فوتبالیست‌هایی که شهروند آمریکا شدند

در حال حاضر شاید بالغ بر ۳۰ ورزشکار که اکثر قریب به اتفاق آنها فوتبالیست هستند، اقامت کشور آمریکا را دارند

فوتبالیست‌ها به فکر دوران بازنشستگی هستند؛ این افراد تصور می‌کنند شرایط زندگی در آمریکا ایده‌آل است و باید تحت هر شرایطی مجوز اقامت خود را حفظ کنند. وحید طالب‌لو دروازه‌بان جوان استقلال برای کسب مجوز اقامت خود راهی کشور آمریکا شد. او آخرین بازیکن از نسل جدید فوتبالیست‌ها است که راهی آمریکا شده است.

به گزارش برنا؛ حالا می‌توان به این باور رسید که کوچ به ینگه دنیا و کسب اقامت آمریکا برای فوتبالیست‌های ایرانی سهل و آسان شده است. برخی فوتبالیست‌ها که در کمتر از چند سال فعالیت ورزشی از نظر مالی به سطح ایده آل می‌رسند، اقدامات خود را برای کسب اقامت آغاز می‌کنند و پس از طی کردن پروسه چندماهه راهی ایالات متحده می‌شوند.

برای دریافت گذرنامه آمریکایی هر فرد ‌باید به طور مداوم پنج سال در این کشور حضور داشته باشد یا حداقل هر شش ماه یکبار به آمریکا سفر کند. پس از این پنج سال فرد مورد نظر می‌تواند برای دریافت مجوز اقامت دائم در آمریکا اقدام کند.

یک فرد مطلع در مسائل و قوانین آمریکا در این خصوص می‌گوید: طبق قوانین جاری کشور آمریکا آنهایی که پس از پنج سال قصد دارند «سیتی‌زن» آمریکا شوند، می‌بایست زیر پرچم این کشور قسم بخورند که در هر شرایطی حتی زمان جنگ زیر پرچم

آمریکا باشند.

اقامت خانواده در آمریکا؛ این فکر برای اولین بار در جمع ورزشی‌ها به ذهن افشین پیروانی خطور کرد تا برای گرفتن گرین کارت آمریکا اقدام کند. حضور در جام جهانی ۹۸ فرانسه با آن نسل طلایی فوتبال ایران هم بهانه‌ای شد برای اینکه بیشتر ملی‌پوشان آن زمان سالی چند بار به آمریکا سفر کنند.

البته پیروانی مدعی است که از طریق فوتبال گرین کارتش را نگرفته و به قول خودش اولین فوتبالیستی است که توانسته شهروند آمریکا شود. کاپیتان و سرمربی اسبق پرسپولیس در این خصوص می‌گوید: من از ارتباط‌های ورزشی استفاده نکردم و به دلیل اینکه همسرم در آنجا تحصیل می‌کرد توانستم گرین کارت بگیرم. زمانی که جام جهانی رفتیم من گرین کارت داشتم. تقریبا ۱۵ سالی می‌شود. بعد از آن بود که بقیه فوتبالیست‌ها برای اقامت در آمریکا اقدام کردند.

نوبت به دایی رسید

بعد از پیروانی نوبت به فوتبالیست‌های دیگر رسید. سرشناس‌ترین آنها علی دایی بود. سرمربی فصل گذشته پرسپولیس از سال‌های دور کارهای مربوط به اقامت خود در آمریکا را انجام داده است.

در روزهایی که آتش اختلافات میان مایلی‌کهن و دایی شعله ور بود، مایلی کهن به انتقاد از حضور ورزشکاران در آمریکا پرداخت و در مصاحبه‌ای بلندبالا عنوان داشت اگر ما با آمریکا مشکل داریم به چه علت ورزشکارانمان برای رفتن به ینگه دنیا سر و دست می‌شکنند؟!

۳۰ ورزشکاری که به ینگه دنیا رفتند

در حال حاضر شاید بالغ بر ۳۰ ورزشکار که اکثر قریب به اتفاق آنها فوتبالیست هستند، اقامت کشور آمریکا را دارند. در میان این اسامی ‌نام‌هایی چون قلعه نویی، دایی، پیروانی، کاظمی ‌و... مشاهده می‌شوند.

این افراد با صرف هزینه‌هایی نزدیک به ۴۰ میلیون تومان موفق به دریافت اقامت شده‌اند. البته در میان همه آنها استثناهایی به نام محمد خاکپور و اصغر شرفی نیز دیده می‌شود. خانواده این دو در آمریکا اقامت دارند و آنها هر از چندگاهی برای انجام فعالیت‌های شخصی و ورزشی به ایران سفر می‌کنند.