پیش به سوی نخبه شدن

۱۲ تیم در غرب و ۱۲ تیم در شرق قاره به رقابت می‌پردازند تا ۸ تیم برتر به مرحله بعد برسند. تیم اول جدول با تیم هشتم، ‌دوم با هفتم، سوم با ششم و تیم چهارم با تیم پنجم جدول به صورت رفت‌ و برگشت مسابقه می‌دهند و ۴ تیم برتر هر منطقه، راهی یک‌چهارم نهایی می‌شوند. از آنجا به بعد دیگر محدودیت قاره‌ای وجود ندارد و رقابت‌ها به صورت تک بازی در عربستان سعودی پیگیری می‌شود.

هدف؛ آبروداری

شاید مهم‌تر از نتیجه و سبک بازی، نگرانی تمام فوتبال‌دوستان ایرانی این باشد که شرایط برگزاری بازی امشب باعث آبروریزی در سطح بین‌المللی نشود! متاسفانه یک استادیوم مجهز و بزرگ در پایتخت کشور وجود نداشت که بتواند پذیرای دیدار استقلال و الغرافه باشد و آنچه در دسترس بود، استادیوم شهدای شهرقدس است که تصاویر مخابره شده از آن نشان می‌دهد همچنان چمن آن در دست احداث بوده است. روی کاغذ الغرافه حریف چندان دشواری نیست؛ آنها در ۴ بازی این فصل لیگ ستارگان قطر تنها ۵ امتیاز اندوخته‌ و پس از تساوی جمعه شب برابر الشمال، پای به این مسابقه گذاشته‌اند. آن‌هم بدون یاسین براهیمی و رودریگو مورنو، دو بازیکن اصلی‌شان. البته که چشممان به جمال خوسلو روشن می‌شود؛ مهاجم فصل قبل رئال که نقش مهمی در قهرمانی این تیم در لیگ قهرمانان داشت. آن طرف استقلال هم روزهای چندان خوبی را نمی‌گذراند و با کسب ۴ امتیاز از ۳ مسابقه لیگ برتر، جواد نکونام در آستانه برکناری بود که ناگهان ورق برگشت و او «فعلا» ابقا شده است. احتمالا این مسابقه هم یکی از شیشه‌های عمر او محسوب می‌شود که باید در آن پیروز شود.

هدف؛ کسب امتیاز

هرچند قرعه استقلال و پرسپولیس کاملا یکسان است و دو تیم برابر رقبای مشابهی خواهند ایستاد، اما شروع رقابت‌ها برای سرخ‌پوشان به مراتب دشوارتر است. آنها باید به مصاف یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های عربستان یعنی الاهلی بروند و قطعا شب سختی را در ورزشگاه شاهزاده عبدالله الفیصل پشت سر خواهند گذاشت. الاهلی هم مثل الغرافه، جمعه شب در لیگ داخلی به میدان رفته و درحالی که فاصله زیادی با شکست دادن النصر نداشت، در لحظات پایانی گل تساوی را دریافت کرد. نکته اینجاست که تیم سبزپوش سعودی با وجود خط حمله فوق‌العاده ترسناکی که دارد، در تابستان ایوان تونی، مهاجم تیم ملی انگلستان را هم به ترکیب اضافه کرد و حالا باید بیشتر از این تیم واهمه داشت. وحید امیری در نشست خبری پیش از بازی قول داد که تیمش با امتیاز برمی‌گردد و حتی با وجود صحبت‌های گاریدو که گفت تیمش را برای پیروزی به میدان می‌فرستد، شاید تحقق هدف کاپیتان دوم پرسپولیس هم برای هواداران این تیم کافی باشد. به خصوص که انگار سرمربی اسپانیایی هنوز شناخت کافی را هم از شاگردانش پیدا نکرده است.