ثابت کن چه کاره‌ای!

کدام یکی، پرسپولیس است؟

تراکتور آن‌قدر پرسپولیسی دارد که اگر کسی کمتر پیگیر اتفاقات فوتبال ایران بوده باشد، احتمالا به سختی تشخیص خواهد داد کی به کی است! یک‌سری بازیکن از قبل آنجا بودند مثل شجاع خلیل‌زاده، مهدی شیری و محمد نادری.

 یک‌سری بازیکن هم در همین تابستان به صورت دسته‌جمعی راهی تبریز شدند؛ از علیرضا بیرانوند که انتقالش کم سر و صدا نداشت و حتی همین حالا هم احتمال محرومیتش وجود دارد، تا دانیال اسماعیلی‌فر و مهدی ترابی که این آخری، یکی از تعیین‌کننده‌ترین ستارگان سال‌های اخیر سرخ‌پوشان بوده است. تازه مهدی عبدی هم که فصل گذشته به صورت قرضی در تراکتور توپ می‌زد، حالا به شکل قطعی به عضویت تراکتور در آمده. الان شرایط طوری است که خود پرسپولیس به اندازه تراکتور پرسپولیسی ندارد!

حساس و حیثیتی

نبرد امروز سرخ‌پوشان تبریزی و تهرانی، هم حساس است و هم حیثیتی. حساس به این معنا که ما امسال روی کاغذ ۴ مدعی قهرمانی داریم که از همین اول اسب‌شان را برای فتح جام زین کرده‌اند. انتظار می‌رود رقابت بین این تیم‌ها سنگین و فشرده باشد و تا روزهای آخر به طول بینجامد. بنابراین تک‌تک امتیازات مهم هستند. پرسپولیس همین اول کار متحمل یک مساوی بد برابر ذوب‌آهن شد و ۲ امتیاز از دست داد.

اگر این تیم امشب بتواند تراکتور را شکست بدهد، نه‌تنها مساوی هفته اول را جبران خواهد کرد، بلکه یکی از رقبای مستقیمش را هم عقب می‌اندازد و بیش از پیش هواداران را نسبت به آینده امیدوار می‌کند. در آن‌سو، اما تراکتور شروعی رویایی داشت و برابر تیم ناقص مس رفسنجان با ۲ گل به برتری رسید.

هر ۲ گل این تیم را هم بازیکنان سابق پرسپولیس ساختند؛ مهدی ترابی و دانیال اسماعیلی‌فر. بنابراین وضعیت تراکتور از نظر روحی و روانی خوب است و اگر آنها بازی امشب را هم ببرند، یک خیز اساسی برخواهند داشت. حیثیتی بودن بازی هم که اصلا نیازی به تشریح ندارد. شما فقط کافی است به کل‌کل بیرانوند و شجاع با پرسپولیسی‌ها توجه کنید تا بخشی از ماجرا روشن شود. از سوی دیگر تراکتور طی سال‌های اخیر آمار بدی برابر پرسپولیس داشته و طی ۱۰ تقابل آخر، ۹ بار باخته و تنها یک بار برنده شده. طبیعی است که آنها دنبال بهبود آمارشان باشند.

روز اثبات

کلی هم آدم هستند که قرار است امشب توانایی‌های خود را ثابت کنند؛ از دراگان اسکوچیچ که با بی‌مهری از ایران رفت و حالا دنبال ثبت یک قهرمانی تاریخی برای تراکتور است تا علیرضا بیرانوند که بازی برایش تا حدی جنبه انتقامی دارد. این طرف هم گاریدو اسپانیایی در گام اول موفق به کسب پیروزی نشد و خودش از هواداران عصبانی‌تر بود. او قول موفقیت در هفته دوم را داده که طبیعتا در تبریز، برابر چنین رقیبی با این همه تماشاگر، واقعا آسان نیست.