افشاگری ساکت در مورد درخواست‌های بازیکنان

مدیر عامل باشگاه سپاهان با وجود این که قانون سقف قرارداد را قانونی «واجب» می‌داند، اما به نحوه اجرایش انتقاد وارد می‌کند. او همچنین درباره مهدی رحمتی می‌گوید منتظر تصمیم «واقع‌بینانه» سازمان لیگ پیرامون شایعات مربوط به این بازیکن است. محمدرضا ساکت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مسائل مختلفی صحبت کرد، به عنوان عضو هیات رییسه سازمان لیگ درباره سقف قرارداد گفت و در لباس مدیرعامل باشگاه سپاهان درباره وضعیت این تیم در فصل نقل و انتقال صحبت کرد.

وی درباره قانون سقف قرارداد گفت: به هر حال من معتقدم که این قانون، قانون کاملی نیست، اما قانون لازمی است. اعتقاد دارم که این قانون باید وجود داشته باشد، اما به شکل و نحوه آن انتقاد دارم. مهم‌ترین مشکلی که این قانون دارد نظام مالی ۱۸ باشگاه است. باید نظام مالی باشگاه‌ها را کنترل کرد. اخیرا کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از بازدید نمایندگانش تنها به سه باشگاه ایرانی تمامی نمرات ارزیابی از بخش‌های اداری، حقوقی و... را داد و این که تنها سه باشگاه توانستند امتیازها را به دست بیاورند، نشان می‌دهد که در نظام باشگاه‌های ما مشکلات زیادی وجود دارد.

وی افزود: امیدوارم سازمان لیگ به درستی نظام مالی یکسانی را برای باشگاه‌ها طراحی کند. من در جلسه هیات رییسه سازمان لیگ این انتقاد را وارد کردم که ابتدا باید مقدمات اجرای این کار در سال ۹۰ تدوین می‌شد، نه این که اول قانون را ابلاغ کنیم و سپس به دنبال فراهم کردن مقدمات باشیم. اصل موضوع، اصل مبارکی است که به اقتصاد فوتبال کمک می‌کند. ساکت ادامه داد: من قصد دارم طرح خاصی را برای سقف قرارداد مطرح کنم و آن هم این است که باید بازیکنان ستاره دار و درجه بندی شوند و برای هر ستاره می‌توان معیارهایی را در نظر گرفت. ملی پوش بودن، سوابق، عملکرد سه سال گذشته و موارد دیگر می‌تواند از جمله معیارهای سازمان لیگ برای درجه بندی بازیکنان باشد. همه امید باشگاه ما این است که سازمان لیگ به ویژه‌ عزیز محمدی که آدم پرکاری است بتواند این موضوع را اجرا کند و زمینه را برای این کار فراهم کند. واقعیت‌های بازار نقل و انتقالات یا اخباری که به گوش می‌رسد، بعضی ابهامات جدی را در مورد برخی از مربیان و بازیکنان به وجود آورده است که سازمان لیگ باید وارد این مساله شود، ضمن این که شنیده‌ام در آشفته بازار نقل و انتقالات برخی بازیکنان برای فرار از تعهدات اخلاقی خود، افسردگی همسران، گریه کردن آنها، بارداری، تحصیل فرزندان، آلودگی هوا، توفان شن در خوزستان و دیگر مسائل را مطرح می‌کنند! آنچه که قابل بررسی است این که بعضی از بازیکنان برای امضای قرارداد با باشگاهی سهام، اوراق مشارکت بدون نام، تراکم ساختمان، زمین، آپارتمان توسط اسپانسری که خارج از سیستم‌ مالی است، دریافت می‌کنند. ساکت در پاسخ به این سوال که به هر حال باشگاه‌ها باید با چنین مسائلی برخورد کنند و به نظر می‌رسد مدیران باشگاه‌ها در آشفته بازار نقل و انتقالات نقش اصلی را دارند، شما در این فصل برای مبارزه با این مسائل چه کرده‌اید؟ گفت: ما به وظیفه خود عمل می‌کنیم. هیچ باشگاهی را هم متهم نمی کنیم و تنها از دوستانمان در سازمان لیگ می‌خواهیم به این مسائلی که مطرح می‌شود ورود کنند. ساکت درباره انتقادهایی که به کفاشیان وارد می‌شود، گفت: چیزی تا پایان دوره مدیریت فدراسیون فوتبال باقی نمانده است، ضمن این که تغییرات افراد هم نمی‌تواند کمک چندانی به فوتبال کند. مشکلاتی که در فدراسیون فوتبال وجود دارد به خاطر عدم یکپارچگی سازمان اداری فدراسیون فوتبال است. من معتقدم اختیارات رییس باید بالا برود و مجمع باید تنها انتخاب رییس و تصویب کننده معاونان پیشنهادی رییس فدراسیون باشد.