این عکس صدا دارد!

حتما می‌دانید که این اواخر یک پرونده جنجالی فساد در فوتبال ایران باز شده که مربوط به مس رفسنجان و اتفاقات چند سال گذشته این باشگاه می‌شود. هر چقدر روایات غیررسمی مطرح‌شده در این پرونده زیاد است، در عوض اطلاعات رسمی و تایید شده کم بوده و طبیعتا تا روشن شدن همه ابعاد ماجرا، ما نمی‌توانیم به آن ورود کنیم. با این حال از همان ابتدا در فضای مجازی این بحث به وجود آمد که دو تن از مدیران فدراسیون فوتبال به نوعی با این پرونده مرتبط هستند؛ ابتدا اسامی آنها به صورت مخفف مطرح می‌شد و بعد از مدتی نام کامل‌شان هم به رسانه‌ها راه یافت. در نهایت کار کشید به جایی که در پایان هفته گذشته، سهیل مهدی و خداداد افشاریان از پست‌های خود کنار رفتند یا کنار برده شدند. به این ترتیب فعلا محمدرضا کشوری‌فرد به جای سهیل مهدی مسوول برگزاری مسابقات سازمان لیگ شده و دانیال مرادی هم سرپرست کمیته داوران خواهد بود. این در حالی است که چیزی شبیه استعفانامه منتسب به افشاریان منتشر شد، اما در مورد سهیل مهدی همین اتفاق هم رخ نداد.

طبعا اتفاقی که رخ داده بسیار مهم است و پس از روشن شدن همه زوایای پرونده می‌توان به آن پرداخت، اما دست‌کم یکی مثل افشاریان مدت‌ها قبل باید از این پست کنار می‌رفت. در این مدت انبوه خبرهای عجیب و منفی در مورد رئیس کمیته داوران منتشر شده بود؛ از لیست مفصل دوستان و بستگان او که در فهرست داوران رسمی کشور قرار گرفته‌اند تا داستان مشورتی که از بیرون به داور بازی صنعت نفت و آلومینیوم داد و از جایگاه ویژه ورزشگاه پنالتی تیم اراکی را لغو کرد! هر کدام از این اتفاقات شاید اگر در یک فوتبال پیشرفته و قانون‌مدار رخ می‌داد، منجر به اعمال تغییرات جدی و فوری در ساختار مدیریتی می‌شد، اما افشاریان آن‌قدر دوام آورد که حالا همزمان با این پرونده جنجالی فساد ناچار به ترک صندلی‌اش می‌شود.

شاه‌بیت دوران کار آقا خداداد اما همان شبی است که او به فوتبال برتر رفت؛ شبی که به اطلاع ملت ایران رساند پسرش شناسنامه‌اش را کوچک کرده و در کمال شگفتی افزود: «خلاف کوچک نکرده، درست کوچک کرده!» همان شبی که زیر رگبار طعنه‌های تند محمدحسین میثاقی خودش را به آن راه زد و پرسید: «با منی؟ دنبال چی می‌گردی شما؟» همان شبی که از استودیو بیرون نیامده، برای دفاع از پایگاه اجتماعی‌اش باید استعفا می‌داد، اما کارش را پی گرفت و از قضا پسرش هم در همین فصل رکورددار قضاوت در لیگ یک شد. به نمایندگی از تمام دوران حضور شما در این فوتبال، فقط همین یک عکس باقی خواهد ماند؛ تصویری صدادار از مدیری پراشتباه و طلبکار که تا آخرین رمق سعی در حفظ موقعیتش داشت و در نهایت با حرف و حدیث‌های فراوان کنار رفت.