بازگشت قهرمان سابق

شاید به خاطر نداشته باشید، اما استون‌ویلا سابقه قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا را هم داشته و با هفت قهرمانی در سطح نخست فوتبال انگلستان، اصلا تیم بی‌افتخاری به حساب نمی‌آید. اما در سالیان اخیر عادت داشتیم تا این تیم اهل بیرمنگام را در میانه‌های جدول ببینیم تا اینکه اونای امری انقلاب بزرگی در ویلا به پا کرد. در فاصله ۳ هفته تا انتهای فصل، آنها اکنون با ۶۷ امتیاز در رده چهارم جدول قرار دارند و اختلافشان با تاتنهام که تیم پنجم جدول است به ۷ امتیاز می‌رسد. البته که اسپرز دو بازی کمتر دارد، اما بازهم دست‌بالا با استون‌ویلا است و همین که آنها اکنون در جایگاهی حضور دارند که برای تیم‌های پرستاره‌ای نظیر منچستریونایتد و چلسی غیرقابل دسترسی است، نشان‌دهنده فصل بی‌نظیرشان است.

استون ویلا 2 copy

عضو جدید خانواده

خیرونا، تیمی متعلق به گروه فوتبال سیتی است که از چند سال قبل پروژه اوج‌گیری آن شروع و امسال به بهترین روزهای تاریخ باشگاه منتج شد. خیرونا در سومین فصل هدایت میشل سانچز 48 ساله فوق‌العاده عمل کرده و درحالی که 5 بازی تا انتهای فصل لالیگا باقی مانده، این تیم 71 امتیاز اندوخته و بالاتر از اتلتیکومادرید مدعی و اتلتیک بیلبائو قهرمان جام حذفی قرار گرفته است. با کسب تنها یک پیروزی دیگر، صعود خیرونا به فصل بعدی لیگ قهرمانان تضمین می‌شود که در این صورت تقابل احتمالی آنها با منچسترسیتی که به نوعی مادرخوانده‌شان محسوب می‌شود بسیار جالب خواهد بود. البته برای این موضوع هم باید فکری اندیشیده شود، چرا که مالکیت مشترک دو باشگاه توسط یوفا پذیرفتنی نیست.

خیرونا 2 copy

یک مدعی قدیمی

تا کمتر از دو دهه قبل اشتوتگارت یکی از مدعیان بوندس‌لیگا محسوب می‌شد که همواره در جدال‌های بالای جدول تعیین‌کننده بود. اما مشکلات مالی که در سالیان اخیر گریبان خیلی از تیم‌های مطرح آلمانی را گرفته، به بندر هم سرایت و 4 سال قبل این تیم ریشه‌دار به دسته پایین سقوط کرد. البته آنها خیلی زود به سطح اول بازگشتند، اما دیگر خبری از نتایج آبرومندانه گذشته نبود تا اینکه امسال یک نفر از خاندان هوینس، مرسدس بنز آره‌نا را دوباره بر سر زبان‌ها آورد. سباستین برادرزاده اولی هوینس، مدیرعامل پیشین بایرن مونیخ که هنوز هم نظرش در آن باشگاه تعیین‌کننده است، در نخستین تجربه مهم مربیگری‌اش تا به اینجای فصل توانسته اشتوتگارت را در فاصله 3 هفته تا پایان لیگ در رتبه سوم نگه دارد و اختلاف 7 امتیازی آنها با دورتموند رده پنجمی، به نوعی خبر از قطعی بودن حضورشان در لیگ قهرمانان سال آینده را می‌دهد.

اشتوتگارت 2 copy

ظهور تئوریسین جوان

بدون شک پدیده امسال فوتبال ایتالیا، بولونیا بود که با مشتی بازیکن بی‌نام و نشان و هدایت تیاگو موتای خوش فکر، بالاتر از مدعیان بزرگ لیگ خودش را بین 4 تیم برتر کالچو قرار داد. در شرایطی که سهمیه سری A به دلیل نتایج خوب تیم‌های این کشور در رقابت‌های اروپایی افزایش یافته و تیم پنجم هم سال بعد راهی یو‌سی‌ال می‌شود، بولونیا با ذخیره 63 امتیاز درحالی که تنها 4 بازی تا اتمام فصل زمان باقی مانده، با رم 4 و با آتالانتا 6 امتیاز فاصله دارد و به نظر باید منتظر نخستین حضور تاریخ آنها در لیگ قهرمانان باشیم. هرچند بعید به نظر می‌رسد موتا فصل بعد هم در شمال ایتالیا باقی بماند و از همین حالا خبر توافق او با یوونتوس در رسانه‌ها منتشر شده است.

بولونیا 2 copy

یک فرانسوی غیرمنتظره

درفصلی که لیگ فرانسه با قهرمانی همان تیم همیشگی یعنی پاری‌سن‌ژرمن به پایان می‌رسد، حضور یک تیم کوچک و بی‌نام و نشان در میان تیم‌های برتر جدول بسیار خاص خواهد بود. برست درحالی با 56 امتیاز در رده سوم حضور دارد که در صورت کسب تنها 4 امتیاز دیگر طی 3 مسابقه باقی مانده می‌تواند سهمیه لیگ قهرمانانش را قطعی کند. تیمی که ورزشگاه کوچکش هنوز مورد تایید یوفا نیست و مدیریت این باشگاه تازه به تکاپو افتاده تا استانداردهای اتحادیه فوتبال اروپا را پاس کند! دیگر نکته جالب راجع به برست این است که اریک روی، سرمربی این تیم که از ابتدای فصل روی نیمکت قرمزها نشسته، تنها یک دوره کوتاه در سال 2011 هدایت نیس را برعهده داشته و هیچ تجربه دیگری در این زمینه ندارد.

برست 2 copy