محدودیت غواصی برای بانوان در قشم

مدیر مجموعه غواصی جزیره قشم گفت: محدودیت غواصی برای بانوان به حکم دادگستری قشم اعمال شده و این مساله تعداد مراجعه‌کنندگان داخلی و خارجی را کاهش داده است. پدرام رستگار اظهار کرد: این محدودیت از حدود یک‌ونیم سال پیش با حکم دادگستری قشم اعمال شده، ولی از چندماه پیش، این برخورد شدت یافته است. به گزارش ایسنا، براساس این حکم، زنان دیگر نمی‌توانند با مربی مرد به غواصی بروند و حتما مربی زن باید آنها را همراهی کند. وی بیان کرد: در گذشته، زنان همراه خانواده‌های خود برای غواصی به این سایت می‌آمدند و هیچ مشکلی پیش نمی‌آمد؛ ‌اما از زمانی که این محدودیت اعمال شده، تعداد مراجعه‌کنندگان غواصی خیلی کم شده است.

این مدرس بین‌المللی رشته غواصی گفت: ما در حال حاضر سه مربی زن داریم که آموزش می‌دهند و گردشگران زن را همراهی می‌کنند، یعنی مشکلی از نظر مربی نداریم؛ ولی موضوع دریا فرق می‌کند و با توجه به قدرت بدنی مردان، در مواقعی حتما به ناجی نیاز داریم.

او با اشاره به کاهش تعداد گردشگران خارجی که برای غواصی می‌آمدند، اظهار کرد: در دفترچه تبلیغاتی که از جزیره قشم به گردشگران داده می‌شود، سایت غواصی جزیره معرفی شده است، آنها که غواص هستند یا علاقه دارند که این تجربه را به‌دست آورند، ۱۰۰ درصد به این سایت مراجعه می‌کنند و چون ما سه مربی آشنا به زبان‌های آلمانی، روسی و انگلیسی داریم، مشکلی برای هدایت گردشگران خارجی نداریم؛ ولی از زمان اعمال این محدودیت،‌ گردشگران و مراجعه‌کنندگان را تا حدودی از دست داده‌ایم.

رستگار گفت: ما حتی از میان مردم بومی منطقه، خانواده، پدران و دخترانی را داشتیم که برای غواصی می‌آمدند؛ اما حالا دیگر نمی‌آیند.

او بیان کرد: در آموزش به‌خاطر داشتن مربی زن مشکلی نداریم؛ ‌اما در بخش تفریح، دچار مشکل و ضرر مالی شده‌ایم، در حالی که برای این کار سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌ایم.

مدیر مجموعه غواصی جزیره قشم اضافه کرد: با پیگیری‌هایی که پس از اعمال این محدودیت انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که هیچ قانونی برای این موضوع وجود ندارد. معمولا دستگاه قضایی نیز زمانی حکم می‌دهد که شکایتی مطرح باشد؛ ولی در این چند سال فعالیت ما، هیچ شکایتی مطرح نبوده است و حتی یک پرونده قضایی هم نداشتیم. وقتی از قاضی دادگستری قشم موضوع را پیگیر شدیم، گفت خودش به‌عنوان مدعی‌العموم شاکی است، ولی با این حال، از لباس غواصی بانوان هیچ ایرادی نگرفت.