کفاشیان: استعفا نمی‌دهم اما از مردم خجالت می‌کشم
منصوریان: وقتی کی‌روش این موضوع را فهمید یک ربع مات و مبهوت به من نگاه می‌کرد
پنج‌شنبه شب بعد از باخت دو بر صفر تیم ملی امید و یک ناکامی‌بزرگ دیگر برای رسیدن به المپیک، علیرضا منصوریان سرمربی تیم ملی امید پرده از اتفاق عجیب و غریبی برداشت. اتفاقی که بی‌تردید در طول سال‌های گذشته بی‌نظیر بود و ثابت کرد ناکامی‌های پی در پی فوتبال ایران به ضعف مدیریتی فدراسیون‌نشینان برمی‌گردد نه هیچ چیز دیگر.

ماجرا از این قرار است که چهارم اسفند ۸۹ کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای به فدراسیون ایران اعلام کرده بود که کمال کامیابی‌نیا دو اخطاره است و نمی‌تواند در بازی با ایران برابر عراق بازی کند، اما نه تنها این نامه در فدراسیون فوتبال گم شد بلکه موضوع به کادر فنی تیم امید هم اطلاع داده نشد تا در بازی رفت منصوریان در دقیقه ۸۹ کامیابی‌نیا را وارد زمین کرد و همین موضوع باعث شد تا ایران به دلیل استفاده از بازیکن دو اخطاره سه بر صفر بازنده اعلام شود.
می‌خواستیم حماسه ملبورن را تکرار کنیم
به گزارش ایسنا، سرمربی تیم ملی امید پس از بازی پنج‌شنبه شب در همین رابطه گفت: اتفاقی که برای ما افتاد باید در کتاب گینس ثبت شود. من فکر می‌کنم که آدم باید با مردم روراست باشد. دوست دارم که شما بدانید امروز ساعت ۱۱:۳۰ در اردوی ما چه اتفاقی افتاد. وی ادامه داد: متاسفانه امروز(پنج‌شنبه) ساعت ۱۱:۳۰ در اردوی ما اتفاقی افتاد که همه بازیکنان پس از شنیدن آن تا ۴ ساعت فقط گریه می‌کردند. این اتفاق برای فوتبال ما یک فاجعه است. ۴ ماه پیش یعنی در چهارم اسفند ۸۹ به فدراسیون اعلام شده که کمال کامیابی‌نیا دو اخطاره است و در بازی بعدی ایران نمی‌تواند بازی کند، اما امروز در اردوی ما تازه به ما گفته‌اند که در بازی قبل نباید از کامیابی‌نیا استفاده می‌کردیم، به همین خاطر بازی رفت سه بر صفر به سود عراق اعلام شده است!
منصوریان ادامه داد: همه ما گیج شده بودیم و نمی‌دانستیم که با چه تاکتیکی با عراق بازی کنیم. هواداران حق دارند اعتراض کنند و برای ما قابل احترام هستند، اما آنها باید بدانند در داخل مجموعه چه اتفاقی افتاده است. پس از آن همه بازیکنان را قسم دادم که این موضوع را به هیچ‌کس و حتی به خانواده‌های خود نگویند. چرا که اگر بفهمند سکته می‌کنند. تنها راهی که به ذهنم رسید این بود که کاری کنیم که حماسه ملبورن تکرار شود. به همین خاطر به کریم باقری زنگ زدم و گفتم الان به تجربه و روحیه‌ای که به ما می‌دهی نیاز داریم. تا ساعت 3 بعد از ظهر هنوز تردید داشتم این موضوع را به کی‌روش بگویم یا نه اما بالاخره این موضوع را به او گفتم، چرا که او سوپروایز تیم ما است. وقتی کی‌روش این موضوع را فهمید یک ربع مات و مبهوت به من نگاه می‌کرد. تنها کاری که ما در این بازی می‌توانستیم بکنیم این بود که با هم هم‌قسم شده و چهار گل به عراق بزنیم. من دست کریم باقری و کی‌روش را می‌بوسم که در آن لحظات ما را تنها نگذاشتند.
استعفا نکرده‌ام اما از مردم خجالت می‌کشم
پس از رسانه‌ای شدن این اتفاق تلخ انگشت‌های اتهام علی کفاشیان رییس فدراسیون را نشانه گرفتند. او اول سعی کرد این خبر را تکدیب کند، اما وقتی رسانه‌های زیادی خبر را تایید کردند در واکنش به خبر استعفایش پس از شکست تیم فوتبال امید گفت: استعفا کردن در این شرایط شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت است و من هرگز این کار را انجام نمی‌دهم، اما به دلیل شکست‌های تیم‌های ملی از مردم خجالت می‌کشم.
وی در خصوص اتفاقی که در دیدار رفت اتفاق افتاد و باعث اعلام نتیجه ۳ بر صفر مسابقه شد، گفت: به اعتقاد من باخت تیم ملی ارتباطی با آن مسابقه نداشت و ما اگر در بازی برگشت عراق را می‌بردیم حق‌مان را از فیفا می‌گرفتیم. چند روز پیش نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ارسال شد که از ما خواسته بودند در مورد یکی از بازیکنانی که در دقایق پایانی مسابقه رفت با عراق به میدان رفته به آنها توضیح بدهیم که این موضوع را به بعد از بازی برگشت موکول کردیم. کفاشیان تصریح کرد: اگر تیم امید بازی برگشت را می‌برد به هر طریقی بود حق‌مان را از فیفا می‌گرفتیم، اما شکست خانگی مقابل عراق همه چیز را به هم ریخت.
کفاشیان با بیان اینکه نمی‌داند گیر فوتبال ما کجا است، اظهار کرد: فدراسیون فوتبال بهترین کادر فنی، شرایط اردویی و امکانات اعزامی را برای تیم امید فراهم کرد و هر کاری که از دست‌مان برمی‌آمد برای این تیم انجام دادیم، اما دیدید که باز هم نتیجه نگرفتیم و این شکست‌ها هشدار بدی برای فوتبال ما است.
وی در خصوص شایعه کناره‌گیری خود از فدراسیون فوتبال تاکید کرد: بعضی‌ها می‌خواهند برای فدراسیون جوسازی کنند؛ در حالی که فدراسیون فوتبال تشکیلات منسجم و قانونمندی دارد و مطابق برنامه کارهایش را پیش می‌برد و اگر اشکالی در کار باشد یا کم کاری صورت گرفته باشد این مجمع فدراسیون فوتبال است که باید در مورد مسوول فدراسیون تصمیم بگیرد.
شگفتی دیگر
با این حال روز گذشته خبر دیگری همه را شگفت‌زده کرد. در اصل نامه‌ای که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا چهارشنبه و پنج‌شنبه برای فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرده‌اند، اصلا حکمی اعلام نشده که بر اساس آن نتیجه‌ای برای بازی رفت در نظر گرفته شده باشد، بلکه در آن نامه تنها آمده «فایلی انضباطی» برای ایران در نظر گرفته شده و «فدراسیون فوتبال ایران» باید در این‌باره «توضیح» دهد. پس از اینکه سرپرست تیم امید ایران پنج‌شنبه ظهر در جریان این نامه قرار می‌گیرد، آن را به علیرضا منصوریان انتقال می‌دهد و منصوریان هم این مساله را به بازیکنان می‌گوید و نتیجه‌اش می‌شود بی‌انگیزگی بازیکنان و احساساتی شدن آنها. این در شرایطی است که اصلا در نامه فیفا نتیجه‌ای برای بازی رفت در نظر گرفته نشده بود!