ایرانی‌ها گران‌تر از اشمایکل!

تیم ملی دانمارک در شرایطی با شکست ۲برصفر برابر آلمان میزبان از گردونه مسابقات یورو ۲۰۲۴ خارج شد که کسپر اشمایکل، گلر این تیم یکی از بهترین بازیکنان زمین بود. پسر پیتر اشمایکل بزرگ، در صدوپنجمین بازی ملی‌اش اگرچه دو گل دریافت کرد، اما بارها با واکنش‌های زیبایش مانع از فروپاشی دروازه شد و کمک کرد نتیجه آبرومندانه‌ای رقم بخورد. البته که چنین نمایشی از او بی‌سابقه هم نبوده است. با این حال چیزی که باعث شد یاد کسپر بیفتیم، ارزش درج شده برای این دروازه‌بان ۳۷ ساله در ترانسفرمارکت بود؛ جایی که مهم‌ترین مرجع قیمت‌گذاری بازیکنان در جهان، رقم یک میلیون یورو را به عنوان ارزش تقریبی اشمایکل عنوان کرده است. البته که حرف ترانسفرمارکت حجت نیست و باشگاه‌ها می‌توانند هر رقمی که خواستند به بازیکنان پول بدهند، مساله سن و سال هم در ارزش‌گذاری‌های این سایت دخالت موثر دارد، اما در نهایت نباید فراموش کنیم این اعداد خیلی هم پرت و پلا نیستند و بالاخره به عنوان نوعی معیار در نظر گرفته می‌شوند. به این ترتیب جالب می‌شود بدانید در همین فوتبال خودمان بازیکنان و اصلا گلرهایی داریم که گفته می‌شود به اندازه همین ارقام از باشگاه‌های داخلی پیشنهاد دارند!

می‌دانید که تکلیف علیرضا بیرانوند با پرسپولیس مشخص نیست. او برای دومین تابستان پیاپی قراردادش با باشگاه را فسخ کرده؛ سال گذشته گفته می‌شد پیشنهاد ۱۰۰میلیاردی برای دو سال از استقلال دارد و این فصل شایعه شده تراکتور با ۶۰میلیارد دنبال اوست. طبیعتا قادر به تایید و تکذیب این شایعات نیستیم، اما به هر حال طرح این اعداد می‌تواند تصویری نسبی از بازار فوتبال کشور ارائه بدهد؛ جایی که گلرهای ایرانی در حد و اندازه‌های ارزش کسپر اشمایکل پول می‌گیرند؛ با این تفاوت که اروپایی‌ها ۳۰ تا ۷۰ درصد دریافتی‌شان را مالیات می‌دهند، اما در ایران از این خبرها نیست!

چند ماه پیش کلی حرف و حدیث در مورد رقم قرارداد پیام نیازمند به وجود آمد و رضا جاودانی، عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال حتی از عدد ۱۶۰ میلیارد تومان برای دو سال خبر داد، اما بعد از کش و قوس‌های فراوان سرانجام فدراسیون فوتبال ضمن عذرخواهی از سنگربان سپاهان مدعی شد دستمزد او برای دو فصل فقط ۹۰ میلیارد تومان بوده؛ ناقابل! همین حالا که شما این مطلب را می‌خوانید سعید مظفری‌زاده، مدیر تیم تراکتور مدعی شده محمدرضا اخباری گلر سابق آنها که این فصل را در گل‌گهر توپ زد، پیشنهاد ۲۰ میلیاردی تیم تبریزی را رد کرده است. جالب اینکه اخباری واقعا فصل فوق‌العاده‌ای هم در سیرجان نداشت و با اشتباهات مرگبارش در نیمه‌نهایی جام حذفی برابر سپاهان، باعث حذف این تیم شد. حالا شما این گزاره‌ها را کنار هم قرار بدهید و قضاوت کنید آیا پولی که به فوتبالیست‌های ما پرداخت می‌شود سزاوارانه هست یا نه؟!