سومین تانگـو در پاریس

دقیقا یک قرن پس از بازی‌های ۱۹۲۴، پاریس بار دیگر میزبان المپیک خواهد شد. البته ۳۲ سال قبل هم آنها میزبان بازی‌های المپیک زمستانی بودند، اما اکنون در کنار پایتخت انگلستان، پایتخت فرانسه تنها شهری است که سه مرتبه پذیرای این رویداد بوده است؛ ۱۹۰۰، ۱۹۲۴ و ۲۰۲۴ در پاریس و ۱۹۰۸، ۱۹۴۸ و ۲۰۱۲ هم لندن. در بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ تعداد ۱۱هزار و ۲۱۵ ورزشکار حضور دارند که ۵۷۱۲ نفر از آنها را آقایان و ۵۵۰۳ نفر را هم بانوان تشکیل می‌دهند. ورزش جدید المپیک پیش‌رو هم «بریک دنس» خواهد بود که با ۱۶ ورزشکار مرد و ۱۶ ورزشکار زن روی صحنه اجرا می‌شود. ۳۲ رشته ورزشی در بازی‌های امسال وجود خواهد داشت و در مجموع ۳۲۹ مراسم اهدای مدال برگزار می‌شود. ورزشی که در پاریس ۲۰۲۴ بیشترین مدال را به خود اختصاص داده، ورزش‌های آبی است با ۴۹ مسابقه در رشته‌های شنا، شیرجه، واترپلو و شنای هنری. دو‌و‌میدانی با ۴۸ مدال در رتبه بعدی قرار دارد.

در مجموع ۳۵ استادیوم المپیک در پاریس وجود خواهد داشت که ۱۴ مکان میزبان از ۲۴ رشته ورزشی در ۱۰ کیلومتری دهکده المپیک قرار دارند. برخی از رویدادهای امسال هم در مکان‌های نمادین شهر پاریس برگزار می‌شوند: والیبال ساحلی در میدان شان دومارس (زیر برج ایفل)، ورزش‌های خیابانی در میدان کونکورد، شمشیربازی و تکواندو در گراند پالاس و آغاز ماراتن از هتل دوویل. البته بازی‌های امسال تنها در پایتخت فرانسه برگزار نمی‌شوند، چراکه مسابقات فوتبال به علت تعدد ورزشگاه‌ها در بوردو، نانت، لیون، سنت‌اتین، نیس و مارسی برگزار می‌شود. ضمن اینکه قایقرانی در مارسی و لیل هم میزبان بازی‌های گروهی خواهد بود.

قیمت بلیت تمام ورزش‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ از ۲۴ یورو شروع می‌شود و کمترین قیمت برای همه ورزش‌های پارالمپیک ۱۵ یورو خواهد بود. هرچند این قیمت پایه و آن چیزی است که در وب‌سایت رسمی پیش‌فروش شده و آن‌طور که پیش‌بینی شده در بازار سیاه قیمت بلیت‌های رشته‌هایی که دارای فینال هستند، به بالای هزار یورو خواهند رسید. سه رویداد ترکیبی جدید هم در پاریس ۲۰۲۴ معرفی خواهند شد: پیاده‌روی ۳۵کیلومتری ترکیبی دوومیدانی، رویداد تیمی ترکیبی در تیراندازی و قایقرانی ترکیبی. نسبت به دوره گذشته در توکیو، رشته‌های بیسبال و کاراته حذف شده‌اند. کاروان ایران هم با ۴۰ ورزشکار روانه فرانسه شده که کاهش ۲۵ نفری نسبت به دوره گذشته را نشان می‌دهد. درواقع المپیک پاریس از لحاظ کسب سهمیه، ضعیف‌ترین کاروان ایران در ۲۰ سال اخیر است و آخرین بار المپیک ۲۰۰۴ آتن بود که با ۳۸ ورزشکار، کمتر از پاریس نماینده داشتیم.

۱۴ رشته‌‌ای که ایران در آن نماینده دارد، عبارتند از: تکواندو، تنیس روی میز، تیراندازی، تیراندازی با کمان، دوچرخه‌سواری، دوومیدانی، قایقرانی روئینگ، ژیمناستیک، سنگ‌نوردی، شمشیربازی، شنا، قایقرانی، کشتی و وزنه‌برداری. ندا شهسواری در رشته پینگ‌پنگ‌ و مهدی الفتی در رشته ژیمناستیک به‌طور مشترک پرچم‌داران ایران در مراسم افتتاحیه و فاطمه مجلل در رشته قایقرانی، پرچم‌دار ایران در مراسم اختتامیه خواهد بود. کاروان کشتی فرنگی که برای نخستین بار با ظرفیت تمامی اوزان در المپیک شرکت می‌کند و کشتی آزاد که یک سهمیه کمتر دارد، خارج از دهکده بازی‌ها اقامت خواهند داشت و این اتفاق برای نخستین‌بار در ورزش ایران رخ می‌دهد. رئیس فدراسیون فاصله زیاد دهکده تا سالن بازی‌ها و آرامش روانی کشتی‌گیران را دلیل این تصمیم که حدود ۴۰۰ هزار یورو خرج برمی‌دارد، عنوان کرد. المپیک ۲۰۲۴ شامل تیم پناهندگان خواهد بود. نخستین تیم پناهندگان در بازی‌های ریو ۲۰۱۶ شرکت کرد و امسال هم قرار است در پاریس هم با حضور ۳۶ ورزشکار در این تورنمنت مهم به میدان بروند. نکته جالب و در‌عین‌حال نگران‌کننده برای ورزش ایران اینکه تقریبا نیمی از اعضای این تیم را ایرانی‌ها با ۱۴ نماینده تشکیل می‌دهند.