تفکیک مالی کهکشانی

 جالب اینجاست که سیتیزن‌ها با وجود کسب سه‌گانه در فصل گذشته نتوانستند صدرنشینی خود را حفظ کنند و با ۸۲۶ میلیون یورو در رتبه دوم قرار گرفتند. پاری‌سن‌ژرمن نیز برای نخستین بار در تاریخ خود، به جمع سه تیم برتر این فهرست راه یافت و جایگاه سوم را از آن خود کرد. تیم چهارم یعنی بارسلونا هم با درآمد ۸۰۰.۱ میلیون، تنها ۱.۷ میلیون یورو کمتر از پی‌اس‌جی به دست آورده است.

منچستریونایتد، بایرن‌مونیخ، لیورپول، تاتنهام، چلسی و آرسنال تیم‌های بعدی این لیست هستند که ۱۰ باشگاه فوتبال پردرآمد طی فصل گذشته را تشکیل می‌دهند که همین موضوع نشان‌دهنده ارزش برندینگ است و انگار کسب نتیجه در زمین مسابقه در اولویت‌های بعدی درآمدی قرار دارد. حال بیایید کمی ریز شویم و المان‌های کسب پول در پردرآمدترین باشگاه فصل قبل را بررسی کنیم. از درآمد ۸۳۱.۴ میلیونی رئال مادرید، ۱۵۲ میلیون متعلق به حق عضویت طرفداران باشگاه است که شامل هزینه اشتراک هواداری، خرید محصولات و بلیت‌های بازی‌های خانگی می‌شود. عددی نجومی که هیچ باشگاه ایرانی نمی‌تواند آن را در خواب هم ببیند!

حدود ۱۳۶ میلیون یورو هم از راه درآمدهای تورنمنت‌ها به دست آمده است. شرکت در لیگ قهرمانان اروپا و لالیگا و همچنین تور تابستانی برای رئال این مقدار را به همراه داشته است. ۱۸۶ میلیون یورو از مسیر حق پخش در تمامی رقابت‌ها به حساب کهکشانی‌ها واریز شده و دست آخر عدد هنگفت ۳۲۹ میلیون یورو هم سهم حامیان مالی و اسپانسرها بوده است. این‌گونه است که رئال با برند معتبر خودش حتی در فصلی که تنها جام حذفی اسپانیا را بالای سر برده، تبدیل به پردرآمدترین باشگاه دنیا می‌شود.