انگلیس را فراموش کردی؟

صحبت از احسان حاج‌صفی است که نمی‌دانیم باید او را کاپیتان سابق تیم ملی بنامیم یا هنوز در ۳۴ سالگی شانس پوشیدن پیراهن ایران را دارد. مدافع آ‌ا‌ک آتن روز گذشته‌ در مصاحبه‌ای بلند‌بالا از نتایج سال‌های اخیر تیم ملی و سرمربی فعلی آن دفاع کرد و در پاسخ به انتقاد خداداد مبنی بر شکست دور از انتظار برابر قطر در جام ملت‌های اخیر، باخت ۱۶ آبان ماه سال ۱۳۷۶ را یادآوری کرد که منتج به دوم شدن تیم ملی در گروه مقدماتی جام جهانی و ایستادن مقابل استرالیا شد. در فوتبال سخت است بتوان دو بازی از دو دهه مختلف را با یکدیگر مقایسه کرد و همین موضوع کمی از اعتبار واکنش حاج‌صفی می‌کاهد. تیم ملی نزدیک به ۲۷ سال قبل در یک مسابقه با شرایط متفاوت و درحالی که ۱۰ نفره شده بود به حریف باخت و همان شکست سبب برکناری محمد مایلی‌کهن شد. پس اگر قرار به قیاس باشد، همین که قلعه‌نویی به کارش ادامه می‌دهد یعنی یک لطف بزرگ! حاج‌صفی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به درستی یک‌رنگ بودن و رازداری را خصیصه بزرگی می‌داند که خداداد هم ملزم به رعایت آن است.

چه آنکه پیش‌تر هم نوشته بودیم عزیزی اگر انتقاد مهمی داشت، باید همان زمان که در کادر تیم ملی فعالیت می‌کرد آنها را مطرح می‌کرد نه حالا که رنگ و بوی انتقام در آن دیده می‌شود. اما نکته می‌دانید کجاست؟ کسی بابت حفظ راز و اصول اولیه انسانی و اخلاقی صحبت کرده که زمانی در انتخابات فدراسیون فوتبال از یک نامزد حمایت کرد، ولی عکس‌های منتشر شده نشان داد به شخص دیگری رای داده است! تازه این جدا‌ از ادعایی است که دراگان اسکوچیچ سرمربی اسبق تیم ملی داشته است؛ جایی که او در مصاحبه با یک رسانه کروات ادعا کرد کودتای چند بازیکن نظیر حاج‌صفی، انصاری‌فرد و طارمی باعث جدایی‌اش از نیمکت تیم ملی شد در شرایطی که دو نفر اول با وساطت خودش در تیم ماندگار شده بودند.

ایرادی به حاج‌صفی وارد نیست، چراکه او در عین آرامش سعی کرده به بعضی ادعاها و انتقادات از تیمی که سال‌ها کاپیتان آن بوده پاسخ دهد ولی اگر پای انصاف وسط باشد، احتمالا خودش هم قبول دارد، چرا وقتی امثال عزیزی حتی به ناحق به تیم ملی یورش می‌برند، بخش زیادی از مردم با آنها همراه می‌شوند. تیمی که بازیکنانش هنوز مدعی هستند بهترین نسل تاریخ فوتبال ایران بوده‌اند، اما هیچ جام غیرمهمی هم فتح نکرده‌ که هیچ، کلی در بزنگاه‌های مختلف هم طرفدارانشان را ناامید کرده‌اند. فراموش نکنید ایران با همین بازیکنان در یک مسابقه از انگلیسی ۶ گل خورد که امسال در یورو برابر رقبایی مثل صربستان، دانمارک، اسلوونی و اسلوواکی تنها ۴ گل به ثمر رسانده است. اگر جام‌جهانی یک سال و نیم پیش بود، فاصله بین دو باخت به قطر بیش از دو دهه است!