه‌ریزی برای تماشای آن توسط میلیون‌ها هوادار را دشوارتر می‌کند.

گزینه‌های داوری: شاید الان که شما این مطلب را می‌خوانید، اسم داور دربی ۱۰۴ مشخص شده باشد. با این حال در زمان تهیه این گزارش، از موعود بنیادی‌فر و پیام حیدری به عنوان شانس‌های اصلی سوت زدن دربی نام برده می‌شود. اگر این‌طور باشد، این هم یک کج‌سلیقگی دیگر است. طی ماه‌های گذشته اتفاقاتی رخ داده که برخی هواداران پرسپولیس روی بنیادی‌فر حساسیت منفی پیدا کرده‌اند، در نقطه مقابل گروهی از هواداران استقلال هم حساسیت مشابهی نسبت به پیام حیدری دارند. به‌طور کلی به نظر می‌رسد بهتر است چه درون زمین و چه برای اتاق VAR داورانی انتخاب شوند که حساسیت‌زا نباشند.