دو ماموریت سخت!

بعد از رفع موانع اداری و رسمی شدن حضور گاریدو روی نیمکت پرسپولیس، تازه ماموریت سخت این مربی آغاز خواهد شد؛ مردی که اگرچه سابقه کار در لالیگا و کسب موفقیت‌هایی را در قاره آفریقا دارد، اما روند حرکتی‌اش طی سال‌های اخیر نزولی بوده و حتی اعلام خبر حضورش در ایران هم بین هواداران پرسپولیس شوری بر نینگیخت. غیر از همه مشکلات آشکار و پنهان، گاریدو در جمع سرخ‌پوشان دو چالش جدی خواهد داشت.

اول؛ خودت را ثابت کن!

گفتیم که واکنش‌ها نسبت به حضور گاریدو در ایران چندان فوق‌العاده نبوده است. اوایل صحبت از حضور گزینه‌های نامدارتری بود و حتی مردم انتظار معرفی کیکه ستین، سرمربی پیشین بارسلونا را در پرسپولیس می‌کشیدند. در چنین اتمسفری طبیعی بود که اعلام نام گاریدو چندان به مذاق هواداران خوش نیاید. به هر حال اما امروز همه‌چیز تمام شده و مردی که این اواخر سرمربی تیم‌های عجیبی مثل کاستیون والنسیا و اسماعیلی مصر بوده، کارش را روی نیمکت سرخ‌پوشان آغاز خواهد کرد. نخستین چالش برای او، ترمیم همین تصویر است. او باید نشان بدهد در گذشته با استحقاق فنی روی نیمکت ویارئال و بتیس نشسته بود و اینکه این اواخر خیلی تیم عوض کرده، به معنای ضعف و ناکارآمدی‌اش نبوده است. می‌دانیم که دستیابی به این هدف سخت است، اما گاریدو در ایران تیمی استاندارد و مطلوب، با شخصیت تثبیت شده قهرمانی در اختیار دارد و باید از این ابزار برای بازسازی برند خودش نهایت استفاده را ببرد. رقم زدن یک شروع خوب در فصل جدید، می‌تواند به گاریدو برای جلب اعتماد هواداران کمک کند. خبر خوب برای او این است که فعلا سوپرکاپ عقب افتاده و قرار نیست او در همان گام اول برای قهرمانی در یک جام، رودرروی تیمی قدرتمند همچون سپاهان قرار بگیرد.

دوم؛ تیمت را تشنه نگه دار!

چالش دوم گاریدو در ایران، چالش همه مربیان سال‌های اخیر پرسپولیس بوده است؛ اینکه تیم را بعد از این همه قهرمانی، همچنان برای کسب موفقیت‌های بیشتر تشنه نگه دارد. این واقعا کار سختی است. در هشت سال اخیر پرسپولیس هفت بار قهرمان لیگ برتر شده و جام‌های دیگری هم کسب کرده است. اینکه شما همچنان این انگیزه «بیشتر خواهی» را بین بازیکنان زنده نگه داری خیلی مهم است و شاید بیشتر از توانایی فنی، نیاز به مهارت‌های مدیریتی و انگیزشی داشته باشد. اگر گاریدو در این فاز موفق باشد، بخش مهمی از راه را رفته، اما اگر سیر و بی‌تفاوت به ایران بیاید، اول فاجعه خواهد بود. نوع برخورد او در این داستان خیلی بستگی به این دارد که در طول مذاکرات از سوی مدیران باشگاه در مورد اهمیت کار به اندازه کافی توجیه شده باشد. آیا شده؟ گذر زمان نشان خواهد داد...