چرا هستند؟ چرا نیستند؟

اسامی بازیکنان تیم ملی ایران  برای دو بازی با قرقیزستان و امارات به این شرح است: علیرضا بیرانوند، پیام نیازمند، حسین حسینی، آرشا شکوری، شجاع خلیل‌زاده، حسین کنعانی‌زادگان، میلاد محمدی، صالح حردانی، ابوالفضل جلالی، علی نعمتی، امین حزباوی، آریا یوسفی، سعید عزت‌ا‌‌للهی، سامان قدوس، امید نورافکن، محمد کریمی، محمد قربانی، مهدی قائدی، مهدی ترابی، علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، ‌اللهیار صیادمنش، مهدی طارمی، جواد آقایی‌پور، شهریار مغانلو و سردار آزمون.

غایبان سرشناس

احمد نوراللهی: آماده‌ترین هافبک فعلی فوتبال ایران که یکی از بهترین‌های لیگ امارات هم محسوب می‌شود، این هفته پاس تنها گل الوحده را هم فراهم کرد، اما در ۳۱ سالگی همچنان مورد غضب امیر قلعه‌نویی قرار گرفته و هنوز دقیق مشخص نیست چرا! یعنی واقعا نوراللهی از سعید عزت اللهی که مصدوم بوده، سطح پایین‌تری دارد؟

رامین رضاییان: سه بازی، دو گل و یک پاس گل؛ یک مدافع راست دیگر چه کاری باید انجام دهد تا شایسته دعوت به تیم ملی باشد؟ هرچند رضاییان در ۳۴ سالگی شاید قربانی جوان‌گرایی باشد، اما مساله اینجاست هنوز هم بازیکنانی به تیم ملی دعوت می‌شوند که شاید نصف آمادگی جسمانی مدافع استقلال را نداشته باشند.

رضا قندی‌پور: اگر بنا به دعوت از پدیده‌ها باشد، باید از سرمربی تیم ملی پرسید که چرا چشم‌هایش را روی درخشش مهاجم ۱۸ ساله ملوان بسته که با سه گل در پایان هفته سوم، آقای گل لیگ برتر است؟ قندی‌پور قطعا بزرگ‌ترین سورپرایز لیگ بیست و چهارم تاکنون بوده، ولی خب به نگاه قلعه‌نویی نیامده است.

امیرحسین حسین‌زاده: موثرترین بازیکن لیگ با ۳ گل و یک پاس گل هم از اردوی تیم ملی جا مانده است. جالب اینجاست حسین‌زاده زمانی که در شارلوا نیمکت‌نشین بود، توسط قلعه‌نویی فراخوانده شد، اما الان به عنوان ستاره تیم اسکوچیچ جایی در تیم ملی ندارد.

روزبه چشمی: انگار باید پذیرفت دوران کاپیتان دوم استقلال در تیم ملی تمام شده است. اگر بنا به دعوت از جوانان باشد، شاید روزبه ۳۱ ساله نتواند در جام جهانی ۲۰۲۶ شرکت کند، اما خب در فهرست بازیکنان با تجربه دیده می‌شوند و چشمی هم از این قاعده مستثنی نیست.

قلعه نویی 2 copy

حاضران بحث‌برانگیز

آرشا شکوری: دروازه‌بان جوان هوادار در حالی به اردوی تیم ملی دعوت شده که از اواخر فصل گذشته فرصت حضور در ترکیب اصلی این تیم را پیدا کرده بود. آرشا البته جوان با استعدادی است و در تیم ملی نوجوانان هم نظرها را به خودش جلب کرد، با این حال در این مدت نامش با شکست‌های پرگل گره خورده؛ از جمله باخت 4 گله همین هفته برابر تراکتور! در چنین شرایطی دعوت او به تیم ملی جای بحث دارد و برخی می‌گویند در خوش‌بینانه‌ترین تفسیر ممکن، ترفندی است برای پایین آوردن میانگین سنی این تیم!

علی نعمتی: مدافع سابق پرسپولیس با وجود انرژی و توان زیادی که در زمین می‌گذاشت، نتوانست نظر مثبت منتقدان را جلب کند. او ابتدای این فصل، پرسپولیس را ترک کرد و به سرمربی سابقش، یحیی گل‌محمدی در فولاد خوزستان پیوست. همین آخرین بازی نعمتی برابر پرسپولیس هم در یک مسابقه پخش زنده، آنچنان پیشرفت عظیمی را نشان نمی‌داد که سزاوار دعوت به تیم ملی باشد، اما به هر حال امیر قلعه‌نویی ترجیح داد اسم این مدافع 28 ساله را در فهرست قرار بدهد.

صالح حردانی: او البته سابقه دعوت و حتی بازی در تیم ملی را داشته، اما دست‌کم در بازه زمانی کنونی وضعیتش چندان جالب نبوده است. حردانی که به جای رامین رضاییان از استقلال به سپاهان رفته، در دو بازی اخیر این تیم نیمکت‌نشین شده و با وجود این به اردو فرا خوانده شده است. عجیب‌تر اینکه امیر قلعه‌نویی، آریا یوسفی دیگر مدافع راست سپاهان را هم دعوت کرده!

سعید عزت‌اللهی: هافبک همیشه حاضر فهرست‌های تیم ملی است که منتقدان زیادی هم دارد، اما معمولا سرمربیان به او اعتماد می‌کنند. با این وجود نکته مهم اینجاست که عزت‌اللهی در طول هفته‌های اخیر مصدوم بوده و نتوانسته در ترکیب شباب‌الاهلی به میدان برود؛ نکته‌ای که ظاهرا اهمیت چندانی برای امیر قلعه‌نویی و همکارانش ندارد!

علیرضا جهانبخش: یکی از کاپیتان‌های تیم ملی است که وضعیت فنی مطلوبی ندارد، اما همچنان از فهرست جا نمی‌ماند. جهانبخش در حالی به اردو دعوت شده که از آخرین بازی باشگاهی‌اش 104 روز می‌گذرد. این بازیکن آخرین بار 30 اردیبهشت برای فاینورد برابر اکسلسیور به میدان رفت. او آخرین فصل حضور در اردویژه هلند را با 15 بازی، صفر گل و 2 پاس گل به پایان برد. هم‌اکنون خبر جدی در مورد باشگاه‌های خواهان جهانبخش وجود ندارد و گویا فعلا تنها تیمی که او را می‌خواهد، همین تیم ملی است!

سامان قدوس: بخش قابل توجهی از توضیحات بند جهانبخش، شامل سامان هم می‌شود؛ هافبکی که پــس از مــاه‌ها نیمکت‌نشـــینی، در فهرست مازاد برنتفورد قرار گرفته است.