دقیقا داری چی‌می‌گی؟

Kit: یکی از کلمات پرکاربرد به خصوص بین فوتبال‌دوستان نسل جدید، همین کلمه کیت است که به لباس تیم‌ها گفته می‌شود. در واقع شاید بتوان از لغت پیراهن یا لباس هم به جای آن استفاده کرد و اما مساله اینجاست که در زبان انگلیسی، کیت تنها به لباس‌های ورزشی الصاق می‌شود و به نوعی منحصر‌به‌فرد است. مثلا شما یک پیراهن ساده رسمی را نمی‌توانید کیت بنامید.

Squad: این هم از آن لغاتی است که چند سالی می‌شود حتی در مطبوعات هم از آن استفاده می‌شود و به معنای ترکیب است. برای معرفی ترکیب تیم‌ها از کلمه اسکواد استفاده می‌شود و ریشه نظامی هم دارد؛ چرا که حتی قبل از کاربرد آن در فوتبال و ورزش‌های دیگر، به دسته یا جوخه گفته شده و می‌شود.

xG: موقعیت‌های ایجاد شده در یک مسابقه فوتبال که به زدن ضربه به سمت دروازه منجر می‌شود بین صفر تا یک ارزش‌گذاری می‌شود. صفر کمترین میزان ارزش و یک بیشترین میزان را دارا است. یعنی هر چه این عدد به یک نزدیک‌تر باشد، موقعیت گل شما با کیفیت‌تر بوده و شانس تبدیل به گل شدن بیشتری داشته است و expected Goal نامیده می‌شود.

Line-Up: برای نامیدن ترکیب ثابت هر تیم، از اصطلاح لاین‌آپ استفاده می‌کنند. این معمولا به معنای ترکیب اولیه شروع بازی است و چینش ۱۱ نفر اصلی را با موقعیت مکانی‌شان توصیف می‌کند.

Cut-Back: این هم یک مدل از پاس است که اگر فوتبال بازی کرده باشید یا حتی گزارش آن را شنیده باشید، برایتان واژه کات‌بک آشنا خواهد بود. نوعی از ارسال توپ است که بازیکن مهاجم در نزدیکی محوطه جریمه، پاس بریده‌ای را برای هم تیمی خود ارسال می‌کند. به این اصطلاح، پاس به بیرون هم گفته می‌شود.

Clean Sheet: این اصطلاح هم چند سالی می‌شود وارد فوتبال ایران شده و بعید است به گوش کسی نرسیده باشد. کلین‌شیت مختص دروازه‌بان‌ها است و زمانی به‌کار می‌رود که یک گلر موفق شود دروازه‌اش را در یک بازی بسته نگه دارد. لغات دیگری هم همزمان یا قبل از کلین‌شیت وارد دیکشنری فوتبال ایران شده که می‌توان به هت‌تریک، پوکر و کامبک هم اشاره کرد.

Hijack: کلمه هایجک به بیرون از زمین فوتبال مربوط می‌شود و زمانی کاربرد دارد که مثلا یک بازیکن برای پیوستن به یک تیم تمام توافقات لازم را انجام می‌دهد، اما تیم دیگر وارد عمل می‌شود و او را به خدمت می‌گیرد. هایجک را شاید بتوان «رو هوا زدن» معنی کرد، چرا که قبل از این هم برای هواپیما‌ربایی از آن استفاده می‌شد و می‌شود.